2013-01-30, 16:59
Medlem
Hej!

Jag har hört att
1) Vi vet att universum expanderar eftersom avståndet mellan alla galaxer ökar, och det skulle inte spela någon roll vilken galax vi befinner oss i, skulle vi befinna oss i en annan galax skulle vi se samma sak, att avståndet mellan alla galaxer ökar.

2) Andromedagalaxen kommer rakt mot vintergatan och kommer att krocka med oss om ca 3 miljader år.

Så uppenbarligen är det något som jag har hört fel, eller inte förstår. Avståndet mellan alla galaxer kan ju inte öka, eftersom det finns galxer som krockar ute i universum och en galax är påväg rakt mot oss.

3) Hur vet vi att universum expander egentligen?
Citera
2013-01-30, 17:03
Medlem
2) Det kan tydligen finnas lokalvariation. Andromedagalaxen är en sådan lokalvariation. Den ligger ju extremt nära oss mätt med kosmiska mått (vilket kanske räcker för att gravitation ska föra oss samman?)

3) rödförskjutningen av ljus tror jag.
Senast redigerad av ka kui 2013-01-30 kl. 17:06.
Citera
2013-01-30, 17:07
Medlem
Giorgis avatar
Gravitationen mellan andromeda och vintergatan är starkare än den expanderande kraften i universum. Det är så det blir på liten skala, därför vi kan ha galaxhopar osv. vissa saker blir gravitationellt bundnda.
För att svara på fråga 3, sök på forumet, finns 100 trådar som behandlar just det.
Citera
2013-01-30, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ka kui
2) Det kan tydligen finnas lokalvariation. Andromedagalaxen är en sådan lokalvariation. Den ligger ju extremt nära oss mätt med kosmiska mått (vilket kanske räcker för att gravitation ska föra oss samman?)

Tack. Men kan någon förklara djupare om vad som menas med lokalvariation?
För enligt Krauss Lawrence så verkar alla galaxer röra sig ifrån varandra, 7min in i denna video: http://www.youtube.com/watch?v=EjaGktVQdNg

Så jag får inte riktigt ihop det här med att galaxerna rör sig ifrån varandra samtidigt som Andromedagalaxen rör sig mot Vintergatan i full fart
Citera
2013-01-30, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giorgi
Gravitationen mellan andromeda och vintergatan är starkare än den expanderande kraften i universum. Det är så det blir på liten skala, därför vi kan ha galaxhopar osv. vissa saker blir gravitationellt bundnda.
För att svara på fråga 3, sök på forumet, finns 100 trådar som behandlar just det.

Tack, tror jag förstår vad du menar.
Citera
2013-01-30, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JW250
Tack. Men kan någon förklara djupare om vad som menas med lokalvariation?
För enligt Krauss Lawrence så verkar alla galaxer röra sig ifrån varandra, 7min in i denna video: http://www.youtube.com/watch?v=EjaGktVQdNg

Så jag får inte riktigt ihop det här med att galaxerna rör sig ifrån varandra samtidigt som Andromedagalaxen rör sig mot Vintergatan i full fart

Cool video, tack! Jag skulle nog lita på Giorgis svar om gravitation om två galaxer är tillräckligt nära och massiva.

I videon sa föreläsaren att alla galaxer rör sig ifrån varandra "on average" vilket jag tolkar som "i genomsnitt" eller "i det stora hela". Dessutom säger han att hastigheten är större ju längre bort de är. Dvs att även i videon lämnar han utrymme för lokalvariation på kortare distanser.
Senast redigerad av ka kui 2013-01-30 kl. 17:31.
Citera
2013-01-30, 18:02
Medlem
Celenos avatar
Det är rummet som expanderar. Galaxer kan fortfarande röra sig i rummet.
Citera
2013-01-30, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Det är rummet som expanderar. Galaxer kan fortfarande röra sig i rummet.

Jo det förstår jag. Men jag trodde att avståndet mellan alla galaxer ökade pga expassionen av Universum. Därför förstod jag inte riktigt hur Andromedagalaxen kunde vara på väg rakt mot oss, men nu vet jag att det finns en del undantag då gravitationen mellan galaxer är starkare än expansionen(mörk energi?)
Citera
2013-01-30, 19:34
Medlem
Zynas avatar
Lustigt, funderade på samma sak för ett tag sedan, här är min högst lekmannamässiga slutsats

Andromeda är i runda slängar 2.5 miljoner ljusår bort (0.8 Mpc)
Universums expansion mellan galaxhopar (Jag har förstått att den är lägre eller icke befintlig innuti galaxhopar) ~74 (km/s)/Mpc
Andromedas relativa hastighet i vilken den närmar sig oss ~300 km/s

Alltså närmar den sig oss fortare än universums 'maximala' expansionshastighet, och även om rummet skulle expandera mellan oss och andromeda borde den hinna hit innan sträckan blev för lång.

Vad jag fortfarande undrar:
Kommer hastigheten 'våra' galaxer närmar sig varandra accelerera med tiden när gravitationskrafterna blir starkare?

// Lite Off Topic// Är hubbles konstant verkligen konstant? Alltså är expansionen antingen ~74 (km/s)/Mpc (Mellan galaxkluster) eller 0 (I mitt vardagsrum)
Kan det i teorin existera lokala platser i unviersum där gravitationskrafterna är starka nog att få rummet att kontrahera och redan nu 'vinna' över mörk energi? (Större ansamling av svarta hål tex)

Om svaren redan finns så ber jag om ursäkt på förhand, brukar lusläsa det mesta här
Senast redigerad av Zyna 2013-01-30 kl. 19:45.
Citera
2013-01-30, 20:53
Medlem
okok1s avatar
Om man tar och ritar ett par prickar på en gummisnodd och drar i den så ökar avståndet mellan prickarna för alla prickar. Om vi tar och tänker oss gummisnodden som universum som expanderar så måste det, kanske, vara så, att hela universum är sammanflätad?

En mystik kraft man kallar mörk materia? Vart är den? Överallt? Borde inte galaxer dras i sär, också? I en partikel (eller kanske var en kärna? Minns inte) är det mer rymd än materia, då borde den också dras i sär?
Citera
2013-01-30, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zyna
Vad jag fortfarande undrar:
Kommer hastigheten 'våra' galaxer närmar sig varandra accelerera med tiden när gravitationskrafterna blir starkare?

Universums expansion accelererar också, glöm inte att ta med det i beräkningarna
Citera
2013-01-30, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
En mystik kraft man kallar mörk materia? Vart är den? Överallt? Borde inte galaxer dras i sär, också? I en partikel (eller kanske var en kärna? Minns inte) är det mer rymd än materia, då borde den också dras i sär?

Det är mörk energi som tros göra att universum expanderar. Mörk materia är något annat.

http://www.youtube.com/watch?v=98KWR_aiK98
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in