Tinuviel svarade!
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Hörsägen och anekdotisk bevisföring har inte mycket tyngd.
Hon var mottagare och förstahandsvittne till effekterna. Hörsägen...? För dig kanske, inte för mig.
Bön är ett mer personligt koncept än ett piller. Att påstå "pillret funkar -- här är tre som är friska" går som anekdotisk bevisföring. Att applicera det på bön är vanskligt, i min mening.
Citat:
Att folk blir helt fria från astmatiska besvär förekommer dock - det rör sig om en inflammation i de små luftvägarna som kroppen kan läka ut helt om man har tur. Det krävs åtminstone ingen övernaturlig intervention för att det ska ske.
Mannen hade haft astmaproblem i ca 30 år. Om nån kom hem innanför dörren och varit nära en katt- eller hundägare när de var ute kände han det direkt, och de var tvungna att tvätta sina kläder. Från mitt lekmannaperspektiv känns det som att att han skulle blivit helad från sin astma ("Det försvann direkt.") när den slår till som värst och sen aldrig haft problem med den igen är minst sagt ett mycket extremt fall av placeboeffekten. För övrigt tror jag inte att han hörde att de bad för honom.
Citat:
Att bli fri från sin bacillskräck - ja, det rör sig om kognitiva processer. Att tro att man blivit botad spelar med all sannolikhet stor roll.
Överenskommet. Inte övertygande, mer än som tillägg till de andra.
Citat:
Vad gäller glutenintolerans skulle jag vilja se ett PAD på tarmen före och efter bönen. Men även om slemhinnan skulle visa sig vara utläkt, visar dock forskning att inflammationen mycket väl kan komma och gå i vissa fall.
Vid sökning får jag att PAD är enzymet
peptidylarginin deiminase. Du vill "se ett PAD?" F.ö. fick jag uppfattningen att hon inte haft problem med det igen, så gå, ja, komma, nej.
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Det du skriver övertygar inte - med det sagt, så är det väl bra att de personer du skriver om verkar må bättre.
Deras tro har säkert bidragit till det - men DET i sig, utgör inget som helst bevis för en Gud.
Det utgör inget bevis, men hade det gjort hade jag varit på tv och i tidningarna och inte suttit här och tjötat lite med dig. Däremot gör det möjligheten att det kan finnas en gud betydligt mer sannolik.