2013-02-02, 15:17
Medlem
JBGoodes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HuggaKids
Citat:
Ursprungligen postat av JBGoode
Därför att man använder 5an och 6ans växel i högre hastigheter, då det är högre luftmotstånd som får kopplingen att slira.
Varva ur 3an och 4an och se om varvet skenar även då.

Dummaste jag hört.

Ot ; tror på växellänkaget.

Eh. Ursäkta?
Jag vet inte varför jag tar din utspydda kommentar personligt, men vill herren vara så vänlig och berätta vad han finner dumt?
Citera
2013-02-02, 15:40
Medlem
Växlarna funkar inte överhuvudtaget enligt TS. Varför skulle kopplingen vara helt slut just i 5an och 6ans växel? Iomed de bara la av så skulle inte någon växel funka om kopplingen lägger av med en gång Det enda troliga är som sagt växellänkaget som behöver justeras
Citera
2013-02-02, 16:11
Medlem
JBGoodes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoPar66
Växlarna funkar inte överhuvudtaget enligt TS. Varför skulle kopplingen vara helt slut just i 5an och 6ans växel? Iomed de bara la av så skulle inte någon växel funka om kopplingen lägger av med en gång Det enda troliga är som sagt växellänkaget som behöver justeras
Vad sägs om att läsa igenom vad som har sagt fram tills dess?
Det var inte jag som skrev det från första början, jag skrev VARFÖR det skulle kunna vara så.
Och du, ta en titt på HELA mitt inlägg, även biten som han ovan utelämnade tack.

Citat:
Därför att man använder 5an och 6ans växel i högre hastigheter, då det är högre luftmotstånd som får kopplingen att slira.
Varva ur 3an och 4an och se om varvet skenar även då.

Jag tror dock på växellänkaget som de flesta andra, annars skulle den ändå driva på 5an och 6an men på TS låter det som att det uteblir helt.
Citera
2013-02-02, 16:42
Medlem
Citat:
Vad sägs om att läsa igenom vad som har sagt fram tills dess?
Det var inte jag som skrev det från första början, jag skrev VARFÖR det skulle kunna vara så.
Och du, ta en titt på HELA mitt inlägg, även biten som han ovan utelämnade tack.
Så kan det bli när man inte quotar hela inlägg
Citera
2013-02-02, 16:46
Medlem
franges avatar
Är det så att kopplingen/lamellerna är på väg att ta slut så är det på höga växlar det märks först.

Minns en resa till Öland vi gjorde för ett gäng år sen i kompisens gamla Golf II, 5 pers och fullt med packning i bilen.
På hemvägen till Motala, strax efter Kalmar började femmans växel slira. Jag insåg vad som var på väg att hända, så det var bara att köra så försiktigt som möjligt och hoppas på att man iallafall skulle komma hem.

En bit innan Hultsfred så var fyran slut, uppemot Rimforsa var det treans tur att ge sig. Krypa på tvåans växel mot Linköping, och väl inne i Linköping strax innan Resecentrum fastnade vi vid ett rödljus och då slirade kopplingen så pass att bilen inte ens rörde sig på ettans växel. Ridå.

Vi fick putta Golfskrället in till en parkering vid Resecentrum och sen var det bara att ringa bogseringshjälp, sen blev det skroten för den stackars bilen.
Citera
2013-02-02, 17:19
Medlem
Har bränt sönder en koppling och Enligt mig så slirade den på alla växlar men märktes tydligast när man ville upp i fart fast även på 3-4-5an. Är det inga oljud och man känner att man lagt i växlen rätt så är det egentligen bara kopplingen eller en justering som kan behövas göras.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in