2013-02-02, 10:15
Medlem
Kurt1s avatar
Vad tror ni om denna aktie? Köpläge eller avvakta? Själv råkade jag oturligt nog köpa dagen innan de kom med sin vinstvarning. Men jag tror att det bara är ett tillfälligt avbräck och att aktien kommer att nå nya höjder senare år. Jag har fått uppfattningen att det är ett stabilt företag med bra tillväxt.
Senast redigerad av Kurt1 2013-02-02 kl. 10:21.
Citera
2013-02-02, 12:00
Medlem
Nytt innehav i min portfölj och kan inte bolaget så bra än. Passade på när den föll till 200 och tror det är bra nivåer för långsiktigt innehav. Potential att växa på nya marknader. Bra och jämn utdelningstillväxt.

Beroende lite på hur stort ditt första köp var, skulle jag nog ändå överväga att öka. Jag försöker att hålla största innehavet till ca max 10% av portföljen. Jag skulle öka upp värdet till nåt liknande.
Citera
2013-02-02, 13:12
Medlem
Kurt1s avatar
Jo, jag ökade en del just när raset kom, så nu har jag inte en genomsnittskostnad på 220 i alla fall. Men nu ökar jag inte mer där.
Citera
2013-02-08, 16:10
Medlem
Kurt1s avatar
Men va fasen nytt ras nu igen?!!!

Jaha? Är det dags att sälja skiten, eller är det köpläge för er andra? Jag tror dock fortfarande på det senare. Jag har redan köpt på mig mer än vad jag hade tänkt från början och vill inte bli för tung i en enskild aktie.
Citera
2013-02-08, 17:22
Medlem
Ökade lite på 188, trots det där med fallande kniv och misstag att snitta ned. Men gillar fortfarande långsiktigt, intressant med mer tillväxtländer allteftersom. Finns mkt att utveckla och förbättra verkar det som.
Men nu räcker det, ca 8% av portföljen får va nog
Citera
2013-02-08, 20:06
Medlem
Vad är det som är så lockande med Getinge? Utdelningen ser förhållande vis liten ut mot priset per aktie... Samt är aktien dyr mot vad den en gång har varit

Mvh
Citera
2013-02-09, 10:54
Medlem
Kurt1s avatar
P/E-talet är i alla fall ganska lågt nu.
Citera
2013-06-11, 19:12
Medlem
Kurt1s avatar
Nu ser det betydligt bättre ut. Medan i stort sett alla andra bolag har rasat under de senaste dagarna, har Getinge gått uppåt.
Citera
2014-01-05, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt1
Nu ser det betydligt bättre ut. Medan i stort sett alla andra bolag har rasat under de senaste dagarna, har Getinge gått uppåt.

Vad säger du nu då?
Sålde du i augusti-september?

Man undrar ju lite hur köpvärd den är nu.
Citera
2014-04-14, 22:31
Medlem
wotoos avatar
Vad tycker folket om getinge? Är lite intresserad av att köpa in mig..
Citera
2014-04-14, 23:27
Medlem
oskruvads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wotoo
Vad tycker folket om getinge? Är lite intresserad av att köpa in mig..

Höga skulder, mycket immaterialrättsliga tillgångar och dåligt kassaflöde. De kommer inte klara av sina finansiella mål framöver utan att ta in nya pengar.
Jag avråder från köp.
Citera
2014-04-15, 19:05
Medlem
Jag är ganska neutral på dessa nivåer. Äger själv en liten post jag köpte på 177 efter raset, har fått utdelningen på 4.15 och kursen stängde på 179.80 idag. Ligger alltså något plus.

Soliditeten är mycket riktigt ganska låg, man ligger och har stadigt legat mellan 30 och 37% vilket är ganska lågt men verksamheten är å andra sidan inte särskilt konjunkturkänslig så en hög belåning är inte någon jätterisk.

De senaste åtta åren har snittvinsten varit 8.45 per aktie så det få väl anses vara någon slags normal intjäningsförmåga för bolaget. Sett till det ligger P/E talet på 21 och det är åt det dyra hållet när tillväxten saknas, å andra sidan är marknaden för sjukvårdsprodukter ganska stabil och kommer sannolikt att växa då vårdbehovet ökar i framtiden. Är det för högt värderat? Smakfråga. Jag ökar inte på dessa nivåer men det ser heller inte ut som ett solklart sälj. Den har gått lite upp och ned så det kan vara läge att vara kall och plocka upp några 175 men den kan också sticka norrut härifrån om rapporten i morgon 13.00 ger positiva signaler. Kursen är trots P/E talet långt under var den stod för ett kvartal sedan så det kan finnas en bra uppsida vid minsta positiva nyheter.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in