2013-01-31, 15:11
Medlem
hobokens avatar
Hej!

Jag flyttade i somras ifrån Stockholm för att plugga. Det gjorde jag delvis för att här är betydligt roligare som student, men även för att jag var väldigt trött på Stockholm och min gamla bekantskapskrets. Vi är ett gammalt gäng som varit kompisar sedan urminnes tider, mellanstadiet kanske. Vi har egentligen inte speciellt mycket gemensamt längre, utan har mest umgåtts av gammal vana, och därför tyckte jag att det var skönt att flytta och träffa nytt folk. Nu i julas var jag hemma och träffade delar av detta gamla kompisgäng, och det blev än tydligare att vi helt enkelt håller på att glida isär.

Nu har två av mina gamla kompisar hört av sig och undrat när de kan komma ner och hälsa på. En av dem är ganska tafatt i olika sociala sammanhang och är ganska jobbig att ha att göra med mer än ett par timmar. Den andre har framför allt problemet att han inte tål alkohol speciellt bra. Att han spårar ur efter endast ett par öl och blir utkastad är snarare regel än undantag. Jag är inte helt säker på att jag vill ha dem här över en helg. Det är ett helt projekt att hålla koll på dem. Dessutom var ju en av anledningarna till att jag flyttade att jag ville distansera mig från mina gamla vänner som jag glidit ifrån lite. Men när de ständigt hör av sig och undrar när, och inte om, de kan komma ner så blir jag helt ställd. Dessutom har jag oftast mycket att göra i skolan eller andra grejer för mig på helger som inte går att kombinera med dem. Jag vet inte ens hur det ska lösas med sovplatser, mitt rum är inte särskilt stort.

Är det bara att bita i det sura äpplet och låta dem komma ner en helg, eller går det att lösa detta på något snyggt sätt? Jag vill inte vara taskig mot så gamla vänner, men samtidigt är det personer som jag tyvärr inte ser har någon plats i mitt framtida liv.
Senast redigerad av hoboken 2013-01-31 kl. 15:14.
Citera
2013-01-31, 15:26
Medlem
Drdeoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoboken
Hej!

Jag flyttade i somras ifrån Stockholm för att plugga. Det gjorde jag delvis för att här är betydligt roligare som student, men även för att jag var väldigt trött på Stockholm och min gamla bekantskapskrets. Vi är ett gammalt gäng som varit kompisar sedan urminnes tider, mellanstadiet kanske. Vi har egentligen inte speciellt mycket gemensamt längre, utan har mest umgåtts av gammal vana, och därför tyckte jag att det var skönt att flytta och träffa nytt folk. Nu i julas var jag hemma och träffade delar av detta gamla kompisgäng, och det blev än tydligare att vi helt enkelt håller på att glida isär.

Nu har två av mina gamla kompisar hört av sig och undrat när de kan komma ner och hälsa på. En av dem är ganska tafatt i olika sociala sammanhang och är ganska jobbig att ha att göra med mer än ett par timmar. Den andre har framför allt problemet att han inte tål alkohol speciellt bra. Att han spårar ur efter endast ett par öl och blir utkastad är snarare regel än undantag. Jag är inte helt säker på att jag vill ha dem här över en helg. Det är ett helt projekt att hålla koll på dem. Dessutom var ju en av anledningarna till att jag flyttade att jag ville distansera mig från mina gamla vänner som jag glidit ifrån lite. Men när de ständigt hör av sig och undrar när, och inte om, de kan komma ner så blir jag helt ställd. Dessutom har jag oftast mycket att göra i skolan eller andra grejer för mig på helger som inte går att kombinera med dem. Jag vet inte ens hur det ska lösas med sovplatser, mitt rum är inte särskilt stort.

Är det bara att bita i det sura äpplet och låta dem komma ner en helg, eller går det att lösa detta på något snyggt sätt? Jag vill inte vara taskig mot så gamla vänner, men samtidigt är det personer som jag tyvärr inte ser har någon plats i mitt framtida liv.

Säg att du behöver lite tid för dig själv alt. att det har hänt en sak. Och att du hör av dig när du kan, som aldrig kommer hända pPppPp
Citera
2013-01-31, 15:29
Medlem
säg att det inte finns platser att sova och att dem då får ta in på hotell, dessutom har du mycket med plugg osv och du kommer nog inte kunna vara med dem så mycket som du egentligen vill vara. om dem insisterar på detta endå, dra dig undan tidigt på kvällen, drick två öl och åk hem och såv.

Kan det vara så att du skäms för dem bland dina nyvunna universitetsvänner?
Citera
2013-01-31, 15:31
Medlem
Kungensbordells avatar
Om ni håller på att glida ifrån varandra så kommer även dina vänner snart märka det, bjud över dom och ha sen lite sporadisk kontakt, så småning om så har du ett väldigt distanserat förhållande till dina gamla vänner. Vissa kommer man aldrig bli av med hur mycket man än vill, men det är bara en del av livet.
Citera
2013-01-31, 15:32
Bannlyst
ts var ärligt mot dem och jag lovar att det lönar sig till slut
Citera
2013-01-31, 15:49
Medlem
iwlss avatar
Tänk mer på dig själv istället. Dra iväg ett sms och säg som det är, du eller dom för inte av det.
Citera
2013-01-31, 15:57
Medlem
hobokens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrChildMolester
säg att det inte finns platser att sova och att dem då får ta in på hotell, dessutom har du mycket med plugg osv och du kommer nog inte kunna vara med dem så mycket som du egentligen vill vara. om dem insisterar på detta endå, dra dig undan tidigt på kvällen, drick två öl och åk hem och såv.

Kan det vara så att du skäms för dem bland dina nyvunna universitetsvänner?

Alltså, det går ju att lösa om man vill. Jag hade en tillfälligt hemlös kompis sovande på min soffa i två veckor, och de insisterar säkert på något liknande. Ang. mycket att göra osv så föreslår de i så fall valborg, då händer det ju massvis och då har man väl inget plugg.

Och ja, visst skulle jag skämmas lite för dem. Det ska jag inte hymla med. Jag tycker över huvud taget att det är förbannat svårt när två bekantskapskretsar kolliderar, speciellt när de är så olika. Men jag har inte ens speciellt roligt i deras sällskap, så jag ser inte vad som skulle vara fel med det egentligen. Hade det varit mina bästa vänner som kommit som jag hade skämts över, då hade något varit fel.

Citat:
Ursprungligen postat av Kungensbordell
Om ni håller på att glida ifrån varandra så kommer även dina vänner snart märka det, bjud över dom och ha sen lite sporadisk kontakt, så småning om så har du ett väldigt distanserat förhållande till dina gamla vänner. Vissa kommer man aldrig bli av med hur mycket man än vill, men det är bara en del av livet.

Förhoppningsvis kommer de det. Men jag är inte helt säker på att de gör det. Att jag aldrig hör av mig för att höra vad som händer hemma borde ju vara tydligt nog. Jag är dock ganska säker på att de båda betraktade mig som topp tre bästa vänner innan jag flyttade, även om inte jag gjorde det. Dessvärre verkar det som att en av dem flyttar hit i höst, och då kommer jag att ha detta problem fast betydligt jobbigare. Jag kan redan se framför mig hur han förväntar sig att vi ska bli bästa vänner och hänga hela tiden.

Nu sa jag bara att vi får höras någon gång senare om när, men att jag defintivt inte kan innan slutet av februari. Ska ligga lågt ett tag och se vad som händer.
Citera
2013-01-31, 16:14
Medlem
Skitonds avatar
Försök få dem att förstå att om de åker dit så är det inte huvudsakligen för att träffa dig, för du har inte tid för att guida dem, men om de kommer så träffar du gärna dem ett tag.
Citera
2013-01-31, 17:04
Medlem
hobokens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skitond
Försök få dem att förstå att om de åker dit så är det inte huvudsakligen för att träffa dig, för du har inte tid för att guida dem, men om de kommer så träffar du gärna dem ett tag.
Grymt förslag! Problemet är dock att de inte känner någon annan här, så att hälsa på mig är själva syftet med en resa hit.
Citera
2013-01-31, 17:37
Medlem
Jag tycker att du ska säga som det är. Eftersom du ändå inte ser att de har någon plats i ditt framtida liv så finns ju ingen anledning att göra "konstgjord andning" på er vänskap.

Folk glider i från varandra. Inget konstigt med det.
Citera
2013-01-31, 18:03
Medlem
johanjosefssons avatar
På vilket sätt är den första kompisen tafatt? Kan du utveckla det? Skulle vara intressant att veta.
Citera
2013-02-01, 10:48
Medlem
Det kanske inte är det bästa sättet. Men jag skulle köra på att jag har väldigt mkt att göra.
Vet jag ju inte vart du studerar. Men på Valborg skulle jag köra med att det är mycket saker som är enbart för studenter. Visst de kan kolla på men känns sådär även för dig då du kommer bli hämmad i aktiviteter. Skulle inte va kul för dom om du drog in på nation. Och d här är ju ngt man vill köra fullt ut på med sina student vänner. Så ingen bra högtid att hänga.

Sen kanske de tröttnar bara de får komma ner en gång. Men vill du inte så vill du inte.
Svara mer sällan när de ringer. Skjut på saker. Men tänk på att de inte kommer finnas kvar den dagen du flyttar tillbaka till Sthlm.

Citat:
Ursprungligen postat av hoboken
Hej!

Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in