2013-01-29, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rillaw
Jag kollar direkt på datorn. Har länge funderat på att införskaffa mig en tv med bra kvalitet, men antar att jag är för snål.
Kollade mycket på datorn förr. Då dög DVDrip utmärkt men då kollade jag mer på film också. Nu brukar jag köpa 2 filmer i månaden och njuter av dom i bra kvalité och ljud. Man slipper även se dåliga textningar och liknande.
Citera
2013-01-29, 16:17
Medlem
Spiderman-ninjas avatar
Beror på vad det är för film, django kan man se i vilken kvalitet som hälst (så länge man hör vad dom säger), men typ avatar,transformers och andra liknande filmer med mycket speical effecter vill man ju iallafall ha dvd kvalitet men helst blu-ray.
Citera
2013-01-29, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spiderman-ninja
Beror på vad det är för film, django kan man se i vilken kvalitet som hälst (så länge man hör vad dom säger), men typ avatar,transformers och andra liknande filmer med mycket speical effecter vill man ju iallafall ha dvd kvalitet men helst blu-ray.
Episka filmer med mycket special effekter är nog ett måste om det ska bli ultimat på blu-ray.
Citera
2013-01-29, 16:28
Medlem
Stuntman Bobs avatar
Inga jättehöga krav precis, avskyr pretentiösa töntar som vägrar se på något annat än 1080p, patetiskt var ordet.
Citera
2013-01-29, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stuntman Bob
Inga jättehöga krav precis, avskyr pretentiösa töntar som vägrar se på något annat än 1080p, patetiskt var ordet.
Men om man kan välja på bra kvalité så väljer man väll det?

Om man har en ovanligt stark dragning till bra bildkvalité så är man väll inte tönt för det? Vissa kan ju tex inte äta snabbmat.

Jag kan se i sämre kvalité oxå, men jag föredrar bra bild före dålig.
Citera
2013-01-29, 16:51
Bannlyst
För ett tag sen så laddade jag ner propert encodade bluray rips bara om de fanns tilgängliga, vid enstaka tillfällen så sträckte jag mig såp lågt som dvd rips på 700mb då det handlade om gamla svartvita filmer som var svåra att få tag i.

Nu har jag börjat om på ny kula, tagit bort alla filmer och laddar bara ner bluray iso's eller bdmw mappar som jag sen rippar (rippar i dess riktiga bemärkelse, alltså orörd kvalitet) ur videoströmmen och dts-hd/true hd + core ljudet som sen muxas ihop i en mkv container.

Orörda filmer landar mellan 14gb till 40gb, kvalitetsmässigt oslagbart fast tar stor plats på hårdiskarna eftersom de är exakta kopior av orginalskivan.

Har just nu 50 filmer bara men de tar över en tb i plats lol :P

Anledningen till detta är för att vara säker på att jag inte råkar får en skit encode utan få det som filmdirektören vill visa mig.

Visserligen så är BRA encodes 99% identiska kvalitetsmässigt som källan, kan skilja nån kulör på nån pixel vilket ej märks i vanliga fall, men långt ifrån alla encodes är bra.

Edit:
http://i.imgur.com/Eb1tX18.jpg
http://i.imgur.com/rsEE6Rr.jpg

Sån kvalitet får man aldrig på dessa såkallade "bluray rips" på 2gb
Senast redigerad av sugarpuffextrem 2013-01-29 kl. 17:02.
Citera
2013-01-29, 16:55
Medlem
Fred-Asps avatar
Det är alltid bättre med fräsch kvalitet, men jag tycker inte det är en alldelles för stor grej.

DVDrip går alltid hem, men om 720p finns blir det prio.
Citera
2013-01-29, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fred-Asp
Det är alltid bättre med fräsch kvalitet, men jag tycker inte det är en alldelles för stor grej.

DVDrip går alltid hem, men om 720p finns blir det prio.
Men kollar du via TVn för att få bästa möjliga bild?
Citera
2013-01-29, 17:36
Medlem
Fred-Asps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av divison
Men kollar du via TVn för att få bästa möjliga bild?

Ja det gör jag. Min laptop grejar knappt 720p.
Citera
2013-01-29, 18:02
Medlem
MartinStLouiss avatar
Förut såg man filmer i vilken kvalite som helst känns det som, men nuförtiden har man oftast lite högre krav. Så jag ser nog aldrig filmer i VCD kvalite längre. Däremot händer det att jag fortfarande ser filmer på VHS.
Citera
2013-01-29, 18:16
Medlem
Intressant att majoriteten började snacka om nedladdade filer direkt.
Citera
2013-01-29, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jafaroptia
Intressant att majoriteten började snacka om nedladdade filer direkt.

Tänkte precis likadant. DVDrip vad fan är det?

Bildkvalitén spelar självklart roll vid avnjutningen av en film. DVD brukar fungera utmärkt men Blu-ray är idag det bästa vi har för att återspegla den klarhet, detaljrikedom och färg som finns på en filmrulle. Sen finns det ju också BD utgåvor som ser ut som skit (oftast pga digital manipulering).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in