2013-01-31, 22:43
Medlem
Netherworlds avatar
Gisslandrama i Midland, USA

SWAT är beredda..

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16163093.ab

Citat:
I tre dagar har Jimmy Lee Dykes hållit en sexårig pojke gisslan i en bunker i Midland, USA.

Situationen utanför går att likna vid en krigszon
Citera
2013-01-31, 22:51
Medlem
Netherworlds avatar
Aftonbladet skriver vidare:

Citat:
Just nu är det personal från insatsstyrkan som sköter kontakten med Jimmy Lee Dykes. Det är ännu oklart om mannen har ställt några krav och varför han har tagit gisslan.

Kanske det redan finns en tråd om detta, men jag har letat och ej funnit.

Tidigare artiklar:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16155007.ab

Citat:
Dykes tog sig in i en skolbuss, sköt ihjäl chauffören Charles Albert Poland och tog med sig barnet ner i en bunker.

Mannen beskrivs som en galning och anklagas för att ha skjutit mot en granne under ett bråk om farthinder.

– Han är väldigt paranoid. Han patrullerar sin tomt med ficklampa och hagelgevär, säger en granne till AP.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16159693.ab

Citat:
Den pensionerade lastbilschauffören klev beväpnad i tisdags på en skolbuss där han, enligt NBC News, beordrade chauffören att lämna över barnen.

När chauffören vägrade sköts han till döds av Dykes, som därefter tog med sig den 6-årige pojken och slog läger i en underjordisk bunker på sin egen tomt.

Ville ha gisslan

Enligt CNN är Jimmy Lee Dykes en ”doomsday prepper”, alltså en person som tror att jorden snart ska gå under och förbereder sig genom att bunkra vapen och mat
Citera
2013-01-31, 23:30
Bannlyst
Snacka om Tilt mode. Så jävla tragiskt för pojken dock. Jag både tror och hoppas att gubben får ett skott i pannan när han väl ger upp.
Citera
2013-01-31, 23:48
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mike-Bored
Snacka om Tilt mode. Så jävla tragiskt för pojken dock. Jag både tror och hoppas att gubben får ett skott i pannan när han väl ger upp.

Ja. Vilken sjuk människa. Det enda som kommit fram som motiv (enligt CNN) är för att han vill ha någon där.

Hoppas verkligen det slutar lyckligt..
Citera
2013-02-01, 00:05
Medlem
TrumanBurbanks avatar
Undra hur man som förälder hanterar en situation som denna.
Jag hade bett någon söva ner mig och sedan aldrig väcka mig om pojken inte kommer ut levande. Typ.
Citera
2013-02-01, 00:17
Medlem
Intressant fall. Är det någon som vet någon livestream? Det lär finnas mycket tittarsiffror i och med detta så någon nyhetskanal lär vara på plats.

Förvånad över att tråden inte fått större intresse.
Citera
2013-02-01, 00:25
Medlem
http://www.usatoday.com/story/news/nation/2013/01/31/hostage-alabama-child-underground-bunker/1879661/

Hittade ett reportage i denna länk. Ingen fungerande livestream dock.

Det verkar vara ännu en vilsen själv som bestämmer sig att föra krig ensam, mot regeringen.
Citera
2013-02-01, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TrumanBurbank
Undra hur man som förälder hanterar en situation som denna.
Jag hade bett någon söva ner mig och sedan aldrig väcka mig om pojken inte kommer ut levande. Typ.

Man kan ju ha andra barn att ta hand om. Eller den andra föräldern och andra släktingar.

Var inte gubben med i nån domedagsgrunka? Tänker att han kanske inbillar sig att han räddar pojken.
Citera
2013-02-01, 18:06
Medlem
Netherworlds avatar
http://usnews.nbcnews.com/_news/2013/02/01/16794411-alabama-child-hostage-given-meds-crayons-as-standoff-stretches-into-4th-day?lite

Kortfattad översättning:

Medicin, kritor och målarböcker till pojken, men dödläge i förhandlingarna.

"Han vill inte skada barnet", säger sade Van Zandt, analytiker på MSNBC. "Barnet är helt enkelt ett sätt att hålla SWAT borta från att storma in i hans bunker just nu."

Dykes har varit känt för att stanna i sin bunker så länge som åtta dagar.

Frågan är vad som händer efter dessa dagar.. Hur ska detta sluta..? Förmodligen har Dykes vapen med sig. Och att han är galen är det ju ingen tvekan om. Avrättade Busschauffören för att lyckas få med sig pojken.

Gammal Vietnam-veteran...
Citera
2013-02-01, 18:11
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cedrick
Man kan ju ha andra barn att ta hand om. Eller den andra föräldern och andra släktingar.

Var inte gubben med i nån domedagsgrunka? Tänker att han kanske inbillar sig att han räddar pojken.

Jo han tror på att världen kan gå under när som helst. Därför har han grävt sig en bunker och fyllt den med förnödenheter och tv, å annat. Som ett litet hem under jorden.

Det verkar som att bortrövandet var en slump. Han krävde genom en lapp till busschauffören att han ville att två barn skulle överlämnas till honom. När chauffören vägrade, så sköt Dykes ihjäl honom.
Citera
2013-02-01, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Jo han tror på att världen kan gå under när som helst. Därför har han grävt sig en bunker och fyllt den med förnödenheter och tv, å annat. Som ett litet hem under jorden.

Det verkar som att bortrövandet var en slump. Han krävde genom en lapp till busschauffören att han ville att två barn skulle överlämnas till honom. När chauffören vägrade, så sköt Dykes ihjäl honom.

Ok. Ja vem vet hur det är kopplat i den här gubbens skalle. Hade han tänkt ta en flicka då tro, som i Noaks ark?
Citera
2013-02-01, 20:25
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cedrick
Ok. Ja vem vet hur det är kopplat i den här gubbens skalle. Hade han tänkt ta en flicka då tro, som i Noaks ark?

Kvicktänkt där..!

Han saknar dock några djur.. Men han kanske inte vill ha några andra varelser än människor på jorden, efter syndafloden.

Ett tänkbart motiv är att dagen efter kidnappningen så skulle Dykes ha infunnit sig i rätten för att han blivit anklagad för att ha skjutit mot sin granne. Detta för att dom tjafsat om en väg som går mellan deras hem. Grannen ska ha hållt på å flytta och hans lastbil hade gjort spår i ett farthinder som Dykes ska ha byggt. Då gick Dykes å hämtade sin pistol och började skjuta mot lastbilen där grannen var..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in