2013-01-31, 17:49
Medlem
I veckan skulle jag köpa en laptop på SIBA för 4990, ville gärna ta det på avbetalning 2-3 månader så jag försökte teckna ett SIBA-kort. Vid tecknandet så sa säljaren att han fick en avrådan från Resurs Bank att ta in mig som kund, jag förstod ingenting.

Jag är 25 år och taxerade 2010 71k och 2011 249k. Jag har inga krediter eller betalningsanmärkningar.
Beställde tjänsten minUC för att ta reda på vad felet kan vara men man måste visst betala 99kr för att ta reda på sitt kreditbetyg, är inte så sugen på det.

Ja iallafall, efter den pinsamma incident av att bli nekad avbetalning köpte jag den kontant ändå.
Men jag förstår fortfarande inte på vilka grunden de kan tänkas ha nekat mig?
Citera
2013-01-31, 17:54
Medlem
pga för många kreditkontroller, inte för dåliga krediter
Citera
2013-01-31, 18:06
Medlem
Är man 25 och inte lever på socialbidrag, som du inte gör så kan man väl köpa en dator kontant? Jag tjänar nästan precis lika mycket som din senaste taxering dina och skulle lätt kunna köpa två lika dyra datorer i månaden
Citera
2013-01-31, 18:12
Medlem
Troligtvis har du ansökt om för många krediter / lån etc

Köp minuc då ser du varför.
Citera
2013-01-31, 18:13
Medlem
Alicethemighty:
Rätt sjukt att något sådant skulle påverka, men jag hade bara en kontroll det senaste året från när jag tecknade nytt elavtal.

tryffel:
Nu var det inte det som ämnet handlade om, jag taxerar mer i år och kan absolut köpa kontant (vilket jag också gjorde).

AF4590:
Aldrig sökt en kredit i hela mitt liv..är ända chansen för mig att ta reda på detta att betala UC? Jag vet ju att jag har en god och ordnad ekonomi och tänker inte betala UC för att få reda på varför de inte håller med
Senast redigerad av Zafeh 2013-01-31 kl. 18:23.
Citera
2013-01-31, 18:36
Bannlyst
Du kanske har blivit kapad?
Citera
2013-01-31, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zafeh
I veckan skulle jag köpa en laptop på SIBA för 4990, ville gärna ta det på avbetalning 2-3 månader så jag försökte teckna ett SIBA-kort. Vid tecknandet så sa säljaren att han fick en avrådan från Resurs Bank att ta in mig som kund, jag förstod ingenting.

Jag är 25 år och taxerade 2010 71k och 2011 249k. Jag har inga krediter eller betalningsanmärkningar.
Beställde tjänsten minUC för att ta reda på vad felet kan vara men man måste visst betala 99kr för att ta reda på sitt kreditbetyg, är inte så sugen på det.

Ja iallafall, efter den pinsamma incident av att bli nekad avbetalning köpte jag den kontant ändå.
Men jag förstår fortfarande inte på vilka grunden de kan tänkas ha nekat mig?

Du har rätt att kostnadsfritt få en kopia på den kreditkontroll som butiken gjorde. Det brukar ta någon vecka innan brevet ramlar ner i brevlådan.
Citera
2013-01-31, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71
Du har rätt att kostnadsfritt få en kopia på den kreditkontroll som butiken gjorde. Det brukar ta någon vecka innan brevet ramlar ner i brevlådan.

Vill du vara vänlig att tala om hur jag gör då? Jag vände mig till Resurs Bank som sa att de inte kunde se några konstigheter i min kreditupplysning men att UC har andra uppgifter som det går på, som dock var sekretessbelagda.
Citera
2013-01-31, 19:54
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Kollat "minupplysning"? kostar inget första gången varje år.
https://www.minuc.se/minUC/tjanster/min-upplysning.html
Citera
2013-02-01, 09:57
Medlem
Citat:
Vill du vara vänlig att tala om hur jag gör då? Jag vände mig till Resurs Bank som sa att de inte kunde se några konstigheter i min kreditupplysning men att UC har andra uppgifter som det går på, som dock var sekretessbelagda.

Det handlar inte om att du ska be någon att skicka ut något till dig.
Direkt som en kreditupplysning görs på dig så ska det automatiskt skickas ut en kopia till dig. Uppgifterna må vara sekretessbelagda för de företag som söker upplysningen men knappast för dig. Om Resurs Bank använt sig av UC så är UC SKYLDIGA att tillhandahålla dig en kopia på underlaget till dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in