2013-01-30, 21:27
Medlem
Hej
Jag skriver här för jag vet inte vem jag ska vända mig till, jag lider av extrem svår ångest och tvångssyndrom som visar sig i form av självförakt och att jag hittar saker med mig själv som är extremt fel, enbart mitt yttre. Jag har pratat med säkert 20 läkare, fått säkert lika många mediciner som dem lovat skulle hjälpa men kände ingenting. Blivit lovad KBT i ett år men ingenting än så länge. Gått genom allmänpsyk, akutmottagningar om och om igen. Mitt hopp är helt borta och kan inte lita på någon läkare längre. Jag känner inte att jag kan prata med mina vänner eller min familj, då dem kommer aldrig förstå varför en sådan liten sak för dem kan betyda så mycket för mig. Det är så illa att jag önskar att jag kunde ta livet av mig varje dag, men hindrar mig själv för jag får skuldkänslor för min familj. Jag vet inte vad jag ska göra längre, var jag än läser på forum verkar det inte finnas någon som känner igen sig. Många har ångest men över helt andra saker. Min ångest liksom är i mitt huvud varje minut av varje dag, som att jag måste gå igenom en nitisk lista i mitt huvud om vad som är fel, precis som det ska hjälpa. Men det gör ju alltid mycket värre, men jag kan inte sluta med mitt beteende. Det har varit så här i ca 2 år, vilket kanske inte är länge för några här men jag står inte ut mer. Det är helt fruktansvärt, känns som jag inte kan andas och det gör fysiskt ont inombords hela tiden. Jag vet inte om någon ens kommer svara på detta, en del av mig önskar väl bara att det fanns någon där ute som förstår hur det är att leva med extrem ångest/förvriden självbild etc. Snälla säg inte det blir bättre, jag skriver för att få förståelse. Det har jag hört 100 gånger innan och det gör inte att jag mår bättre, vill fortfarande ta mitt liv varje dag.

Mvh Bella
Citera
2013-01-30, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bella2
Hej
Jag skriver här för jag vet inte vem jag ska vända mig till, jag lider av extrem svår ångest och tvångssyndrom som visar sig i form av självförakt och att jag hittar saker med mig själv som är extremt fel, enbart mitt yttre. Jag har pratat med säkert 20 läkare, fått säkert lika många mediciner som dem lovat skulle hjälpa men kände ingenting. Blivit lovad KBT i ett år men ingenting än så länge. Gått genom allmänpsyk, akutmottagningar om och om igen. Mitt hopp är helt borta och kan inte lita på någon läkare längre. Jag känner inte att jag kan prata med mina vänner eller min familj, då dem kommer aldrig förstå varför en sådan liten sak för dem kan betyda så mycket för mig. Det är så illa att jag önskar att jag kunde ta livet av mig varje dag, men hindrar mig själv för jag får skuldkänslor för min familj. Jag vet inte vad jag ska göra längre, var jag än läser på forum verkar det inte finnas någon som känner igen sig. Många har ångest men över helt andra saker. Min ångest liksom är i mitt huvud varje minut av varje dag, som att jag måste gå igenom en nitisk lista i mitt huvud om vad som är fel, precis som det ska hjälpa. Men det gör ju alltid mycket värre, men jag kan inte sluta med mitt beteende. Det har varit så här i ca 2 år, vilket kanske inte är länge för några här men jag står inte ut mer. Det är helt fruktansvärt, känns som jag inte kan andas och det gör fysiskt ont inombords hela tiden. Jag vet inte om någon ens kommer svara på detta, en del av mig önskar väl bara att det fanns någon där ute som förstår hur det är att leva med extrem ångest/förvriden självbild etc. Snälla säg inte det blir bättre, jag skriver för att få förståelse. Det har jag hört 100 gånger innan och det gör inte att jag mår bättre, vill fortfarande ta mitt liv varje dag.

Mvh Bella

Mitt enda råd till dig är att du införskaffar dig cannabis genast och testar att röka på.
Det kan ju inte blir sämre....
Citera
2013-01-30, 21:44
Medlem
ramsays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pallarshiiii
Mitt enda råd till dig är att du införskaffar dig cannabis genast och testar att röka på.
Det kan ju inte blir sämre....

Fan det dummaste jag hört, hoppas TS inte tar till sig det du skriver. Duktig idiot!

Du Ts , det finns många som du , du är inte ensam och det vet du säkert om innerst inne. Vad gör du om dagarna?
Citera
2013-01-30, 21:49
Medlem
Nej jag tar inte åt mig.

Sjukaste är att jag sitter här och gråter för att ni ens svarar, det är den mesta uppmärksamheten jag fått på lång tid, trots att jag typ skriker ut självmord till alla läkare. Men i detta samhället är det väl så vanligt att det tas inte på allvar när det verkligen krisar sig. Ja jag vet att det finns många som lider, och som har det mycket värre än mig. Men det hjälper inte mig så mycket i min sits tyvärr, i min värld så kan inte människa i hela världen förstå vad jag försöker säga. Just nu har jag precis tagit examen och det var inte till det bättre då jag sitter hemma för tillfället varje dag utan sysselsättning. Dock så har jag jobbat/pluggat mycket dem senaste åren och ångesten är alltid kvar oavsett vad jag gör.
Citera
2013-01-30, 21:52
Medlem
När var du i kontakt med vården sist o kollade hur du ligger till i kön?
Har du koll på hur lång väntetiden är till KBT:n?
Har du koll på regelverket som vården inom ditt landsting har?
Citera
2013-01-30, 21:56
Medlem
Sist var i fredags förra veckan så det var nyligen. Nej men det har begåtts på gränsen till tjänstefel inom allmänpsyk i min kommun (orkar inte förklara anledningarna och sånt nu) så jag skulle egentligen fått KBT i november men nu är det snart februari och fortfarande inget. Jag har påpekat detta, ringt chefen över hela stället, allt men dem ger inga vettiga förklaringar till nånting. Min pappa vill anmäla dem till patientnämnden till och med, men sen är det beroende på felbehandlingar och sånt också. MEN detta hjälper ju inte mig i min sits nu, jag är inte ute efter att ställa till massa scener. Jag vill bara ha hjälp nånstans.
Citera
2013-01-30, 21:57
Medlem
Jag känner med dig och känner igen mig i dig. Jag vet inte vad jag ska skriva, men det är bättre att man skriver något än inget alls. Om inget annat för du höra att någon läst och lyssnat på ditt inlägg.

Jag har inga konkreta råd själv, tyvärr. Är inne i en svår destruktiv fas själv...faktiskt precis kommit ur badet med ett par nya, fräscha skärsår på överkroppen, så är jag fel person att komma med råd.

Innan, för ett par år sedan, fick jag rätt så starka anti-histaminer. De hjälpte egentligen inte mot varken ångesten eller depressionen i sig, men i absoluta värsta fall kunde jag få för mig att ta en eller två piller och åtminstone få sova lite. Du har inget sånt att tillgå?
Citera
2013-01-30, 21:59
Medlem
Nej, du behöver inte berätta alla turer.

Hur ser deras regelverk ut? Hur ligger du till i kötiden?

Kan du skriva dig på något annat ställe o byta?

(för mig tog det 4 år innan jag fick terapi...en daglig, jag menar verkligen en daglig kamp)
Citera
2013-01-30, 22:06
Medlem
Snyggs avatar
Hur började din ångest? För jag tror väl inte du alltid har levt såhär?
Citera
2013-01-30, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie76
Jag känner med dig och känner igen mig i dig. Jag vet inte vad jag ska skriva, men det är bättre att man skriver något än inget alls. Om inget annat för du höra att någon läst och lyssnat på ditt inlägg.

Jag har inga konkreta råd själv, tyvärr. Är inne i en svår destruktiv fas själv...faktiskt precis kommit ur badet med ett par nya, fräscha skärsår på överkroppen, så är jag fel person att komma med råd.

Innan, för ett par år sedan, fick jag rätt så starka anti-histaminer. De hjälpte egentligen inte mot varken ångesten eller depressionen i sig, men i absoluta värsta fall kunde jag få för mig att ta en eller två piller och åtminstone få sova lite. Du har inget sånt att tillgå?

Men det känns bra att du skriver någonting iallafall, det visar ju att det finns någon som iallafall lyssnar på vad jag har att säga. Nej har haft massa mediciner, dock aldrig det du säger, mediciner som skulle vara vid "akut" behov men dem hjälpte inte. Så nu efter två år i julas så ringde jag och sa jag slutar, så jag slutade HELT med alla mediciner (hade tre stycken olika preparat då) men sen blev jag sjuk inte pga ångesten men typ fysiskt sjuk (som om jag levde i en annan människas kropp) för att dem tog ut medicinerna för fort så fick jag börja på en annan ny, som enligt läkaren själv och med hennes ord "är mitt sista hopp".
Citera
2013-01-30, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Squie
Nej, du behöver inte berätta alla turer.

Hur ser deras regelverk ut? Hur ligger du till i kötiden?

Kan du skriva dig på något annat ställe o byta?

(för mig tog det 4 år innan jag fick terapi...en daglig, jag menar verkligen en daglig kamp)

Jag vet faktiskt inte hur regelverket funkar. Dem säger att jag ska få KBT snabbt, och ger inget svar när man frågar om att komma före i kön eftersom dem gjorde stortabbe i höstas. Så vet inte vart jag ligger just nu. Okej, ska jag vara helt ärlig så kommer jag inte överleva så länge, jag måste ha hjälp nu. Planerar nästan vissa saker nu som ni nog förstår vad jag syftar på, och jag kan inte göra så mot min familj. Men tror ni att om man vänder sig till en privat klinik att man kan få tidigare hjälp då? Typ inom loppet av veckor? För just nu kan jag knappt gå upp ur sängen så måste ha hjälp snarast.
Citera
2013-01-30, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snygg
Hur började din ångest? För jag tror väl inte du alltid har levt såhär?

Nej i ca 2 år. Men innan ångesten var det i form av depression i ca 5 år. Det blev till ångest efter att jag alltid varit förstörd över att min mamma var en dålig mamma och hennes man verbalt misshandlade mig och min syster och gjorde/sa massa sjuka saker. Sen helt plötsligt var det som jag började hata och granska varje cm av mig själv. Så tror säkert att hennes och min relation har gjort mig till det jag är nu. Kan tillägga att mått dåligt för henne sen jag varit 6 år. Men idag har jag sagt upp kontakten sen ett år tillbaka.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in