2013-02-02, 12:35
Medlem
sciencestudent4s avatar
Goddag!

Ni känner säkert alla till att man kan skaffa språkcertifikat men vad har men egentligen för nytta av det?

Jag själv har planer på att skaffa mig ett CAE (Certificate in Advanced English) certifikat för min engelska eftersom att man då har intyg på att man kan arbeta med engelska om man nu skulle söka jobb hos ett större företag eller läsa högskole-/universitetsstudier framöver.

Jag citerar från CAEs hemsida

"Around the world over 13,000 organisations accept Cambridge English exams. They include universities and colleges, business organisations and government departments. They trust our exams to show how good you are at English."

Vad säger ni? Har man verkligen nytta av ett CAE certifikat som universitetselev eller arbetare vid ett större företag? Finns det möjligtvis certifikat som är av högre status än CAE? http://www.cambridgeesol.org/index.html

---

Sen har jag också funderat på att skaffa ett certifikat för mina svenskakunskaper. Enligt vad jag läst här" http://en.wikipedia.org/wiki/Common_European_Framework_of_Reference_for_Languag es " så kan man skaffa ett TISUS eller ett Swedex certifikat i Svenska men...

Har man någon nytta av dessa certifikaten i Sverige eller utomlands?

Tacksam för svar!
Citera
2013-02-02, 13:21
Medlem
maenskligs avatar
Bara ett fåtal masterutbildningar kräver att du ska ha tagit CAE, för de allra flesta brukar brukar det räcka med Engelska B. Hittade bl.a. någon masterutbildning i english literature som hade ett Cambridge-certifikat som krav.

Så som jag har tolkat det så är certifikatet främst bra att ha som bevis på dina engelskakunskaper vid ansökning till universitet utomlands (förutom amerikanska).

Ja, Cambridge English: Profiency (CPE) är på en ännu högre nivå än CAE.
Citera
2013-02-02, 13:25
Medlem
sckrz-krks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sciencestudent4
Goddag!

Ni känner säkert alla till att man kan skaffa språkcertifikat men vad har men egentligen för nytta av det?

Jag själv har planer på att skaffa mig ett CAE (Certificate in Advanced English) certifikat för min engelska eftersom att man då har intyg på att man kan arbeta med engelska om man nu skulle söka jobb hos ett större företag eller läsa högskole-/universitetsstudier framöver. (1)

Vad säger ni? Har man verkligen nytta av ett CAE certifikat som universitetselev eller arbetare vid ett större företag? Finns det möjligtvis certifikat som är av högre status än CAE? (2)

Sen har jag också funderat på att skaffa ett certifikat för mina svenskakunskaper. Enligt vad jag läst här" http://en.wikipedia.org/wiki/Common_European_Framework_of_Reference_for_Languag es " så kan man skaffa ett TISUS eller ett Swedex certifikat i Svenska men...

Har man någon nytta av dessa certifikaten i Sverige eller utomlands? (3)
1. Högskole-/universitetsstudier brukar inte kräva CAE (vilket riktar sig främst mot företag och liknande vad jag har förstått). Universitet i USA och UK brukar t.ex. använda sig av TOEFL och/eller IELTS.

2. CPE, Certificate of Proficiency in English, brukar man jämställa med "a fairly educated native speaker of English". Det är också det mest avancerade certifikatet som ges ut av Cambridge ESOL.

3. Certifikat för svenskkunskaper är enligt mig helt onödigt. Har du svenska som modersmål lär det vara självklart att du kan använda det tillräckligt bra. Dessutom når TISUS endast upp till C1 på CEFR - "Effective Operational Proficiency".
Citera
2013-02-02, 13:53
Medlem
olof86s avatar
Har en CPE och skulle nog inte säga att jag haft nytta av den. Kanske hade varit värt vid dåliga språkbetyg från gymnasiet dock.
Citera
2013-02-02, 13:55
Medlem
sciencestudent4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maensklig
Bara ett fåtal masterutbildningar kräver att du ska ha tagit CAE, för de allra flesta brukar brukar det räcka med Engelska B. Hittade bl.a. någon masterutbildning i english literature som hade ett Cambridge-certifikat som krav.

Så som jag har tolkat det så är certifikatet främst bra att ha som bevis på dina engelskakunskaper vid ansökning till universitet utomlands (förutom amerikanska).

Ja, Cambridge English: Profiency (CPE) är på en ännu högre nivå än CAE.

Tur det när det gäller Svenska utbildningar!

Men å andra sidan öppnar man fler dörrar (alternativ) om man skaffat certifikatet.

Förresten, vet du om CAE certifikatet är mer värt än TOEFL eller IELTS?
Citera
2013-02-02, 14:02
Medlem
sciencestudent4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sckrz-krk
1. Högskole-/universitetsstudier brukar inte kräva CAE (vilket riktar sig främst mot företag och liknande vad jag har förstått). Universitet i USA och UK brukar t.ex. använda sig av TOEFL och/eller IELTS.

2. CPE, Certificate of Proficiency in English, brukar man jämställa med "a fairly educated native speaker of English". Det är också det mest avancerade certifikatet som ges ut av Cambridge ESOL.

3. Certifikat för svenskkunskaper är enligt mig helt onödigt. Har du svenska som modersmål lär det vara självklart att du kan använda det tillräckligt bra. Dessutom når TISUS endast upp till C1 på CEFR - "Effective Operational Proficiency".

2. Ok, hade dock vart intressant att veta om det finns ett certifikat med högre status än just CAE, som t.ex. TOEFL eller IELTS.

3. Jo det har du rätt i! "Born and raised in Sweden" borde vara tillräckligt med intyg. Men hur är det om man skulle få för sig att jobba som tolk eller liknande? Finns det något tänkbart sammanhang där jag som har svenska som modersmål bör skaffa ett certifikat för mitt språk?
Citera
2013-02-02, 14:26
Medlem
sckrz-krks avatar
Citat:
Förresten, vet du om CAE certifikatet är mer värt än TOEFL eller IELTS?

Citat:
2. Ok, hade dock vart intressant att veta om det finns ett certifikat med högre status än just CAE, som t.ex. TOEFL eller IELTS.

3. Jo det har du rätt i! "Born and raised in Sweden" borde vara tillräckligt med intyg. Men hur är det om man skulle få för sig att jobba som tolk eller liknande? Finns det något tänkbart sammanhang där jag som har svenska som modersmål bör skaffa ett certifikat för mitt språk?
Ett certifikats värde är olika beroende på situationen i fråga. För universitetsstudier i engelsktalande världen är TOEFL>CAE eftersom fler institutioner accepterar det. IELTS ligger någonstans där emellan. Samtidigt är CAE>TOEFL när det gäller företag och liknande. Viktigt att poängtera är att om flera certifikat godtas så värderas de lika. (Annars skulle väl företaget/lärosätet i fråga helt enkelt exkluderat "de mindre värda"?)

CPE>CAE. En "avancerad" version av CAE helt enkelt. Även TOEFL>CAE, i vissa sammanhang (se ovan).

Jag kan faktiskt bara tänka mig en situation där du behöver certifikat på att du kan svenska, och det är mycket riktigt som tolk/översättare. Däremot är det inte TISUS som gäller då utan det är något annat jox med Kammarkollegiet som ger dig tillstånd efter att ha kollat dina kunskaper. Något liknande kan förekomma hos värdlandet, dvs en myndighet eller organisation som granskar tolkar/översättare. Värt att notera är att det inte finns något "universellt" certifikat för detta.
Citera
2013-02-02, 16:12
Medlem
sciencestudent4s avatar
Tack för alla svar hittills!

Alla ni andra som är kunniga om detta, släng gärna hit en kommentar!
Citera
2013-02-03, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sckrz-krk
Ett certifikats värde är olika beroende på situationen i fråga. För universitetsstudier i engelsktalande världen är TOEFL>CAE eftersom fler institutioner accepterar det. IELTS ligger någonstans där emellan. Samtidigt är CAE>TOEFL när det gäller företag och liknande. Viktigt att poängtera är att om flera certifikat godtas så värderas de lika. (Annars skulle väl företaget/lärosätet i fråga helt enkelt exkluderat "de mindre värda"?)

CPE>CAE. En "avancerad" version av CAE helt enkelt. Även TOEFL>CAE, i vissa sammanhang (se ovan).

Jag har aldrig sett ett utländskt universitet ha ett lägre krav än IELTS/TOEFL. IELTS är det brittiska standardtestet, TOEFL det amerikanska. CAE är ett icke-akademiskt praktiskt prov, möjligtvis någorlunda användbart om du ska arbeta med vissa engelskspråkiga sysslor på ett svenskt företag, som någon annan i tråden nämnde. Utländska jobb kräver nog minst CPE skulle jag tro.
Citera
2013-02-03, 23:25
Avslutad
Tänkte göra det, men sedan insåg jag att det är inte värt att spendera nästan 2000 kr på något som är, i stort sett, totalt onödigt och oanvändbart.

Om du tvunget vill ha ett språkcertifikat, gör då IELTS/TOEFL.
Citera
2013-02-04, 00:28
Medlem
Sapphiruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Tänkte göra det, men sedan insåg jag att det är inte värt att spendera nästan 2000 kr på något som är, i stort sett, totalt onödigt och oanvändbart.

Om du tvunget vill ha ett språkcertifikat, gör då IELTS/TOEFL.

TOEFL är ett test, inte ett certifikat.
Citera
2013-02-04, 00:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sapphirus
TOEFL är ett test, inte ett certifikat.
För sent att ändra mitt inlägg. Du har givetvis rätt. Intyg eller bevis på språkkunnighet hade varit ett bättre ordval.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in