2013-01-29, 09:57
Medlem
Hej!

Jag och min flickvän ska köra lite temakväll nu på lördag med plockmat med ursprung från mellanöstern(allt hemgjort från grunden).

Det som vi tänkt hittills är de vanliga tunnbröden av, typ Ra-gagg(tror jag de ska heta?),
-Hemgjord hummus,
-Underbart god turkisk getost i saltlake vi köpt innan
-Dadlar m fetaost
-Rashi o Debbis

Vi skulle vilja ha 1-2 smågrejer till, gärna kötträtter av lamm, men det är svårt att välja kryddning då det finns så många olika varianter, några förslag? Exempelvis små köttbullar.
Andra tips tas mer än gärna emot!
Mvh
Senast redigerad av Ostninjan 2013-01-29 kl. 10:00.
Citera
2013-01-29, 10:39
Medlem
Min syster som är gift med en man från irak och hon brukar göra kebabbullar (heter säkert nåt annat). Med lammfärs vitlök persilja och sånt, rullar dem som vanliga köttbullar och steker i het olja. Sen brukar hon även göra en annan grej. Hon tar några tomater och nån gul lök och skivar detta ganska fint och steker även det i olja och med ett lock på. Lite vitlök och citronsaft samt salt också. Jättegott att äta med en bit bröd.
Citera
2013-01-29, 15:28
Medlem
Arctic Monkeys avatar
Tabbouleh
Couscoussallad med fikon och nötter och grejer
Saffransris med russin/bär och zucchini
Mjaddarah - en form av linsröra
Baba Ghanoush
Kikärssoppa

Är lite grejer som jag gillar
Citera
2013-01-29, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arctic Monkey
Tabbouleh
Couscoussallad med fikon och nötter och grejer
Saffransris med russin/bär och zucchini
Mjaddarah - en form av linsröra
Baba Ghanoush
Kikärssoppa

Är lite grejer som jag gillar

Du har inget sjyst recept på Saffransriset eller någon kötträtt att rekommendera? =)
Citera
2013-01-30, 01:52
Medlem
Razermannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ostninjan
Hej!

Jag och min flickvän ska köra lite temakväll nu på lördag med plockmat med ursprung från mellanöstern(allt hemgjort från grunden).

Det som vi tänkt hittills är de vanliga tunnbröden av, typ Ra-gagg(tror jag de ska heta?),
-Hemgjord hummus,
-Underbart god turkisk getost i saltlake vi köpt innan
-Dadlar m fetaost
-Rashi o Debbis

Vi skulle vilja ha 1-2 smågrejer till, gärna kötträtter av lamm, men det är svårt att välja kryddning då det finns så många olika varianter, några förslag? Exempelvis små köttbullar.
Andra tips tas mer än gärna emot!
Mvh

Skulle komplettera osten med turkisk korv: sucuk, lufttorkad skinka:basturma eller pastirma, köfte: färsbiffar.

recept på köfte som ser bra ut efter lite inspektion...
http://www.food.com/recipe/turkish-m...ls-kofta-83793
Citera
2013-01-30, 16:59
Medlem
christerys avatar
Hupps, tänkte lite fel när jag tänkte skriva tapas. Meze heter det. Har du ingen aning så kika lite här eller snoka på nätet.

Finns säkert hudratusen recept, plockmat går ju att variera i oändligheten.

Hittade nån fisk (i tunn filodeg eller vad det var) nere i turkiet som smakade underbart - men jag fattar inte vad dom säger så det receptet fick vara kvar där nere.

Kör med lite minaretutrop åxå. https://www.youtube.com/watch?v=FyZjAYPZAp4
Höll på att driva mig till vansinne. kl 6 eller nåt tror jag som satte igång. Jösses...

Känslan att vara där nere blir starkare med lite (o)ljud.

OffT:
Kallade dom för scuds, minareterna alltså - men det var inte så populärt. men dom ser ut som raketer/missiler.
Senast redigerad av christery 2013-01-30 kl. 17:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in