Flashback bygger pepparkakshus!
  • 2
  • 3
2013-02-03, 09:16
Medlem
GalFisks avatar
Discworld's octarine, "en sorts grönaktig lila" kanske? Du kan se färger som inte finns genom att titta på fält med två olika färger bredvid varandra, och sen korsa ögonen så fälten överlappas.
I 3D-film skulle man medvetet kunna göra detta för att skapa speciella effekter som just octarine. "intigheten" i "den oändliga historian" som i boken beskrivs som obehaglig att titta på, kan också skapas på liknande sätt i stereoskopisk 3D.
Tillbaka till frågan, så skulle jag uppfinna en färg som är olika för höger och vänster öga.
Citera
2013-02-06, 04:33
Medlem
kiittys avatar
Jag tror detta är en omöjlig fråga faktiskt. Vi kan inte föreställa oss sådant vi vet att inte finns.
Citera
2013-02-06, 04:35
Medlem
Färgen som ni inte ser.Den heter
Citera
2013-02-10, 11:58
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rebax
Färg är inte en uppfinning i sig, utan det är en produkt av en verklig kvalitet som är imponerad på våra känslofakulteter. Om dessa fakulteter skulle misslyckas, skulle vi inte kunna utveckla någon idé om en färg. D.v.s. alla frekvenser som är synlig för det mänskliga spektrumet (EMR) är redan observerbar, därmed faller frågeställningen.
Frågeställningen faller inte. Finns många möjligheter. Slumpmässiga eller konstruerade genetiska förändringar skulle kunna ge upphov till en modifierad eller ny sorts tapp i ögat, känslig för andra delar av spektrumet. En sådan person skulle uppfatta färger som andra inte gör.
Citera
2013-02-10, 14:46
Medlem
Pyzkos avatar
Min färg skulle varit rutig SOm den färgen tomtenissen målar på shackbrädet i tomtensverkstad på kalle ankas julafton
Citera
2013-02-10, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Frågeställningen faller inte. Finns många möjligheter. Slumpmässiga eller konstruerade genetiska förändringar skulle kunna ge upphov till en modifierad eller ny sorts tapp i ögat, känslig för andra delar av spektrumet. En sådan person skulle uppfatta färger som andra inte gör.
Tänkbarheten som du målar upp, tillbakahänvisar till min första mening:
Färg är inte en uppfinning i sig, utan det är en produkt av en verklig kvalitet som är imponerad på våra känslofakulteter.

Förmågan som skapar en tillgång för att kunna se andra delar av spektrumet har inga korrelationer med att skapa ett ting som ingen har skapat tidigare.
Citera
2013-02-11, 20:34
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rebax
Tänkbarheten som du målar upp, tillbakahänvisar till min första mening:
Färg är inte en uppfinning i sig, utan det är en produkt av en verklig kvalitet som är imponerad på våra känslofakulteter.

Förmågan som skapar en tillgång för att kunna se andra delar av spektrumet har inga korrelationer med att skapa ett ting som ingen har skapat tidigare.
Förstår inte vad du menar faktiskt. Men om den genetiske konstruktören justerar och anpassar de genetiska förändringarna så att betraktaren uppfattar och upplever färgen på ett på förhand önskat sätt så tycker jag man kan säga att en ny färg har uppfunnits.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in