2013-01-30, 16:26
Medlem
qrizzes avatar
Jag har två st olika fonder som ligger hos Nordea som har varit orörda i flera år.
Då jag är väldigt novis på fonder så förstår jag inte allt som står på pappret mer än summan och hur mycket fonden har utvecklats under 1 år.

Två fonder hos Nordea. Ena som heter Nordea Nordenfond som har ökat med ~157 % senaste året och andra Nordea Alfa som har ökat med ~111 % senaste året.

Sedan jag sålde min bil så öppnade jag ett sparkonto på min ordinarie bank Swedbank och då jag inte ska spara till något speciellt så valde jag ett e-sparkonto

Nu till självaste frågan...
Gör jag rätt att börja agera. Avsluta Fondkontot hos Nordea? - Flytta över pengarna elektroniskt från Nordea till Swedbank och sätta in de på e-sparkontot.
Citera
2013-01-30, 16:41
Medlem
Phillemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qrizze
Jag har två st olika fonder som ligger hos Nordea som har varit orörda i flera år.
Då jag är väldigt novis på fonder så förstår jag inte allt som står på pappret mer än summan och hur mycket fonden har utvecklats under 1 år.

Två fonder hos Nordea. Ena som heter Nordea Nordenfond som har ökat med ~157 % senaste året och andra Nordea Alfa som har ökat med ~111 % senaste året.

Sedan jag sålde min bil så öppnade jag ett sparkonto på min ordinarie bank Swedbank och då jag inte ska spara till något speciellt så valde jag ett e-sparkonto

Nu till självaste frågan...
Gör jag rätt att börja agera. Avsluta Fondkontot hos Nordea? - Flytta över pengarna elektroniskt från Nordea till Swedbank och sätta in de på e-sparkontot.
Nordea Norden gick 18% 2012
Nordea Alfa gick 13% 2012

Den har nog presterat det du säger sen du först öppnade den, det säger jag bara så att du inte ska bli lurad att tro att det är en superfond som dubbla kapitalet varje år. Dem har fortfarande slått index vilket får ses som bra men det kan ändå vara bra att veta

Det beror helt på hur du tänker med ditt sparande. Vilken risk du vill ta och hur lång tid du tänker spara. Tänker du inte ta ut pengarna förren om ca 10 år kan dom gott ligga kvar, ska du ta ut dom framöver bör du kanske flytta inte allt, men en stor del till räntekontot. Tänk på att du får skatta på vinsten så du inte sätter sprätt på allt och sedan står med restskatt

edit: Dock ser jag att räntan är sinnessjuka 0,6% på e-spar, öppna istället ett konto hos Avanza och öppna något av deras sparkonton och få 2-3% istället för snålbankens
Citera
2013-01-30, 17:33
Medlem
Lothlorias avatar
Hej!

Att ge råd inom finans skall man akta sig för, så därför säger jag inte hur du ska göra med dina fonder. Det beror mycket på hur din livssituation ser ut och en ekonomisk rådgivare kan bättre hjälpa dig planera (dock får man ha i åtanke att dessa även vill sko både sig själva och den bank de arbetar på).

Jag tänkte däremot skriva att du bör vara medveten om att du får betala skatt på den vinsten du gjort på dina fonder under alla år. Tror att den ligger på 30%, någon annan får gärna rätta mig om jag har fel. Har du någon annan fond som gått med förlust kan du kvitta en del av den (minns ej procentsats) mot din vinst. Detta redovisas i deklarationen året efter, precis som förvärsarbetad inkomst. Tänk därför på att om du gjort en stor vinst kan du få mycket restskatt.

Vill också påpeka ifall du råkar vara student (eller har tänkt bli det i år) att CSN ser dina fondvinster som en inkomst och då får du inte studiemedel om det överskrider deras belopp för hur mycket man får jobba. Är du redan befintlig student kan du även bli återbetalningsskyldig.

Ett gott råd är annars som sagt att boka ett möte med en ekonomisk rådgivare på den bank där du vill ha dina fonder (man kan flytta fonder till valfri bank idag) eller där du tänkt spara dem. Men som sagt, tänk på att banken vill tjäna mest pengar på dig - så det gäller att även tänka efter själv. Ställ mycket allmänna frågor kring hur fondsparande fungerar.

Lycka till!
Citera
2013-01-30, 19:40
Medlem
Oavsett så är Swedbanks e-sparkonto ett riktigt dåligt alternativ bland sparkontona. Som philleman säger så finns det bra konton på Avanza (där också aktiehandeln är billig) som man kan använda sig av väldigt enkelt. Dock så har det kontot som Avanza själv tillhandahåller fått en väldigt låg ränta på sistone, men tillsammans med t.ex. klarna så ska det inte vara några problem att få över 2%.

Se hela Avanza's utbud HÄR.
Citera
2013-01-30, 21:34
Medlem
qrizzes avatar
Har varken tänkt att ta ut pengarna nu men vill inte ha nån bindningstid eller att man inte kan ta ut de efter ett viss antal år. En avgift vill jag inte ha att ta ut pengarna. Detta måste jag om jag tar ut ifrån mina fonder. Vet om att jag får skatta på det och är beredd på det.

Har god ekonomi och pluggar inte eller har tänkt att börja plugga.

Varför jag tänker på att fundera på swedbanks e-sparkonto då jag tycker deras alternativ passar bra. Säkert även avanzas egna som är snarlikt swedbanks. Kontot som jag öppnade när jag sålde bilen är ett sparkonto som jag även sätter in 1000 kr/mån men funderar på att öka det till 2000 kr/mån.

Att kanske öppna nån aktie eller liknande har jag inget intresse för. Finns ingen tid att hålla koll på det.

Så om ex. Jag skulle säga upp Nordeas fondkonto och flytta över de till mitt swedbankkonto. Är det läge nu när det precis har gått från toppen?
Citera
2013-01-30, 21:54
Medlem
Citat:
Har varken tänkt att ta ut pengarna nu men vill inte ha nån bindningstid eller att man inte kan ta ut de efter ett viss antal år. En avgift vill jag inte ha att ta ut pengarna. Detta måste jag om jag tar ut ifrån mina fonder. Vet om att jag får skatta på det och är beredd på det.

Har god ekonomi och pluggar inte eller har tänkt att börja plugga.

Varför jag tänker på att fundera på swedbanks e-sparkonto då jag tycker deras alternativ passar bra. Säkert även avanzas egna som är snarlikt swedbanks. Kontot som jag öppnade när jag sålde bilen är ett sparkonto som jag även sätter in 1000 kr/mån men funderar på att öka det till 2000 kr/mån.

Att kanske öppna nån aktie eller liknande har jag inget intresse för. Finns ingen tid att hålla koll på det.

Så om ex. Jag skulle säga upp Nordeas fondkonto och flytta över de till mitt swedbankkonto. Är det läge nu när det precis har gått från toppen?

Om det är en del pengar och det kommer att få ligga där länge så gör en lite högre ränta mycket skillnad. Om du vill ha det på Swedbank för att du snabbare ska kunna använda det osv så kan du kanske sätta in en viss del där? Storbankerna erbjuder ju dock väldigt sällan (aldrig?) högsta möjliga ränta, och så länge du bara kollar runt bland alternativ som erbjuder statlig insättningsgaranti får du samma säkerhet (upp till 100 000 euro) som på en storbank.

Avanza/annan mindre bank med bra ränta till pengar som du inte tror dig behöva på lång tid + Swedbank till pengar du vill ha mer "tillgängliga" (=samma dag om du använder Swedbank i övrigt). Sen om det kommer att gå bättre med räntepapper närmsta tiden än aktier/fonder är svårt att säga. Har du Avanza kan en del av pengarna kunna placeras i den relativt tråkiga indexfonden Avanza Zero.

Storbankerna är oftast inte jättebra alternativ rent ekonomiskt. De är duktiga på att ta betalt. Behöver du inte personlig bankman och vill kunna gå in på ett kontor så ser inte jag många fördelar med de stora.
Citera
2013-01-31, 05:59
Medlem
annanmedlems avatar
Jag fattar inte alls varför man random skulle sälja fonderna eller varför man skulle använda Swedbanks e-sparkonto (eller varför man helt random skulle byta från Nordea till Swedbanks produkter.)

Imho vill du inte ha fonderna sälj. Vill du ha dem ha kvar. Men på sikt är e-sparkontot rimligen sämre och det är ett skitdåligt sparkonto hur som helst.

Kolla exempelvis hoistspar.
Citera
2013-01-31, 14:01
Medlem
qrizzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem
Imho vill du inte ha fonderna sälj. Vill du ha dem ha kvar. Men på sikt är e-sparkontot rimligen sämre och det är ett skitdåligt sparkonto hur som helst.

Kolla exempelvis hoistspar.

Kikade lite runt bland de olika bankerna och hittade Resurs Bank med deras sparkonto KapitalPlus
Sparräntan är på 3.05 % jämnfört med Swedbanks på 0.60 %

Kanske är något?
Citera
2013-01-31, 19:07
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Kikade lite runt bland de olika bankerna och hittade Resurs Bank med deras sparkonto KapitalPlus
Sparräntan är på 3.05 % jämnfört med Swedbanks på 0.60 %

Kanske är något?
Så högt som möjligt men fortfarande med insättningsgaranti är väl bra. Huruvida du vill låsa upp pengarna eller kunna ta ut pengarna när som helst / ta del av en eventuell räntehöjning om det skulle komma en är ju upp till dig och svarare att sia om.

Jag tror Hoistspar har 2.9% nu utan att man låser pengarna överhuvudtaget.

Bluestep kräver en månad för samma ränta men låter en låsa upp pengarna längre än så med:
http://www.bluestep.se/spara.aspx

Vet inte riktigt vilken aktör som är bäst, själv har jag inte pengarna upplåsta och av en dum anledning ganska mycket ändå på Avanza Sparkonto + collector med 2% och SBAB med 2.25% eller vad det är.
(Anledningen är att jag vill ha tillgång till dem direkt men så snabbt lär inte börsen falla att jag inte hinner göra ett uttag från Hoistspar (eller sälja en räntefond / Atlant stability) när det väl är aktuellt egentligen.)
Citera
2013-01-31, 20:39
Medlem
qrizzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem
Så högt som möjligt men fortfarande med insättningsgaranti är väl bra. Huruvida du vill låsa upp pengarna eller kunna ta ut pengarna när som helst / ta del av en eventuell räntehöjning om det skulle komma en är ju upp till dig och svarare att sia om.

Jag tror Hoistspar har 2.9% nu utan att man låser pengarna överhuvudtaget.

Bluestep kräver en månad för samma ränta men låter en låsa upp pengarna längre än så med:
http://www.bluestep.se/spara.aspx

Vet inte riktigt vilken aktör som är bäst, själv har jag inte pengarna upplåsta och av en dum anledning ganska mycket ändå på Avanza Sparkonto + collector med 2% och SBAB med 2.25% eller vad det är.
(Anledningen är att jag vill ha tillgång till dem direkt men så snabbt lär inte börsen falla att jag inte hinner göra ett uttag från Hoistspar (eller sälja en räntefond / Atlant stability) när det väl är aktuellt egentligen.)

Resurs Bank har insättniningaranti, fria uttag och låser inte pengarna. Tar 2-3 dagar för att sätta över pengarna till sitt vanliga konto. Jag öppnade ett konto. Så får se sen när jag har fått papperna så ska jag se hur jag gör sen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in