2013-02-02, 11:31
Medlem
hej.. ringde skitcentralen igår. fick först stå i deras värdelösa kö i 5 timmar för att sedan pratar med en doktor... där jag förklarade hur det låg till, sa att ja inte sovit på 5 dagar pga slemhosta.. provat med allt receptfritt som finns.. så nu behöver jag nått starkt, så jag kan få sova lite om nätterna

Så han skriver ut mollipect, jaha tänkte jag... det är receptbelagt så det vore ju relativt bra iallafall...

Men nu efter 1 dygns anvädning.. så märker jag att ja absolut inte kan sova utav skiten, det innehåller ju uppigande efedrin och min hosta har bara blivit värre.. hostar konstant efter jag tagit mollipect och högre och mer intensivt, varför ? det enda positiva är att jag kan andas normalt.. känner inte av något slem i halsen!

blir jävligt sur på doktorn när ja ringer och ber om något som gör så ja kan somna enklare, och tar bort hostan... istället får jag tvärt emot... ska ja ringa upp doktorn igen och be om något annat, eller vad ska man göra någon annan som tagit mollipect och känt likadant?

på dagarna däremot verkar mollipect kanon.. iallafall vad ja kände av igår!
Citera
2013-02-02, 12:03
Bannlyst
Be farbror doktorn att skriva ut Alimemazin i kaplsar 20mg så kommer du sussa gott.
Citera
2013-02-02, 12:11
Medlem
Jag hade två hostmediciner när jag hade jobbig slemhosta. Jag tog Mollipect på dagtid (slemmet måste upp ur lungorna) och sen tog jag Cocillana på kvällen, den dämpar hostan.
Citera
2013-02-02, 13:31
Medlem
Du behöver hostdämpande, inte mollipect (den är gjord för att få upp slemmet, inte dämpande)

Ring igen, säg att du behöver få sova på nätterna utan hostattacker.
Citera
2013-02-02, 14:04
Medlem
Flamsans avatar
Du fick inget hostdämpande av den enkla anledningen att har man slem i halsen/lungorna måste man få upp det. Får du hostdämpande i det läget är risken för lunginflamation överhängande.

Jag blev förkyld med helt igenslemmande luftrör och hosta två veckor efter Bypass operation och jag lover då vill man inte hosta, men jag fick också mollipect just för att försöka undvika lunginflation.
Citera
2013-02-02, 15:02
Medlem
morkfromorks avatar
precis som flamsan anser jag att hosta, och feber, inte är problem, utan lösningen på ett annat problem
Citera
2013-02-02, 15:11
Medlem
FruKs avatar
Hej på dig;

Mollipect är en medicin som är hostdämpande, den minskar slemhinnesvullnaden och den löser upp slemmet. Ta den 15 ml 3-4 gånger om dygnet, men undvik att ta den strax innan du lägger dig, eftersom man blir piggare.

Ge den gärna också lite mer än ett dygn innan du utvärderar effekten. Krya på dig!
Citera
2013-02-02, 17:09
Medlem
Ring skitcentralen för att få träffa en skitläkare. Lös inga skitproblem via telefon.
Citera
2013-02-02, 17:11
Medlem
När jag hade slemmhosta fick jag bromhexin (stavning?) som går att köpa i Hemköp eller Ica har jag för mig det hjälpte mig mycket
Citera
2013-02-02, 17:54
Medlem
Om skitpatienten inte är nöjd med skitcentralen så är det inte lätt.
Har man produktiv hosta (slemhosta) så är det i normalfallet tjänstefel att skriva ut hostdämpande då risk för dödlig lunginflammation. Inte ens den modern läkekonsten kan inte trolla bort alla sjukdomssymptom. Tidigare generationer störde inte vården genom att kräva behandling för simpel virusinfektion men de curlingsskadade patienterna har blivit vanligare på senare år och är ett växande samhällsekonomiskt problem.

Som någon sa så finns Bromhexin utan stimulanten effedrin receptfritt på apoteket. Bromhexin kan hjälpa till att göra slemmet mer lättupphostat och därigenom lindra hostan.
Citera
2013-08-08, 18:25
Medlem
Lånar gammal tråd;
Hur mycket kan man ta per dag utan problem?
Åkte på Bronkit med mycket slem och svullnad där. Mollipect torkade ut rejält dock och jag har fått lite småjobbig hosta istället, fast det sitter lite slem kvar som gör sig påmind ibland.
Citera
2013-08-12, 14:24
Medlem
FruKs avatar
Så här mycket:

Citat:
Ursprungligen postat av FruK
Hej på dig;

Mollipect är en medicin som är hostdämpande, den minskar slemhinnesvullnaden och den löser upp slemmet. Ta den 15 ml 3-4 gånger om dygnet, men undvik att ta den strax innan du lägger dig, eftersom man blir piggare.

Ge den gärna också lite mer än ett dygn innan du utvärderar effekten. Krya på dig!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in