2013-01-29, 00:15
Bannlyst
Kan våran sol på nåt vis förstöra jorden vilken dag som helst? explodera kan den ju inte har jag hört.. men kan den göra andra saker som kan vara förödande för jorden, isåfall vad?
Citera
2013-01-29, 00:21
Medlem
rhymenocerouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheKillerSwede
Kan våran sol på nåt vis förstöra jorden vilken dag som helst? explodera kan den ju inte har jag hört.. men kan den göra andra saker som kan vara förödande för jorden, isåfall vad?

http://www.sydsvenskan.se/vetenskap/supersolstorm-kan-fa-vastvarlden-att-kollapsa/

Citat:
Vetenskap.En supersolstorm skulle kunna slå ut stora delar av Europa och USA. Skadorna i samhället kan ta upp till tio år att reparera, till enorma kostnader.

Hur troligt detta scenario är vet jag inte, förmodligen nästan omöjligt. Men det är väl det där jag kan tänka mig iaf.
Citera
2013-01-29, 01:00
Medlem
Keyzs avatar
Vår sol är för liten för att explodera. Den kommer dock att sluka jorden när den blir en röd jätte, men då är allt liv förmodligen redan bortblåst. Solstormar förekommer och som ibland slår ut elektrisk utrustning. Ett megautbrott på solen är mig veterligen skadligt för oss om vi står utomhus när det inträffar.
Citera
2013-01-29, 10:01
Medlem
Sunners avatar
Citat:

Inte förstöra i något slags Hollywood-maner där jorden totalförstörs eller blir obeboelig om det var så du menade. Om ~5 miljarder år plus växel så kommer den att bli en röd jätte och då kan man nog påstå att jorden kommer att "förstöras" såtillvida att den blir mer än lovligt vidbrännd när solen expanderar och eventuellt rentav sväljer jorden.
Mänsklighetens tid på jorden kommer däremot att vara slut sedan länge vid det laget då solen kommer att bli gradvis varmare, någon av de riktiga astronominördarna kanske har mer exakta siffror men någon gång om >1 mdr år så kommer det garanterat att vara kört helt enkelt för att det kommer att bli för varmt, jorden lär snarast se ut som Venus vid det laget.
Citera
2013-01-29, 10:23
Bannlyst
Men när solen växer till en röd jätte som ni säger, kommer inte den större solens gravitation att ha knuffat ut vår planet så den har en större bana? större sol - större bana.. eller är jag helt ute och cyklar nu?
Citera
2013-01-29, 10:37
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Men när solen växer till en röd jätte som ni säger, kommer inte den större solens gravitation att ha knuffat ut vår planet så den har en större bana? större sol - större bana.. eller är jag helt ute och cyklar nu?
Du är inte så hemskt mycket ute och cyklar, ett par grejer bara som lät märkligt: Gravitationen knuffar aldrig, den bara drar olika mycket. Solens massa (som ger den dess gravitation) bara minskar och minskar hela tiden och har så gjort ungefär sedan den tändes för miljarder år sedan. Solen kommer att öka ordentligt i volym men den är då mycket fluffigare än idag och dess massa mycket mindre.

Den lägre dragningskraften kommer att göra att jordens omloppsbana hamnar längre från solens centrum än idag och jag skrev i någon annan tråd att solen troligen aldrig kommer att nå ända fram till och sluka jorden. Jag hade kanske med någon länk den gången men det orkar jag inte leta upp nu. Sluka eller inte sluka spelar inte så stor roll, det blir ändå åt helvete med alltihop långt innan dess, djävla sol!
Citera
2013-01-29, 10:42
Medlem
Sunners avatar
Citat:

Ja och nej. Storleken påverkar inte gravitationen, massan gör det. Däremot så kommer solen att minska kraftigt i massa när den övergår till en röd jätte, så de yttre planeternas omlopp kommer att expandera och eventuellt kommer de rentav att "flyga iväg" helt och hållet.
Så nej den knuffar inte iväg planeterna så mycket som att gravitationen inte längre kommer att kunna hålla kvar dem i sina nuvarande banor.
Däremot ska jag inte svära på hur det går för jorden då vi ligger precis på gränsen, men man tycker ju att jorden borde falla utåt också. Georgi eller Puff kan säkert ge ett detaljerat svar på den biten.

För helvete skunk, sluta smita in sådär.
Senast redigerad av Sunner 2013-01-29 kl. 10:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in