2013-02-02, 16:01
Medlem
Hallå!
Jag och min pojkvän är sugna på att skaffa en bullterrier som nästa hund. Så jag undrar om det finns någon här inne med erfarenhet kring rasen, vad man bör tänk på inför valpköp och om någon kanske har någon koll på olika kennlar?
I dagsläget har vi en amstafftik på tre år så nu börjar det suga i valptarmen igen. Haha
Citera
2013-02-02, 17:11
Medlem
Bullar brukar mogna senare än många andra raser. Sedan är de rätt kända för sina "bull-ryck" då de springer, hoppar och beter sig rent allmänt flummigt.
Citera
2013-02-12, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av amztaff
Hallå!
Jag och min pojkvän är sugna på att skaffa en bullterrier som nästa hund. Så jag undrar om det finns någon här inne med erfarenhet kring rasen, vad man bör tänk på inför valpköp och om någon kanske har någon koll på olika kennlar?
I dagsläget har vi en amstafftik på tre år så nu börjar det suga i valptarmen igen. Haha

Jag har en bullterrier på 5 år. Att skaffa henne är ett av de bästa besluten jag fattat i hela mitt liv. Men - det är dyrköpt kärlek och kräver att man vet vad man ger sig in på. Bullen är en speciell ras för speciella människor. Det är i mitt tycke ingen hund för "hundmänniskor", ej heller för förstagångsköpare. Många är de hyss hon hittat på, framför allt under de första 2-3 åren. Många nej har det blivit, och många är de ägodelar som antingen hamnat på tippen eller i frökens mage.

Ställ in dig på att vara envis som en betongsugga, att ha en fast men vänlig hand, att aktivera din hund och att ha en gigantisk portion humor. Endast så får du livet, och då framför allt de första åren med en bullterrier att gå ihop. Fortfarande idag tror jag inte vår dotter har en enda leksak som inte bär signumet av bulle-tandmärken. I gengäld får du mångdubbelt tillbaka genom en hund som kommer bjuda på många skratt, som älskar att vara där människor är, som älskar närhet och som gärna kryper in under huden på dig.

Man skall dock komma ihåg att alla hundar är individer, så även bullterriers. Vissa har mer terrier och är lite "hurtigare", andra har mer bulldogg och blir då lite mer "slappa". Skall man ändå försöka sig på att generalisera besitter bullterriern en förmåga att ständigt hamna i centrum, är så nyfiken att den inte sällan är dumdristig, har en naturligt inbyggd lathet som gör att den kan stanna under täcket istället för att gå på långpromenad om det regnar ute och husse är bakis (), är lite lätt egensinniga, dyrkar solsken, och strävar i alla lägen efter att bara vara sig själv till lags och vinna fördelar.

Kom också ihåg att bullterriern är en dyr ras. Försäkringspremien är bland de högsta, rasen hamnar inte sällan på operation på grund av att de ätit dumheter (min veterinär utbrast att "en bulle utan ärr på magen är ingen riktig bulle"). Rasen har också ett antal sjukdomar, tyvärr, och är en av de mest allergiska raserna, vilket inte sällan kräver dyra specialfoder.

Angående uppfödare. Kolla på SvBtk's sida. Besök många uppfödare, träffa föräldrarna, kolla så att hälsotester görs. Och framför allt, välj en uppfödare där personkemin stämmer, som du får förtroende för och kan tänka dig att ha viss kontakt med under kommande 10-15 år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in