2013-02-01, 11:35
Medlem
BeenArounds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Purkos
Hej.
Nu är det så att jag måste verkligen ta tag i mitt liv och börja äta bra och gå upp i vikt.
...

Så här svarade jag i en annan liknande tråd:
https://www.flashback.org/t1999074

Det är oftast två stora anledningar till att ni som inte lyckas gå upp i vikt inte blir tagna på allvar.

1. Ni har ett "problem" som många skulle sälja sin mamma för att få. Övervikt är ju ett vanligare problem och faktiskt bevisat både farligare och svårare att hantera.

2. Precis som för de allra flesta överviktiga så är det bevisat att underviktiga är oerhört dåliga på att uppskatta sitt matintag. Faktum är att överviktiga får i sig fler kalorier än de tror och underviktiga får i sig färre än de uppskattar. I de allra flesta fall får underviktiga i sig för lite kalorier.

Gemensamt för underviktiga är att de i olika omfattning har:

* Mindre hungerkänslor

* Mättnadskänslan aktiveras tidigare vid födointag

* Något större ämnesomsättning. Här måste jag poängtera att det skiljer mycket mindre än vad många tror mellan någon som har hög och någon som har låg ämnesomsättning, kanske max bara 7-10 %.

* Högre aktivitetsnivå. Sitter ni stilla så sitter ni ändå ofta och gungar med ett ben eller pillar med något. Rör ni på er så gör ni det oftast snabbare än genomsnittet. Allt detta förbrukar över dagen ett par hundra kalorier mer.

* En sämre verkningsgrad på näringsupptaget. Det krävs alltså att lite mer föda passerar mag-tarmsystemet för att samma mängd näring ska tas upp. Även här får man poängtera att det ofta bara skiljer några procent (såvida du inte har opererat bort några meter tarm).

Så, universallösningen är följande:

1. Ät mer mat. Ät oftare och ät mer vid varje måltid och gör det varje dag. Strunta i att ni känner er mätta. Precis som överviktiga måste lära sig att räkna kalorier som måste underviktiga också veta hur mycket de äter. Jag lovar att det är mindre än ni tror om ni slår ut det på ett par veckor.

2. Ät mat med högre kaloriinnehåll. Ta reda på vilken mat som ni gillar och som har flest kalorier. Olika matoljor är ett tips på vägen. Ta olja i maten varje gång ni äter. Börja exempelvis dricka en eller två gainers varje dag mellan måltiderna.

3. Rör på er mindre. Det är skitsvårt att gå upp i vikt om man rör på sig mycket. Sluta eller minska ner ordentligt på konditionsträning så som löpning. Lyft gärna skrot istället, då blir en större del av viktuppgången muskelmassa vilket så klart är både snyggare och hälsosammare.

4. Sa jag ät mer mat?

Mvh,
/B
Citera
2013-02-01, 12:52
Medlem
eradicos avatar
Nu är jag i och för sig inte så mycket äldre än dig men:
När jag var i din ålder så var jag runt 170 lång och vägde 49-52 kg. Det var verkligen så att jag kunde stoppa i mig vad som helst och tack vare vad jag misstänker var en extremt hög ämnesomsättning så behövde jag aldrig oroa mig för konsekvenserna. Nu är jag 21 år gammal och har fått kämpa mig ner från 72 kg till en mer hälsosam vikt (65,6 väger jag i skrivande stund men ska ner till 60-62 innan sommaren). Vad jag vill ha sagt med det här är att du kan ha en lite för hög ämnesomsättning vilket i kombination med dåliga vanor ger ett rejält kcal-underskott.
Citera
2013-02-01, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeenAround
1. Ni har ett "problem" som många skulle sälja sin mamma för att få. Övervikt är ju ett vanligare problem och faktiskt bevisat både farligare och svårare att hantera.

2. Precis som för de allra flesta överviktiga så är det bevisat att underviktiga är oerhört dåliga på att uppskatta sitt matintag. Faktum är att överviktiga får i sig fler kalorier än de tror och underviktiga får i sig färre än de uppskattar. I de allra flesta fall får underviktiga i sig för lite kalorier.

Gemensamt för underviktiga är att de i olika omfattning har:

* Mindre hungerkänslor

* Mättnadskänslan aktiveras tidigare vid födointag

* Något större ämnesomsättning. Här måste jag poängtera att det skiljer mycket mindre än vad många tror mellan någon som har hög och någon som har låg ämnesomsättning, kanske max bara 7-10 %.

* Högre aktivitetsnivå. Sitter ni stilla så sitter ni ändå ofta och gungar med ett ben eller pillar med något. Rör ni på er så gör ni det oftast snabbare än genomsnittet. Allt detta förbrukar över dagen ett par hundra kalorier mer.

* En sämre verkningsgrad på näringsupptaget. Det krävs alltså att lite mer föda passerar mag-tarmsystemet för att samma mängd näring ska tas upp. Även här får man poängtera att det ofta bara skiljer några procent (såvida du inte har opererat bort några meter tarm).

Så, universallösningen är följande:

1. Ät mer mat. Ät oftare och ät mer vid varje måltid och gör det varje dag. Strunta i att ni känner er mätta. Precis som överviktiga måste lära sig att räkna kalorier som måste underviktiga också veta hur mycket de äter. Jag lovar att det är mindre än ni tror om ni slår ut det på ett par veckor.

2. Ät mat med högre kaloriinnehåll. Ta reda på vilken mat som ni gillar och som har flest kalorier. Olika matoljor är ett tips på vägen. Ta olja i maten varje gång ni äter. Börja exempelvis dricka en eller två gainers varje dag mellan måltiderna.

3. Rör på er mindre. Det är skitsvårt att gå upp i vikt om man rör på sig mycket. Sluta eller minska ner ordentligt på konditionsträning så som löpning. Lyft gärna skrot istället, då blir en större del av viktuppgången muskelmassa vilket så klart är både snyggare och hälsosammare.

4. Sa jag ät mer mat?

Mvh,
/B

5. Njut av att du kan äta dig mätt på god mat. #5 kan även ersätta #1-#4.
Citera
2013-02-01, 16:46
Medlem
Du skrev att vad du än äter går du inte upp i vikt men det visade sig att du inte äter mycket alls. Du behöver få i dig mat med mycket kalorier helt enkelt. En ostfralla och en cola innehåller inte mer 200kcal en kebabtallrik innehåller på sin höjd 1000kcal och hamburgare mindre. Husmanskosten beror väl helt på vad du äter men pasta och köttfärssås i den mängden jag tror du äter innehåller max 800 kcal. Du får alltså i dig max 2000-2100 kcal de dagar du arbetar och de dagar du är ledig avsevärt mycket mindre. Med din längd och ålder borde du sikta på 3000kcal om dagen för att öka i vikt vilket är ganska lite då jag som är kortare än dig och i samma ålder får i mig 3500 men det beror på att jag väger mer samt tränar. Så du måste absolut börja tänka på vad du äter och få i dig tillräckligt med kalorier. Skippa inte frukosten heller för om du väl börjar äta frukost kommer din kropp vänja sig.

Det ser ungefär ut såhär fett innehåller flest kalorier sen kommer kolhydrater och sist protein så för att få i dig mycket kalorier ska du äta mycket fett och kolhydrater samtidigt som du får i dig mycket protein om du nu ska börja träna. Sikta på 2g/kg kroppsvikt protein om dagen. Tips för att få i dig mycket kalorier är att ta några mackor med mycket smör till varje mål. Du ska ha ett nyttigt smör med omättat fett om du vill hålla dig hälsosam dvs smör som becel och flora. Sen är det väl bra med gainer också. En portion gainer innehåller 350kcal så om du dricker 2-3 gainer om dagen har du 700-1000 kcal bara där.

http://www.gymvaruhuset.com/mass-fx.html är den billigaste gainer kcal/kr som jag känner till så kör på den. Godaste smakerna är banan/choklad , vanilj och jordgubb.

Börja käka helt enkelt annars går du inte upp i vikt.
Citera
2013-02-01, 16:56
Medlem
Pankreatits avatar
Börja träna hårt ca tre ggr/vecka så.kommer aptiten per automatik.
Glöm inte hårt.
Citera
2013-02-01, 17:20
Medlem
Börja på gym dirr! Du kan snickra ihop ett schema på nolltid med lite hjälp från FB.

Håller själv på att bulka just nu och visst fan kan det vara jobbigt. Det största problemet tycker jag är disciplin och tålamod. Man förväntar sig att man ska gå upp i vikt skitsnabbt och när detta inte händer (självklart) så tappar man motivationen och snart är man tillbaks och deppar igen. Ha tålamod och ge fan inte upp!

Du måste tvinga i dig mat, de första veckorna är alltid jobbigast innan man blir van vid det. Några mackor extra kommer inte hjälpa dig någonstans, du måste äta riktig mat. Ät oftare fast i mindre portioner till en början, för att sedan öka portionerna efter en tid när du blivit van. Ligg helt enkelt på ett jävla kaloriöverskott, och se det från den ljusa sidan: du kan äta vad fan du vill! Sen är ju problemet att man oftast inte kan njuta av sin mat till fullo då man oftast är mätt när man ska käka nästa måltid.

Och snälla, du kommer inte bli fet. Du är 183 cm och väger 50 kg, det kommer ta ett bra tag innan du kan börja oroa dig för sådant där, och det kommer heller inte hända om du äter och tränar rätt. Köp Gainer som du tar morgon, efter träningspass och precis innan du ska lägga dig. De dagar du inte tränar så ta det som mellanmål.

Och skippa dina promenader!!
Citera
2013-02-01, 17:25
Medlem
Har du svårt för att äta? Om det är så skulle jag kunna rekommendera gainer, jag har själv svårt för att äta mycket på morgnarna och det är därför lättare att kunna dricka en 1300 kaloriers dricka med lite frukost, träna mycket och ät gärna mycket kolhydrater som tex ris pasta potatis, ris är enkelt att laga och mycket effektivt ät 1 stor portion varje dag

OBS glömde tillägga att ät mycket, träna också och sov rätt
Citera
2013-02-01, 20:00
Medlem
Pröva småät mellan målen, t ex nötter och kex (ex ballerinakex typ 60 kcl per kex). Drick rödmjölk under dagen eller ett stort glas innan du går och lägger dig och försök få i dig något på morgonen, kanske någon uppfriskande smoothie, nyponsoppa eller yoghurt, något som slinker ner lätt dvs. Lägg till en gainer också under dagen om du har svårt att få i dig riktigt mat, förslagsvis en kort tid efter middagen om du kan pressa ner det. Du lär gå upp ett par kilo ganska snabbt då men långsiktigt så måste du tänka om och lägga om dina kostvanor.
Citera
2013-02-01, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ominus
Pröva småät mellan målen, t ex nötter och kex (ex ballerinakex typ 60 kcl per kex). Drick rödmjölk under dagen eller ett stort glas innan du går och lägger dig och försök få i dig något på morgonen, kanske någon uppfriskande smoothie, nyponsoppa eller yoghurt, något som slinker ner lätt dvs. Lägg till en gainer också under dagen om du har svårt att få i dig riktigt mat, förslagsvis en kort tid efter middagen om du kan pressa ner det. Du lär gå upp ett par kilo ganska snabbt då men långsiktigt så måste du tänka om och lägga om dina kostvanor.

Nötter är inte bra att äta mellan mål då det är otroligt mättande. Bättre med en gainer eller några mackor med smör och ost
Citera
2013-02-01, 22:25
Medlem
lulz123s avatar
Det spelar ingen roll vad du äter, du går ändå inte upp i vikt.

Nah du äter som en jävla mus.

Tror knappast du ärvt din mors kropp(även om näringbristen pga avsaknaden av mat kan ha påverkan din längd negativt) men manligheten kommer nog från din mor iaf. Klipp navelsträngen och börja fixa eget käk.

Anledningen till att du käkar ett mål per dag när du är ledig är inte att du saknar aptit. Det är för att du är så jävulskt lat att du inte pallar göra ordning något att käka. Alternativt vet du inte hur man lagar mat.

Du jobbar, bor hemma, du borde ha råd att köpa käk. Ät, ät och ät. Svårare än så är det inte.

Senast redigerad av lulz123 2013-02-01 kl. 22:28.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in