2013-01-31, 12:39
Medlem
BePatients avatar
Jag blev mycket intresserad av bönesvar efter ett telefonsamtal jag hade för några dar sen. I tråden "Effekter av religion" nämnde jag detta samtal och tänkte här bryta ut diskussionen och starta en ny tråd. Här är mitt inlägg i den tråden:
Citat:
Ursprungligen postat av BePatient
En kristen tjej jag talade med för några dagar sen hade en pappa som hade mycket svår astma och råkade hamna i ett rum med dålig luft och hade glömt sin medicin, och fick svårt att röra på sig och ta sig därifrån. Han ringde sin fru och hon och deras dotter bad för honom (jag tror f.ö. att han inte längre var i telefon och kunde höra att de bad) och enligt hans fru släppte andningssvårigheterna direkt och han har aldrig haft astmaproblem efteråt. Deras dotter blev helad efter en enda förbön från extrem bacillskräck, så att saker som varit direkt omöjliga innan nu bara kändes lite svåra men görbara, och några dar efter det bad hon och hennes två tjejkompisar för dem två, då den ena hade astma och den andra glutenintolerans/-allergi, och båda blev helade inom ett par dar.
Citera
2013-01-31, 12:39
Medlem
BePatients avatar
Tinuviel svarade!
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Hörsägen och anekdotisk bevisföring har inte mycket tyngd.
Hon var mottagare och förstahandsvittne till effekterna. Hörsägen...? För dig kanske, inte för mig.

Bön är ett mer personligt koncept än ett piller. Att påstå "pillret funkar -- här är tre som är friska" går som anekdotisk bevisföring. Att applicera det på bön är vanskligt, i min mening.
Citat:
Att folk blir helt fria från astmatiska besvär förekommer dock - det rör sig om en inflammation i de små luftvägarna som kroppen kan läka ut helt om man har tur. Det krävs åtminstone ingen övernaturlig intervention för att det ska ske.
Mannen hade haft astmaproblem i ca 30 år. Om nån kom hem innanför dörren och varit nära en katt- eller hundägare när de var ute kände han det direkt, och de var tvungna att tvätta sina kläder. Från mitt lekmannaperspektiv känns det som att att han skulle blivit helad från sin astma ("Det försvann direkt.") när den slår till som värst och sen aldrig haft problem med den igen är minst sagt ett mycket extremt fall av placeboeffekten. För övrigt tror jag inte att han hörde att de bad för honom.
Citat:
Att bli fri från sin bacillskräck - ja, det rör sig om kognitiva processer. Att tro att man blivit botad spelar med all sannolikhet stor roll.
Överenskommet. Inte övertygande, mer än som tillägg till de andra.
Citat:
Vad gäller glutenintolerans skulle jag vilja se ett PAD på tarmen före och efter bönen. Men även om slemhinnan skulle visa sig vara utläkt, visar dock forskning att inflammationen mycket väl kan komma och gå i vissa fall.
Vid sökning får jag att PAD är enzymet peptidylarginin deiminase. Du vill "se ett PAD?" F.ö. fick jag uppfattningen att hon inte haft problem med det igen, så gå, ja, komma, nej.
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Det du skriver övertygar inte - med det sagt, så är det väl bra att de personer du skriver om verkar må bättre.

Deras tro har säkert bidragit till det - men DET i sig, utgör inget som helst bevis för en Gud.
Det utgör inget bevis, men hade det gjort hade jag varit på tv och i tidningarna och inte suttit här och tjötat lite med dig. Däremot gör det möjligheten att det kan finnas en gud betydligt mer sannolik.
Citera
2013-01-31, 12:48
Medlem
IssaJesuss avatar
det Den Helige Ande ger oss, är enligt vad Gud vill vi ska få göra Tjänst i, och med.

1 kor 12

1 kor 14

och eventuellt lite om detta i apg.

det är naturligt att vara i Tjänst, inför Gud Herren Jesus.

och man får döpa sig fler än en gång, eller två ggr.

jag döper mig ofta i duschen, för det hjälper att överlåta sig

i Tro på Gud Herren Jesus. och de andra Gudarna i himlen?

Issa Jesus,
larjungen magnus.
Citera
2013-01-31, 12:50
Medlem
Om människor helades när man bad Gud om att bli frisk så skulle vi ju se en ENORM statistisk skillnad på livslängden och välmåendet hos troende jämfört med ateister. Något som jag tvivlar på att man gör.

Och sedan så måste man ju ställa den självklara frågan, varför ignorerar Gud vissa människor helt och hållet? Det är ironiskt nog oftast människor i den tredje världen som aldrig lyckas bli friska eller ta sig ur sin missär.

Sedan så skulle det ju vara roligt att veta vilka sjukdomar den allsmäktige guden kan bota. Man ser på bönemöten hur människor med urusel syn kan få lite bättre syn, dock inte perfekt syn konstigt nog. Man kan ju tycka att en Gud borde kunna prestera bättre än gemene ögonkirurg.
Men man ser aldrig Gud läka amputerade människor genom att låta ett ben eller en arm växa ut, är det för svårt månne?

Det skall bli spännande att höra om några människor här har blivit helade av Guds hand!
Senast redigerad av Handfast 2013-01-31 kl. 13:00.
Citera
2013-01-31, 12:54
Medlem
Tycker det är kul hur du svarar på din egna frågeställning, men om detta är något som händer så ofta så bör ni ju kontakta en organisation som kan mäta dessa "mirakel" och se om de är övernaturliga eller om de går att förklara den naturliga vägen.

Sen att jag kan förutspå resultatet nu betyder ju inte att vi kan garantera att det faktiskt är naturligt, inte heller betyder det att jag siade in i framtiden!
Citera
2013-01-31, 13:06
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag blev mycket intresserad av bönesvar efter ett telefonsamtal jag hade för några dar sen.

Citat:
Hon var mottagare och förstahandsvittne till effekterna. Hörsägen...? För dig kanske, inte för mig.

Vad menar du egentligen med en 'analys'?

En jämförande analys, en rationell analys .... eller som det kan misstänkas .... helt enkelt ett antal anekdotiska underlag, handplockade i propaganda-syfte och utan evidens eller kontroll.
Citera
2013-01-31, 13:13
Medlem
BePatients avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IssaJesus
det Den Helige Ande ger oss...
Ditt inlägg verkar inte ha något med min tråd att göra, och känns förvirrat.
Citat:
Ursprungligen postat av Handfast
Om människor helades när man bad Gud om att bli frisk så skulle vi ju se en ENORM statistisk skillnad på livslängden och välmåendet hos troende jämfört med ateister. Något som jag tvivlar på att man gör.

Och sedan så måste man ju ställa den självklara frågan, varför ignorerar Gud vissa människor helt och hållet? Det är ironiskt nog oftast människor i den tredje världen som aldrig lyckas bli friska eller ta sig ur sin missär.

Sedan så skulle det ju vara roligt att veta vilka sjukdomar den allsmäktige guden kan bota. Man ser på bönemöten hur människor med urusel syn kan få lite bättre syn, dock inte perfekt syn konstigt nog. Man kan ju tycka att en Gud borde kunna prestera bättre än gemene ögonkirurg.
Men man ser aldrig Gud läka amputerade människor genom att låta ett ben eller en arm växa ut, är det för svårt månne?

Det skall bli spännande att höra om några människor här har blivit helade av Guds hand!
Hur extrema saker Gud skulle eller inte skulle kunna göra har jag ingen uppfattning om. Notera f.ö. att jag inte nödvändigtvis menar att den Gud som omskrivs i Bibeln skulle vara det/den som svarar.
Citat:
Ursprungligen postat av Namemelater
Tycker det är kul hur du svarar på din egna frågeställning
På vad sätt?
Citat:
Ursprungligen postat av Namemelater
men om detta är något som händer så ofta så bör ni ju kontakta en organisation som kan mäta dessa "mirakel" och se om de är övernaturliga eller om de går att förklara den naturliga vägen.

Sen att jag kan förutspå resultatet nu betyder ju inte att vi kan garantera att det faktiskt är naturligt, inte heller betyder det att jag siade in i framtiden!
"Så ofta" vet jag inget om. Det här gällde totalt fyra fall (ser nu att jag råkade berätta om hennes far med astma i stället för hennes kompis med astma i tidigare inlägg), där tre av fallen skedde inom ramen av ett par dar.

Jag har skickat iväg ett par meddelanden om placeboeffekten till ett par Fråga doktorn-grejer. Inväntar svar.
Citera
2013-01-31, 13:19
Medlem
BePatients avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Vad menar du egentligen med en 'analys'?

En jämförande analys, en rationell analys .... eller som det kan misstänkas .... helt enkelt ett antal anekdotiska underlag, handplockade i propaganda-syfte och utan evidens eller kontroll.
De var inte handplockade, och jag har inte angett nåt intresse av propaganda. Det här gällde som sagt ett telefonsamtal jag hade, och det är det jag utgår från.

Att jag inte har "evidens eller kontroll" får du leva med. Under förutsättning att uppgifterna jag fick är riktiga, ville jag att det skulle diskuteras på vilka sätt det kan handla om placebo, etc. Du är välkommen att inte delta i tråden om du tror att jag bara vill predika.
Citera
2013-01-31, 13:26
Medlem
Norrbottenss avatar
Ni har väl hört den där om torkan i Amerika, bönemötet som skulle framkalla regn, samt den ateistiska sammankomsten?!

Lite löst berättat så var det torka som tusan i Amerika nyligen och de kristna dårarna skulle lösa detta genom att be fram lite regn. Det var en rejäl samling dårar ska tilläggas.
Föga förvånande så kom det inget regn och torkan åstadkom rätt stora skador.

Ett tag efteråt så var det en ateistisk 'gathering' av något slag. Ett 'party' mer eller mindre skulle jag gissa.
Dagen efter så kom äntligen regnet

Kom regnet för att ateisterna samlades på samma ställe och festade loss?
Citera
2013-01-31, 13:32
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
De var inte handplockade, och jag har inte angett nåt intresse av propaganda. Det här gällde som sagt ett telefonsamtal jag hade, och det är det jag utgår från.

Lite 'vinklad' (my bad) är tråden alltså en 'analys' av en telefon-samtal o.dyl.?

Citat:
Att jag inte har "evidens eller kontroll" får du leva med.

Det är inte mitt problem om du har evidens eller inte. Det är ditt .... och sen återstår du med hur tråden och trådinnehållet skall kategoriseras: Som subjektiva spekulationer eller något du vill ge objektiv betydelse.

Citat:
Under förutsättning att uppgifterna jag fick är riktiga, ville jag att det skulle diskuteras på vilka sätt det kan handla om placebo, etc. Du är välkommen att inte delta i tråden om du tror att jag bara vill predika.

Jag betvivlar varken din eller din källas ärlighet, och du verkar tv inte särskild predikande. Men jag har svårt för att se hur ett mindra antal anekdotiska exempel öht kan leda till något.

Och jag hör inte till dom som automatisk intar en stenhård exklusiv vetenskaplog/logisk dogmatik (som t.ex. reduktionism), men något system, någon metodologi är väl ändå en nödvändighet i en 'analys'.
Citera
2013-01-31, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IssaJesus
det Den Helige Ande ger oss, är enligt vad Gud vill vi ska få göra Tjänst i, och med.

1 kor 12

1 kor 14

och eventuellt lite om detta i apg.

det är naturligt att vara i Tjänst, inför Gud Herren Jesus.

och man får döpa sig fler än en gång, eller två ggr.

jag döper mig ofta i duschen, för det hjälper att överlåta sig

i Tro på Gud Herren Jesus. och de andra Gudarna i himlen?

Issa Jesus,
larjungen magnus.

Vilka andra Gudar finns det i himlen?
Vad står det om dopet i bibeln? Kan man döpa sig flera gånger, och kan man döpa sig själv?
Citera
2013-01-31, 16:56
Medlem
Mortiss avatar
Citat:
Jag blev mycket intresserad av bönesvar efter ett telefonsamtal jag hade för några dar sen. I tråden "Effekter av religion" nämnde jag detta samtal och tänkte här bryta ut diskussionen och starta en ny tråd. Här är mitt inlägg i den tråden:
Rent vetenskapligt går berättelsen att falsifiera på flera punkter.
Det är inte första utan andra -eller tredje hands uppgifter vilket vilket alltid sänker äktheten.
Fanns det några andra rimliga förklaringar till fenomenet?
Är de som bevittnade och var med på händelsen i fråga neutrala?
Dvs. har de en religiös övertygelse där bönesvar är fullt möjliga och sker.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in