Citat:
Ursprungligen postat av sciencestudent4
Förresten, vet du om CAE certifikatet är mer värt än TOEFL eller IELTS?
Citat:
Ursprungligen postat av sciencestudent4
2. Ok, hade dock vart intressant att veta om det finns ett certifikat med högre status än just CAE, som t.ex. TOEFL eller IELTS.
3. Jo det har du rätt i!

"Born and raised in Sweden" borde vara tillräckligt med intyg. Men hur är det om man skulle få för sig att jobba som tolk eller liknande? Finns det något tänkbart sammanhang där jag som har svenska som modersmål bör skaffa ett certifikat för mitt språk?
Ett certifikats värde är olika beroende på situationen i fråga. För universitetsstudier i engelsktalande världen är TOEFL>CAE eftersom fler institutioner accepterar det. IELTS ligger någonstans där emellan. Samtidigt är CAE>TOEFL när det gäller företag och liknande. Viktigt att poängtera är att om flera certifikat godtas så värderas de lika. (Annars skulle väl företaget/lärosätet i fråga helt enkelt exkluderat "de mindre värda"?)
CPE>CAE. En "avancerad" version av CAE helt enkelt. Även TOEFL>CAE, i vissa sammanhang (se ovan).
Jag kan faktiskt bara tänka mig en situation där du behöver certifikat på att du kan svenska, och det är mycket riktigt som tolk/översättare. Däremot är det inte TISUS som gäller då utan det är något annat jox med Kammarkollegiet som ger dig tillstånd efter att ha kollat dina kunskaper. Något liknande kan förekomma hos värdlandet, dvs en myndighet eller organisation som granskar tolkar/översättare. Värt att notera är att det inte finns något "universellt" certifikat för detta.