2013-02-01, 00:48
Medlem
Hej. Jag tog studenten i somras och är efter ett halvårs arbetande redan sugen på att börja plugga igen. Jag var duktig i skolan och hade mvg i de flesta ämnen, men får "konstigt nog" inte mer än 16,2 i snitt. Trodde jag hade gjort fel första gången jag räknade ut det, men icke. Dock får jag 2,5 i meritpoäng, så jag har 18,7 "at its best". Vilket inte heller är så bra?

Jag har nämligen läst Moderna språk till steg 4, Engelska C, Samhällskunskap C, Psykologi B. Får jag merit för det? De utbildningar jag tänkte söka kräver nämligen endast grundläggande behörighet.

Anyways, vill verkligen komma in på Statsvetarprogrammet i Göteborg men jag tror inte jag har någon chans. Vad tror ni? Någon som vet? Inte hittat någon bra statistik på tidigare år heller.

Annars hade jag gärna läst Europaprogrammet i Göteborg. Med statsvetenskap, kulturgeografi eller sociologi som inrikting. Någon som vet om jag har chans att komma in där?

Det som dragit ner mina betyg är att jag har G i matte a, matte b och idrott a. De är de enda G:n jag har.

Uppskattar om någon kunde länka bra hemsidor med statistik från tidigare år!
Senast redigerad av twentydays 2013-02-01 kl. 00:52.
Citera
2013-02-01, 00:50
Medlem
storytellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av twentydays
Hej. Jag tog studenten i somras och är efter ett halvårs arbetande redan sugen på att börja plugga igen. Jag var duktig i skolan och hade mvg i de flesta ämnen, men får "konstigt nog" inte mer än 16,2 i snitt. Trodde jag hade gjort fel första gången jag räknade ut det, men icke. Dock får jag 2,5 i meritpoäng, så jag har 18,7 "at its best". Vilket inte heller är så bra?

Anyways, vill verkligen komma in på Statsvetarprogrammet i Göteborg men jag tror inte jag har någon chans. Vad tror ni? Någon som vet? Inte hittat någon bra statistik på tidigare år heller.

Annars hade jag gärna läst Europaprogrammet i Göteborg. Med statsvetenskap, kulturgeografi eller sociologi som inrikting. Någon som vet om jag har chans att komma in där?

Det som dragit ner mina betyg är att jag har G i matte a, matte b och idrott a. De är de enda G:n jag har.

Uppskattar om någon kunde länka bra hemsidor med statistik från tidigare år!

http://statistik.vhs.se/ har allt du behöver vad gäller statistik. Du kan få upp vilken poäng som krävts flera år tillbaka i tiden.
Citera
2013-02-01, 00:59
Medlem
Tack för svaret!
Har sett den hemsidan förut, men endast på mobil så fick inte ihop det.

Ser inte ljust ut för mig på Statsvetar-fronten. Ligger på över 20. Även Europaprogrammet med Statsvetenskaplig inriktning har över 20. Men Europaprogrammet med Kulturgeografisk inriktning finns det dock fortfarande hopp om för mig. Kanske även sociologi.
Citera
2013-02-01, 09:51
Medlem
storytellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av twentydays
Tack för svaret!
Har sett den hemsidan förut, men endast på mobil så fick inte ihop det.

Ser inte ljust ut för mig på Statsvetar-fronten. Ligger på över 20. Även Europaprogrammet med Statsvetenskaplig inriktning har över 20. Men Europaprogrammet med Kulturgeografisk inriktning finns det dock fortfarande hopp om för mig. Kanske även sociologi.
Jag skulle tipsa dig om att göra högskoleprovet istället. Med dagens betygsinflation är det inte mycket man kommer in på med rena betyg strax över medel, vilket du mig veterligen har.
Jämförelsevis så brukar medelpoängen på högskoleprovet ligga runt 1.0 - med 1.3 kommer du in på statsvetare i Göteborg. Med andra ord, är du något över medel också på högskoleprovet så kommer du in utan större problem
Citera
2013-02-01, 15:19
Avslutad
Gör högskoleprovet. Lycka till.

Vill inte verka elak men 16.2 är verkligen inte "MVG i de flesta ämnen", och med tanke på den rådande betygsinflationen är dina betyg ganska värdelösa. (Värdelösa i den mening att de saknar värde, inte att de är urusla. Om du har 13.4 eller 16.2 spelar inte så stor roll längre, allt under 19 är 'värdelöst')
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in