Visste verkligen inte var denna tråd skulle ligga, så den får ligga här. Flytta gärna om den är fel.
Jag funderar på att skaffa ett säkerhetsskåp för att bevara mina saker i, och nu undrar jag hur säkra de är? Jag har kollat på denna, och denna men hur säker är den? Kan man ta sönder den med hammare? Kan polisen få upp den?
den första ser mycket lätt ut att bryta upp - alldeles för litet och till synes vanligt klädskåpslås vars låshake går att bända sönder med vanlig skruvmejsel. Den svarta däremot skulle jag själv välja, den får man inte upp så lätt, men den ska ju också fästas ordentligt så ingen tar den med sig.
Senast redigerad av Neltet 2013-01-30 kl. 00:16.
Anledning: missuppfattning
Polisen öppnar det mesta så länge de anser att det är mödan värt. Ang skåpen så skulle jag gissa på ca 30 sec med borr för att öppna det första skåpet och kanske 5-10 min för det svarta och då är jag inte direkt någon mästertjuv.
Inget av de där är särskilt säkert. Allt beror på vad som skall finnas i förstås. Det med kodlåset lär ju ha ett masterpassword. Satsa på ett riktigt säkerhetsskåp och göm det väl. Minimum är ett som låser åt alla håll samt har ett riktigt lås. Ett Rosengrens tex eller ett med ett riktigt kombinationslås (ratt). Om du kan så förankra det ifall det är lätt nog för att två inbrottstjuvar skall kunna bära iväg det och tex släppa från en hög höjd. Kom ihåg att den runda dyrken (borr) öppnar allt om den får jobba ostört tillräckligt länge.
Visste verkligen inte var denna tråd skulle ligga, så den får ligga här. Flytta gärna om den är fel.
Jag funderar på att skaffa ett säkerhetsskåp för att bevara mina saker i, och nu undrar jag hur säkra de är? Jag har kollat på denna, och denna men hur säker är den? Kan man ta sönder den med hammare? Kan polisen få upp den?
Polisen kan öppna i princip alla skåp eftersom de inte kommer att behöva tampas med den tidspress som en inbrottstjuv skulle uppleva (om denne inte kan forsla iväg skåpet). Det viktigaste för ett skåps säkerhet är att obehöriga inte känner till att det finns samt att det inte är synligt på ett sådant sätt att en inbrottstjuv som tagit sig in i din bostad på måfå får ögonen på det - skåpet signalerar såklart att något av värde finns däri. Har du villa kan ett väl dolt golvskåp vara smart, alltså i stil med detta.
Eftersom jag bor i hyreslägenhet är det enda alternativet att skruva fast det i skrivbordet och isåfall skulle det ju egentligen fungera lika bra att lura tjuvarna med, alltså ha det fullt synligt men gömma alla värdesaker någon annanstans i lägenheten då tjuvarna förväntar sig att allt av värde är inlåst i skåpet och antingen försöker få loss det och ta det med sig eller ger upp.
Den där typen av säkerhetsskåp är med all sannolikhet ganska enkla att öppna och inte minst lätta att ta med sig från bostaden för att sedan öppnas på annan plats.
Skulle föreslå att ni köper ett riktigt kassaskåp på x antal hundra kg det brukar gå att få tag på billigt via blocket, enda nackdelen är vikten och dess storlek om man har dåligt med plats eller bor någon trappa upp. Ett alternativt kan vara ett vapenskåp som skruvas fast i väggen så den ej kan tas loss så enkelt och bäras med från bostaden vid ett eventuellt inbrott.
Eftersom jag bor i hyreslägenhet är det enda alternativet att skruva fast det i skrivbordet och isåfall skulle det ju egentligen fungera lika bra att lura tjuvarna med, alltså ha det fullt synligt men gömma alla värdesaker någon annanstans i lägenheten då tjuvarna förväntar sig att allt av värde är inlåst i skåpet och antingen försöker få loss det och ta det med sig eller ger upp.
Så dumma och tidspressade är de inte. De letar igenom precis allt, t.o.m frysen och kylen i sin jakt på värdesaker. Skaffa ett bankfack istället. Har du vapenskåp så använd det då de flesta inbrottstjuvar fattar att det blir en riktig utredning med dna och påföljande volta om de knäcker vapenskåpet. Lagliga vapen är inget man bör stjäla om man vill hålla en låg profil och ostört fortsätta med det.