Citat:
Ursprungligen postat av Purkos
Hej.
Nu är det så att jag måste verkligen ta tag i mitt liv och börja äta bra och gå upp i vikt.
...
Nu är det så att jag måste verkligen ta tag i mitt liv och börja äta bra och gå upp i vikt.
...
Så här svarade jag i en annan liknande tråd:
https://www.flashback.org/t1999074
Det är oftast två stora anledningar till att ni som inte lyckas gå upp i vikt inte blir tagna på allvar.
1. Ni har ett "problem" som många skulle sälja sin mamma för att få. Övervikt är ju ett vanligare problem och faktiskt bevisat både farligare och svårare att hantera.
2. Precis som för de allra flesta överviktiga så är det bevisat att underviktiga är oerhört dåliga på att uppskatta sitt matintag. Faktum är att överviktiga får i sig fler kalorier än de tror och underviktiga får i sig färre än de uppskattar. I de allra flesta fall får underviktiga i sig för lite kalorier.
Gemensamt för underviktiga är att de i olika omfattning har:
* Mindre hungerkänslor
* Mättnadskänslan aktiveras tidigare vid födointag
* Något större ämnesomsättning. Här måste jag poängtera att det skiljer mycket mindre än vad många tror mellan någon som har hög och någon som har låg ämnesomsättning, kanske max bara 7-10 %.
* Högre aktivitetsnivå. Sitter ni stilla så sitter ni ändå ofta och gungar med ett ben eller pillar med något. Rör ni på er så gör ni det oftast snabbare än genomsnittet. Allt detta förbrukar över dagen ett par hundra kalorier mer.
* En sämre verkningsgrad på näringsupptaget. Det krävs alltså att lite mer föda passerar mag-tarmsystemet för att samma mängd näring ska tas upp. Även här får man poängtera att det ofta bara skiljer några procent (såvida du inte har opererat bort några meter tarm).
Så, universallösningen är följande:
1. Ät mer mat. Ät oftare och ät mer vid varje måltid och gör det varje dag. Strunta i att ni känner er mätta. Precis som överviktiga måste lära sig att räkna kalorier som måste underviktiga också veta hur mycket de äter. Jag lovar att det är mindre än ni tror om ni slår ut det på ett par veckor.
2. Ät mat med högre kaloriinnehåll. Ta reda på vilken mat som ni gillar och som har flest kalorier. Olika matoljor är ett tips på vägen. Ta olja i maten varje gång ni äter. Börja exempelvis dricka en eller två gainers varje dag mellan måltiderna.
3. Rör på er mindre. Det är skitsvårt att gå upp i vikt om man rör på sig mycket. Sluta eller minska ner ordentligt på konditionsträning så som löpning. Lyft gärna skrot istället, då blir en större del av viktuppgången muskelmassa vilket så klart är både snyggare och hälsosammare.
4. Sa jag ät mer mat?
Mvh,
/B