2013-01-29, 16:16
Medlem
Hejsan, jag har några frågor om SEB:s kreditkort som jag använde för första gången och hoppas ni kan besvara dom!

*När kommer fakturan? från första gången jag använder och en månad framåt?
*Har man två månader på sig att betala hela skulden?
*Kan man delbetala över internetbanken?

Mvh Gostav
Citera
2013-01-29, 16:52
Medlem
Xystics avatar
Är det inte lättare att fråga seb kundtjänst?
Citera
2013-01-29, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xystic
Är det inte lättare att fråga seb kundtjänst?

Palla ringa när jag har FB
Citera
2013-01-29, 17:13
Medlem
st0ckiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gostav1337
Hejsan, jag har några frågor om SEB:s kreditkort som jag använde för första gången och hoppas ni kan besvara dom!

*När kommer fakturan? från första gången jag använder och en månad framåt?
*Har man två månader på sig att betala hela skulden?
*Kan man delbetala över internetbanken?

Mvh Gostav

• 1 Den kommer i slutet på antingen första månaden, eller månaden efter beroende på vad de har för perioder på krediten. Det bör stå i informationen du bör fått med kortet
  • 2 Du har i princip hur lång tid du vill på dig att betala skulden. Men tänk på att den ökar för varje månad
  • 3 Ja, du får en räkning hem där du själv får fylla i beloppet. Så, istället för att fylla i beloppet på räkningen fyller du bara i ditt i din internetbank, precis som med en vanlig räkning.
Citera
2013-01-29, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av st0ckis
  • 1 Den kommer i slutet på antingen första månaden, eller månaden efter beroende på vad de har för perioder på krediten. Det bör stå i informationen du bör fått med kortet
  • 2 Du har i princip hur lång tid du vill på dig att betala skulden. Men tänk på att den ökar för varje månad
  • 3 Ja, du får en räkning hem där du själv får fylla i beloppet. Så, istället för att fylla i beloppet på räkningen fyller du bara i ditt i din internetbank, precis som med en vanlig räkning.

Tack för svaret! Är det alltså möjligt genom sin internetbank att betala av när man vill eller måste man vänta på räkningen?
Citera
2013-01-29, 17:47
Medlem
st0ckiss avatar
Citat:
Tack för svaret! Är det alltså möjligt genom sin internetbank att betala av när man vill eller måste man vänta på räkningen?

Du måste vänta på räkningen. En gång i månaden är det som gäller. Oftast iaf
Citera
2013-01-29, 19:54
Medlem
Citat:
Du behöver inte vänta på räkningen. Du kan betala när och hur ofta du vill, och betalar du hela skulden senast när räkningen kommer kostar det ingen ränta.

Jag använder vanligtvis bara mitt MasterCard till internetköp, flygbiljetter och annat där kreditkortet ger en extra säkerhet, inte för kreditens skull.

När jag betalar skickar jag några hundringar extra så att kontot altid står på plus, så att jag inte behöver bekymra mig om kortet om jag inte använt det (plussaldot ger ingen ränta).
Senast redigerad av Lo 2013-01-29 kl. 19:56. Anledning: Stafvel
Citera
2013-01-29, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lo
Du behöver inte vänta på räkningen. Du kan betala när och hur ofta du vill, och betalar du hela skulden senast när räkningen kommer kostar det ingen ränta.

Jag använder vanligtvis bara mitt MasterCard till internetköp, flygbiljetter och annat där kreditkortet ger en extra säkerhet, inte för kreditens skull.

När jag betalar skickar jag några hundringar extra så att kontot altid står på plus, så att jag inte behöver bekymra mig om kortet om jag inte använt det (plussaldot ger ingen ränta).

Tack för svar!
Hur betalar jag då om jag inte vill vänta på räkningen?
Citera
2013-01-30, 02:26
Medlem
Grodaifickans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lo

Citat:
Tack för svar!
Man borde väl åtminstone vara tvungen att vänta tills första räkningen kommer innan man kan göra en inbetalning så att man har ett OCR-nummer eller liknande för att betalningen ska identifieras?
Citera
2013-01-30, 08:28
Medlem
stillsams avatar
Citat:
Tack för svar!

Du ringer SEB och ber om bank-/plusgiro OCR-nummer.
Citera
2013-01-30, 08:59
Medlem
Du kommer att få ett kontonummer hos SEB kort, med några tilläggssiffror fungerar det som OCR. Jag gör ofta extra inbetalningar till mina Mastercard eftersom jag främst använder dem för att få olika förmåner (cash back på Statoil-kortet, ett års extra garanti på elektronik eller reseförsäkring på SEB Mastercard) och vill gärna hålla skuldsaldot på noll.

Det gäller dock att ha disciplin om man ska använda ett betal- eller kreditkort i större utsträckning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in