Citat:
Ursprungligen postat av qrizze
Jag har två st olika fonder som ligger hos Nordea som har varit orörda i flera år.
Då jag är väldigt novis på fonder så förstår jag inte allt som står på pappret mer än summan och hur mycket fonden har utvecklats under 1 år.
Två fonder hos Nordea. Ena som heter
Nordea Nordenfond som har ökat med ~157 % senaste året och andra
Nordea Alfa som har ökat med ~111 % senaste året.
Sedan jag sålde min bil så öppnade jag ett sparkonto på min ordinarie bank Swedbank och då jag inte ska spara till något speciellt så valde jag ett
e-sparkonto
Nu till självaste frågan...
Gör jag rätt att börja agera. Avsluta Fondkontot hos Nordea? - Flytta över pengarna elektroniskt från Nordea till Swedbank och sätta in de på e-sparkontot.
Nordea Norden gick 18% 2012
Nordea Alfa gick 13% 2012
Den har nog presterat det du säger sen du först öppnade den, det säger jag bara så att du inte ska bli lurad att tro att det är en superfond som dubbla kapitalet varje år. Dem har fortfarande slått index vilket får ses som bra men det kan ändå vara bra att veta
Det beror helt på hur du tänker med ditt sparande. Vilken risk du vill ta och hur lång tid du tänker spara. Tänker du inte ta ut pengarna förren om ca 10 år kan dom gott ligga kvar, ska du ta ut dom framöver bör du kanske flytta inte allt, men en stor del till räntekontot. Tänk på att du får skatta på vinsten så du inte sätter sprätt på allt och sedan står med restskatt
edit: Dock ser jag att räntan är sinnessjuka 0,6% på e-spar, öppna istället ett konto hos Avanza och öppna något av deras sparkonton och få 2-3% istället för snålbankens