2013-01-30, 14:00
Bannlyst
Vad är det som gör att årets första potatisskörd smakar så mycket bättre, och varför äter vi denna potatis med skal?
2013-01-30, 14:10
Medlem
För att dem är nya
2013-01-30, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dswwwwdwd
varför äter vi denna potatis med skal?

För att det är gott, sen kan man ju äta vanliga potatis med skal med bara att man får borsta dem lite mer!
2013-01-30, 14:25
Medlem
DrBums avatar
Färskpotatis menar du..
2013-01-30, 14:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DrBum
Färskpotatis menar du..

Nej, jag menar nypotatis, årets första skörd.
2013-01-30, 14:39
Medlem
Fickludds avatar
OffTopic: Wiki har en märklig förklaring till nypotatis och färskpotatis:

Citat:
Ursprungligen postat av Svenska Wiki
Potatis av årets skörd som säljs före 30 september får kallas färskpotatis eller nypotatis. I vissa delar av Sverige får potatisen kallas "färskpotatis" bara om den skördas och äts före midsommar, därefter kallas den "nypotatis" fram till sista september. Det är numera vanligt med färskpotatis till den svenska midsommarsillen. Färskpotatis anses vara en delikatess och de första skördarna säljs ofta för hundratals kronor per kilogram.

NE.se skriver:

Citat:
färskpotatis, nypotatis, potatis som skördas för direkt konsumtion utan föregående lagring. Färskpotatis har ibland även använts som synonym till tidig potatis, dvs. potatissorter som med fördel kan skördas tidigt.

Citat:
nypotatis, detsamma som färskpotatis.

NE's beskrivning överensstämmer med min samt att det är regionala skillnader i landet. Man säger, grovt sett nypotatis i söder och färskpotatis i norr.

Angående smaken så är ju färskpotatisen något man längtar efter och äter med förtjusning. Jag har inte samma längtan till den första höstpotatisen även om den också är god.
2013-01-30, 15:12
Medlem
Opiumtal18s avatar
Svar: Dina smaklökar uppfattar de som godare än vanlig potatis
Svar2: Skalet är tunnare eller att man inte orkar skala dem.

Färskpotatis kallas de!!
2013-01-30, 15:41
Medlem
Formsvackas avatar
Det är väl som med alla andra primörer. De är som mjällast och godast när de är i säsong. Samma sak med sparris, lök, morötter etc. Smakar som godast när de är små, nya och mjälla.
2013-01-30, 16:03
Medlem
Haak0ns avatar
En bidragande orsak är förmodligen att socker i de flesta grödor med tiden omvandlas till stärkelse, och stärkelse smakar inte speciellt mycket.
2013-01-30, 20:35
Medlem
Jag tycker inte bättre om nypotatis/färskpotatis. De är goda till midsommarmaten. (Punkt).
Vinterpotatis överträffar vida den färska, användningsmöjligheterna är större och jag gillar den fluffiga mjöliga konsistensen jämfört med den klistriga.
2013-01-30, 21:31
Moderator
evilhoneys avatar
https://www.flashback.org/t1940664
https://www.flashback.org/t933359
Tex.
Det lönar sig att söka. =)
//mod

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto