För mig funkade det genom att jag utgår från vad jag redan äter, vilket innebär att kalorierna in och ut blir i balans ungefär. Till detta så la jag in något som jag verkligen tycker om. Jag bakade kladdkaka 1 gång i veckan diameter ca 30cm, delade in den i ca 6-8 bitar. Åt en bit varje dag som ett mellanmål, med 1 dl vispad grädde, med frukt/bär till ibland. Detta resulterar i att kalorierna in ökar med minst 600kcal. Sedan följer jag detta schema.
Med lite slarvig matematik blir det 600*30 = 18 000 kcal i månaden vilket motsvarar ungefär 2kg. Räkna med att åtminståne gå upp 1kg i månaden. När du sedan gått upp till 56 kg kan du försöka öka dina portioner av riktig mat om möjligt, gärna lite mer sås/grädde/smör än vanligt.
Jag själv började på 54kg och gick upp till 64kg på ca 6månader.
Mitt råd är att skit i om maten är nyttig eller inte, så länge du går plus i kalorier. När du väl nått en BMI på ca 20 kan du tänka på att bli nyttig.
Citat:
På jobbet: Stiger upp klockan 06.00, åker mot jobbet 06.20. Ingen frukost hemma. Klockan 9.00 är det dax för frukost, oftast brukar jag vara riktigt hungrig klockan 9.00. Frukosten består oftast av en Coca-cola 33cl och en ost och skinkfralla.
Nästa mål är 13.00 vilket oftast brukar vara ren skit, Mcdonalds, pizza elr kebab. Ibland husmanskost.
Nästa mål är runt 18.00 hemma.
Frukost :Coca-cola 33cl och en ost och skinkfralla. 200kcal
Lunch: Mcdonalds, pizza elr kebab. Ibland husmanskost. 800kcal
Middag: Föräldrars matlagning. 800kcal
Summa 1800kcal
Ungefär samma summa kcal som mig innan jag började.
Med kladdkaka blev det ungefär 2400kcal
Citat:
En ledig dag hemma:
Går upp 10.00, är inte hungrig, äter oftast ingenting förens runt 18-19.00 på kvällen då mina föräldrar kommer hem och lagar käk. Anledningen till att jag inte äter är för att jag har ingen aptit alls. Ingenting smakar bra.
Summa 1000kcal (antar att du äter mer än 800kcal med tanke på att du inte ätit på hela dagen)
Hur kommer det sig att du kan äta dina föräldrars mat? Testa att laga lika god mat själv (det är inte specielt svårt), eller ät rester från tidigare dagar då föräldrarna lagat mat.
Mitt tips är att hitta något du verkligen gillar och ät det som ett mellanmål mellan lunch och middag, eller som efterrätt till middagen. Jag själv äter aldrig mer än 3 mål om dagen, dvs Lunch, Middag och Efterrätt. Så det går med få antal måltider om dagen.