2013-01-31, 14:56
Medlem
AteistenOlles avatar
Hallå.

Jag fick just ett brev från FK där de berättade att jag skulle betala tillbaka en summa av 6600kr, utifrån ett totalt bidrag på 8800kr från 2011.

Jag hade bidraget i en 8-månadersperiod då jag studerade, jag sa att jag inte hade någon planerad inkomst men hade inkomst i form av studiebidrag. Sista/näst sista månaden fick jag ett sommarjobb, så istället för att ringa dem och ändra planerade inkomsten så sa jag ju upp bidraget för jag skulle ändå flytta. (Varför krångla till det).

Kan de kräva mig på pengar då jag inte ens fick in min lön under tiden jag hade bidraget? Jag hade alltså arbete under sista bidragsmånaden. Försökte ringa dem men hela tjänsten är överbelastad för tillfället.

Kan jag slippa undan detta på något vis? Alternativt slippa en del av summan?

Tack på förhand!
Citera
2013-01-31, 15:06
Medlem
Conceptions avatar
Nej,

jag har varit i exakt samma sits som du och jag fick betala tillbaka.

När du söker bidrag så står det uppskattad inkomst under året. Överskrider du din inkomst så kommer få betala tillbaka. Så enkelt är det.
Citera
2013-01-31, 15:15
Medlem
AteistenOlles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Nej,

jag har varit i exakt samma sits som du och jag fick betala tillbaka.

När du söker bidrag så står det uppskattad inkomst under året. Överskrider du din inkomst så kommer få betala tillbaka. Så enkelt är det.

Äsch... Aja tänker ändå ringa dem och gnälla. Helt jävla skevt att man ska vara tvungen att betala tillbaka för att man hade en inkomst EFTER bidragsperioden... grrrrrr
Citera
2013-01-31, 15:29
Medlem
Codens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AteistenOlle
Äsch... Aja tänker ändå ringa dem och gnälla. Helt jävla skevt att man ska vara tvungen att betala tillbaka för att man hade en inkomst EFTER bidragsperioden... grrrrrr

Varför ringa och gnälla? Det är ju så här systemet fungerar och reglerna har funnits i många, många år och framför allt så är det ju inte FK som bestämt reglerna utan våra politiker.

OM du nu MÅSTE ringa och gnälla, ring till riksdagshuset, inte FK.
Citera
2013-01-31, 15:38
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AteistenOlle
Vadå för bidragsperiod?

Du söker ju bostadsbidrag årsvis. Dvs du uppger din preliminära årsinkomst vid ansökan. Då gäller ju alla inkomster under kalenderåret och inte bara om du skulle söka bostadsbidrag för jan-jun.
Citera
2013-01-31, 16:45
Medlem
AteistenOlles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Vadå för bidragsperiod?

Du söker ju bostadsbidrag årsvis. Dvs du uppger din preliminära årsinkomst vid ansökan. Då gäller ju alla inkomster under kalenderåret och inte bara om du skulle söka bostadsbidrag för jan-jun.

Jaha, då var jag inte helt säker på hur det fungerade. Trodde det var inkomsten under perioden, som man söker årsvis. Dvs om man skulle säga upp det efter 6-mån så gällde inkomsten under den perioden. Tror jag blandade ihop hur det fungerar med CSN.

Aja, då får jag väl helt enkelt skylla mig själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in