2013-01-31, 11:02
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pegador
Ät ofta och mycket när du väl äter, ett tips är att även äta på kvällen. Då kroppen inte förbränner maten lika bra. Glöm inte att träna dock, annars blir det bara fett.

När på dygnet man äter är irrelevant för eventuell viktuppgång. Vad som har betydelse är förbränning sett över ett helt dygn.
Citera
2013-01-31, 11:03
Medlem
Paatiences avatar
Ät när du inte är hungrig, se till att äta energirik mat. Var inte rädd för onyttigheter.
Citera
2013-01-31, 11:26
Medlem
Ett misstag många gör är att tro att man ska äta skit mat om man har svårt att gå upp, Hälsosam mat är vägen till en hälsosam vikt oavsett om det är upp eller ner.
Citera
2013-01-31, 11:40
Medlem
Laidfronts avatar
Postade i en annan tråd om detta

https://www.flashback.org/sp41758480
Citera
2013-01-31, 13:10
Medlem
Octopodas avatar
Hade samma problem.

Skaffade ett jobb, fick en normal dagsrytm.
Började dricka pilsner regelbundet, samt äta vid bestämda tidpunkter.

Senaste 2 månaderna har jag gått upp 3 kilo, vilket är uppmuntrande, men har fått börja se över mitt öldrickande då det inte är så värst nyttigt
Citera
2013-01-31, 13:28
Medlem
Kalksalpeters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Purkos
Tänkte bara skriva lite hur en dag av matintag kan se ut för mig:

På jobbet: Stiger upp klockan 06.00, åker mot jobbet 06.20. Ingen frukost hemma. Klockan 9.00 är det dax för frukost, oftast brukar jag vara riktigt hungrig klockan 9.00. Frukosten består oftast av en Coca-cola 33cl och en ost och skinkfralla.
Nästa mål är 13.00 vilket oftast brukar vara ren skit, Mcdonalds, pizza elr kebab. Ibland husmanskost.
Nästa mål är runt 18.00 hemma.
Istället för en ost/skinkfralla kl 9 börja med 4 eller 5st. Målet vid 13 kan du fortsätta med men lägg till en gainer utöver det.
Dubbla sen din ordinarie portion vid 18. Lägg även till ett mål kl 21 om det skulle behövas. Detta kommer du gå upp i vikt av.

En kompis till mig har samma problem att han inte går upp i vikt och för honom är problemet att han bli mätt innan han får i sig tillräckligt. När han väl käkar så han hamnar på kcalöverskott så är nästintill kontinerligt illamående men han går upp i vikt

Citat:
En ledig dag hemma:
Går upp 10.00, är inte hungrig, äter oftast ingenting förens runt 18-19.00 på kvällen då mina föräldrar kommer hem och lagar käk. Anledningen till att jag inte äter är för att jag har ingen aptit alls. Ingenting smakar bra.
Du får helt enkelt börja tvinga i dig mat. Som mängdexempel: kan du käka 15 chesseburgare på en dag?
Det är 300kcal*15=4500kcal blir förvisso lite mycket salt på det men är bara ett exempel
Citera
2013-01-31, 13:32
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalksalpeter
Istället för en ost/skinkfralla kl 9 börja med 4 eller 5st. Målet vid 13 kan du fortsätta med men lägg till en gainer utöver det.
Dubbla sen din ordinarie portion vid 18. Lägg även till ett mål kl 21 om det skulle behövas. Detta kommer du gå upp i vikt av.

Du vill alltså att han ska lägga sig på ett överskott på 1500+ kalorier. Varför då om jag får fråga?
Citera
2013-01-31, 13:35
Medlem
Kalksalpeters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CannonDorf
Du vill alltså att han ska lägga sig på ett överskott på 1500+ kalorier. Varför då om jag får fråga?
Vara på den säkra sidan att viktuppgång sker
Citera
2013-01-31, 13:50
Medlem
f.av.x.och.ys avatar
För mig funkade det genom att jag utgår från vad jag redan äter, vilket innebär att kalorierna in och ut blir i balans ungefär. Till detta så la jag in något som jag verkligen tycker om. Jag bakade kladdkaka 1 gång i veckan diameter ca 30cm, delade in den i ca 6-8 bitar. Åt en bit varje dag som ett mellanmål, med 1 dl vispad grädde, med frukt/bär till ibland. Detta resulterar i att kalorierna in ökar med minst 600kcal. Sedan följer jag detta schema.

Med lite slarvig matematik blir det 600*30 = 18 000 kcal i månaden vilket motsvarar ungefär 2kg. Räkna med att åtminståne gå upp 1kg i månaden. När du sedan gått upp till 56 kg kan du försöka öka dina portioner av riktig mat om möjligt, gärna lite mer sås/grädde/smör än vanligt.

Jag själv började på 54kg och gick upp till 64kg på ca 6månader.

Mitt råd är att skit i om maten är nyttig eller inte, så länge du går plus i kalorier. När du väl nått en BMI på ca 20 kan du tänka på att bli nyttig.

Citat:
På jobbet: Stiger upp klockan 06.00, åker mot jobbet 06.20. Ingen frukost hemma. Klockan 9.00 är det dax för frukost, oftast brukar jag vara riktigt hungrig klockan 9.00. Frukosten består oftast av en Coca-cola 33cl och en ost och skinkfralla.
Nästa mål är 13.00 vilket oftast brukar vara ren skit, Mcdonalds, pizza elr kebab. Ibland husmanskost.
Nästa mål är runt 18.00 hemma.
Frukost :Coca-cola 33cl och en ost och skinkfralla. 200kcal
Lunch: Mcdonalds, pizza elr kebab. Ibland husmanskost. 800kcal
Middag: Föräldrars matlagning. 800kcal
Summa 1800kcal

Ungefär samma summa kcal som mig innan jag började.
Med kladdkaka blev det ungefär 2400kcal

Citat:
En ledig dag hemma:
Går upp 10.00, är inte hungrig, äter oftast ingenting förens runt 18-19.00 på kvällen då mina föräldrar kommer hem och lagar käk. Anledningen till att jag inte äter är för att jag har ingen aptit alls. Ingenting smakar bra.
Summa 1000kcal (antar att du äter mer än 800kcal med tanke på att du inte ätit på hela dagen)
Hur kommer det sig att du kan äta dina föräldrars mat? Testa att laga lika god mat själv (det är inte specielt svårt), eller ät rester från tidigare dagar då föräldrarna lagat mat.

Mitt tips är att hitta något du verkligen gillar och ät det som ett mellanmål mellan lunch och middag, eller som efterrätt till middagen. Jag själv äter aldrig mer än 3 mål om dagen, dvs Lunch, Middag och Efterrätt. Så det går med få antal måltider om dagen.
Senast redigerad av f.av.x.och.y 2013-01-31 kl. 13:53.
Citera
2013-01-31, 14:06
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalksalpeter
Vara på den säkra sidan att viktuppgång sker

Det låter mer som ett alldeles utmärkt sätt att försäkra sig om att man lägger på sig så mycket fett som möjligt. En viktuppgång på 6+ kilo i månaden är knappast något att sträva efter om man inte är gravt underviktig. Ligger han på balans redan nu, så räcker det att lägga till t.ex. 4 mackor på frukost för att vara helt bombsäker på att man går upp.
Citera
2013-02-01, 10:03
Medlem
SnartHunks avatar
Förstår inte hur folk tänker när de tipsar om sånna här saker "äh dra i dig FEM MACKOR istället för en fan du går upp i vikt då!!!!" Är man underviktig som han har man antagligen sån liten magsäck att det är helt omöjligt att trycka i sig överdrivna mängder mat.

Enklast är om killen börjar äta oftare. Små portioner som han klarar av men med kortare mellanrum. Klart han ska försöka få större magsäck med, men det fungerar inte som många här inne tror. Försök att iallafall vid någon måltid äta lite mer än du kan, inte fyra-fem gånger mer utan lite mer.

Annat tips är att dricka mjölk till alla måltider. Röd mjölk innehåller mest kalorier av det mesta i drickväg. Du kan även ringla över rapsolja på din mat om du äter t.ex. Pasta!
Citera
2013-02-01, 10:45
Medlem
MilleniumFalcons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnartHunk
Förstår inte hur folk tänker när de tipsar om sånna här saker "äh dra i dig FEM MACKOR istället för en fan du går upp i vikt då!!!!" Är man underviktig som han har man antagligen sån liten magsäck att det är helt omöjligt att trycka i sig överdrivna mängder mat.

Enklast är om killen börjar äta oftare. Små portioner som han klarar av men med kortare mellanrum. Klart han ska försöka få större magsäck med, men det fungerar inte som många här inne tror. Försök att iallafall vid någon måltid äta lite mer än du kan, inte fyra-fem gånger mer utan lite mer.

Annat tips är att dricka mjölk till alla måltider. Röd mjölk innehåller mest kalorier av det mesta i drickväg. Du kan även ringla över rapsolja på din mat om du äter t.ex. Pasta!

Håller med helt i detta inlägg .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in