Citat:
Ursprungligen postat av Popesize
Jag tror att det här kan ha mycket med saken att göra... I min gymnasieklass, så hade vi väldigt bra sammanhållning. Och vi hade en återträff i höstas (tio år efter avslut) varpå drygt hälften dök upp. Vi bjöd även in våra gamla klassföreståndare

(mycket trevlig kväll)
Men andra vänner som gått i klasser utan någon större sammanhållning, har knappast velat gå på sådana fester, ens än när företag har anordnat dem, och jag har uppfattat det som att ingen gammal klasskamrat skulle ta sig tid att fixa ihop det.
Så sammanhållningen tror jag nästan är A och O i såna här återträffar.
Absolut. Jag vet att den klassåterträff som min familjemedlem bjöds in till anordnades av något externt företag, och det var för högstadieklassen.
Uppslutningen lär inte ha varit enorm - det måste ju vara den sämsta möjliga tiden att återknyta till. Mobbing, sexuellt uppvaknande och hormonellt kaos i allmänhet. Jag tror att det är väldigt få som vill förknippas med det "jag" de hade under åren 13-15. I gymnasiet känns det som att det började rundas av lite i kanterna hos folk och deras personligheter började mer och mer likna sina "vuxna" jag, även om det fortfarande var en bra bit kvar.
För att återknyta till trådstarten så är jag inte överraskad över att så få varit på klassåterträff innan 30-årsåldern. Nu spekulerar jag, men det är väl inte så intressant att ha en organiserad träff innan folk är lite stadgade i livet med en riktig utbildning, jobb och ev. partner.
Har svårt att se nöjet i att träffas vid 25, när en hel del fortfarande flackar runt på olika utbildningar eller i vissa fall inte ens börjat planera för sitt "riktiga" liv.
Sedan kan man ju undra hur stor andel av klassfesterna som anordnas av företag, och hur många som klassen ordnar privat. Och vad som är vanligast, återträff för gymnasie eller högstadie.