2013-02-02, 11:53
Medlem
Nu är jag sur!!! Har sparat i 1 år för en bil, till slut köpte jag den. En golf 1.4!

Nu två veckor senare funkar inte 5ans o 6ans växel!!! Vad är felet, har inte pengar mer! Bilen funkar bra i övriga växlar men när man lägger in den i 5an så varvar den.
Senast redigerad av LL9 2013-02-02 kl. 12:45.
Citera
2013-02-02, 11:55
Medlem
tzjs avatar
Låter som att växellänkaget luras lite.
Citera
2013-02-02, 12:00
Medlem
Har du köpt bilen privat eller av en handlare?

Har du handlat av en handlare så ska de fixa det åt dig gratis. Du har alltid en garanti på bilen när du köper den hos en handlar oavsett vad de än säger.

Här kan du läsa lite mer om det: http://www.konsumentverket.se/Vagledning--kontakt/Vanliga-fragor-och-svar/Sok-bland-fragor-och-svar/Sok-bland-fragor-och-svar/Problem-med-begagnad-bil/
Citera
2013-02-02, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Foley83
Har du köpt bilen privat eller av en handlare?

Har du handlat av en handlare så ska de fixa det åt dig gratis. Du har alltid en garanti på bilen när du köper den hos en handlar oavsett vad de än säger.

Här kan du läsa lite mer om det: http://www.konsumentverket.se/Vagledning--kontakt/Vanliga-fragor-och-svar/Sok-bland-fragor-och-svar/Sok-bland-fragor-och-svar/Problem-med-begagnad-bil/

jo men för att den garantin ska gälla så ska bilen haft det felet när bilen köptes..
Citera
2013-02-02, 12:40
Medlem
Köpte bilen på blocket. Vad kan det kosta och fixa?
Citera
2013-02-02, 13:04
Medlem
Du kan alltså lägga i 5an och 6an, men den driver inte riktigt, motorn varvar upp ??

Låter som kopplingen är slut, om så är felet skulle jag gissa på 8-12" kronor, VW brukar ha dyra kopplingar, runt 4000:- och du får nog betala 4-8000:- för att få den bytt.

Sliten koppling är sällan fabrikationsfel, utan beror på hur föregående ägare har kört, framförallt äldre personer utan känsla och hörsel kan slita ut en koppling på 500 mil, nornalt använd kan den hålla 25" mil.
Citera
2013-02-02, 13:10
Medlem
Asystoles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harman1
jo men för att den garantin ska gälla så ska bilen haft det felet när bilen köptes..

Icke då, är bilen såld med MRF garanti(brukar vara 3 månader på beggat) är det bara att ta bilen tillbaka till handlaren så skall de stå för det.

/a
Citera
2013-02-02, 13:16
Medlem
Menarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LL9
Köpte bilen på blocket. Vad kan det kosta och fixa?

Stod det "Säljs i befintligt skick" på kvittot när du köpte den? Om ni skrev kvitto det vill säga.
Citera
2013-02-02, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LL9
funkar inte 5ans o 6ans växel!!!

om kopplingen är slut så borde den varva på alla växlar , det är nog växellänkaget som antingen behöver justeras eller oxå bytas nått i länkaget
Citera
2013-02-02, 13:27
Medlem
elektronikfreaks avatar
Nu är jag inte speciellt kunnig på bilar men...

Citat:
Ursprungligen postat av tzj
Låter som att växellänkaget luras lite.
...detta låter ju väldigt sannolikt medans...

Citat:
Ursprungligen postat av 163cm
Du kan alltså lägga i 5an och 6an, men den driver inte riktigt, motorn varvar upp ??

Låter som kopplingen är slut, om så är felet skulle jag gissa på 8-12" kronor, VW brukar ha dyra kopplingar, runt 4000:- och du får nog betala 4-8000:- för att få den bytt.

Sliten koppling är sällan fabrikationsfel, utan beror på hur föregående ägare har kört, framförallt äldre personer utan känsla och hörsel kan slita ut en koppling på 500 mil, nornalt använd kan den hålla 25" mil.
...låter betydligt mindre sannolikt. Varför skulle kopplingen bara vara slut på 5an o 6an?

Växelföraren som behöver justeras kanske?
Citera
2013-02-02, 13:41
Medlem
JBGoodes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elektronikfreak
Nu är jag inte speciellt kunnig på bilar men...

...detta låter ju väldigt sannolikt medans...

...låter betydligt mindre sannolikt. Varför skulle kopplingen bara vara slut på 5an o 6an?

Växelföraren som behöver justeras kanske?
Därför att man använder 5an och 6ans växel i högre hastigheter, då det är högre luftmotstånd som får kopplingen att slira.
Varva ur 3an och 4an och se om varvet skenar även då.

Jag tror dock på växellänkaget som de flesta andra, annars skulle den ändå driva på 5an och 6an men på TS låter det som att det uteblir helt.
Citera
2013-02-02, 14:55
Medlem
HuggaKidss avatar
[quote=JBGoode]Därför att man använder 5an och 6ans växel i högre hastigheter, då det är högre luftmotstånd som får kopplingen att slira.
Varva ur 3an och 4an och se om varvet skenar även då.

Dummaste jag hört.

Ot ; tror på växellänkaget.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här