2013-01-28, 20:18
Medlem
bosse2000s avatar
Jag ska skapa en lampa där jag på så nära vis vill imitera skenet "månen kastar" på jorden.
Vad behöver jag veta, kan ni berätta allt ni vet om månskenet

Tacksam för svar
Citera
2013-01-28, 20:36
Medlem
skunkjobbs avatar
Kul grej. Jag tänkte googla spektralfördelningen men så fort jag skrev månljus så fick jag förslaget månljus till akvarie. Tydligen är det något fiskfanatiker håller på med så det finns nog något färdigt att köpa i zoobutiken. För all del så kan vi ju snacka vidare om spektrum, intensitet etc.
Jag vet i a f att månens albedo (hur mycket den reflekterar) är ~11 %.
Citera
2013-01-28, 20:58
Medlem
bosse2000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Kul grej. Jag tänkte googla spektralfördelningen men så fort jag skrev månljus så fick jag förslaget månljus till akvarie. Tydligen är det något fiskfanatiker håller på med så det finns nog något färdigt att köpa i zoobutiken. För all del så kan vi ju snacka vidare om spektrum, intensitet etc.
Jag vet i a f att månens albedo (hur mycket den reflekterar) är ~11 %.

Mycket intressant, skall skaffa mig en sådan lampa så fort som möjligt!
Det var fullmåne igår av vad jag förstod, jag var ute för att se om jag kunde bli klokare av att uppleva skenet, dessvärre var det väldigt mulet.
himmeln var ganska röd ändå, den röda tonen möttes av grått.

Jag vet inte så mycket om månens ljus och har svårt att hitta dem data jag söker med hjälp av google. Kanske försöker jag bara göra det enkel för mig genom att fråga här.

Jag är intresserad av hur kallt/varmt ljuset är, vilka särdrag detta ljus har, varför det ser ut som det gör men även mycket mer som jag inte än vet att jag vill ta reda på.
Citera
2013-01-28, 21:27
Medlem
skunkjobbs avatar
http://kervefors.se/2012/01/27/liten-fotoskola-del-9-fargtemperatur-vitbalans/ anger färgtempen till 4200 K att jämföra med dagsljusets 5000-5500 K. Det betyder väl egentligen vad vi kallar varmare ljus hos månljuset, hm överraskande tycker jag. Intensitet på 1/570000 av dagsljusets. Dagsljus ligger väl på ~1 kw/m^2 så är det bara att räkna.
Citera
2013-01-28, 21:55
Medlem
bosse2000s avatar
Citat:
http://kervefors.se/2012/01/27/liten-fotoskola-del-9-fargtemperatur-vitbalans/ anger färgtempen till 4200 K att jämföra med dagsljusets 5000-5500 K. Det betyder väl egentligen vad vi kallar varmare ljus hos månljuset, hm överraskande tycker jag. Intensitet på 1/570000 av dagsljusets. Dagsljus ligger väl på ~1 kw/m^2 så är det bara att räkna.

Ja absolut, jag tycker att skenet är kallt. För blått är väll kallt och gult varmt?
Citera
2013-01-29, 00:14
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Intressant att jag har ett program på datorn som emulerar olika ljustemperaturer och att det som är behagligast för mina ögon faktiskt alltid har varit 4200K. Det hade varit av yttersta intresse att kunna återskapa detta sken i hemmet i största allmänhet.
Citera
2013-01-29, 01:19
Medlem
bosse2000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crillecrille
Intressant att jag har ett program på datorn som emulerar olika ljustemperaturer och att det som är behagligast för mina ögon faktiskt alltid har varit 4200K. Det hade varit av yttersta intresse att kunna återskapa detta sken i hemmet i största allmänhet.

Du får beställa en lampa helt enkelt!! . Jag har hittat bra LED lampor med liknande styrka.
Var kan jag hitta detta program du använder?
Citera
2013-01-29, 08:26
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bosse2000
Du får beställa en lampa helt enkelt!! . Jag har hittat bra LED lampor med liknande styrka.
Var kan jag hitta detta program du använder?
f.lux
Citera
2013-01-29, 14:01
Medlem
KimNeilJungs avatar
Shall we try Fysik istället?

//mod.
Citera
2013-01-29, 14:05
Medlem
Månljus till akvarie har inte nödvändigtvis något med månens ljus/spektra/kelvin. Det är endast något som använts för att öka estetiken på kvällen, ofta används ljus med hög kelvin för att framhöva korallers flourescens.

/akvarienörd
Citera
2013-01-29, 22:44
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bosse2000
Ja absolut, jag tycker att skenet är kallt. För blått är väll kallt och gult varmt?
Ja det är det som är så festligt knasigt med färgtemperatur och det vi kallar varmt och kallt ljus, de är liksom tvärt om mot vad de borde. Vi tycker av någon anledning att gult ljus ser varmt ut men det är nog bara en social konvention. Värmer man en järnbit i rejäl eld så börjar den ju lysa rött, går över i gult och sedan närmar den sig vitt ju varmare den blir. Blå blir den väl aldrig för då har järnet redan förgasats...

Jättebra sida med en massa spektrogram på olika ljuskällor, solen, månen mm.: http://www.cs.cmu.edu/~zhuxj/astro/html/spectrometer.html och hur man bygger en enkel spektrometer av en CD och ett mjölkpaket.

Som vi ser så är månljusets spektrum i stort sett lika komplett som och likformigt med det direkta solljusets. Att vi upplever månljuset som kallt och färglöst är inte ljusets fel utan en liten finess i våra ögon. Vi har ju där två grupper av fotoreceptorer; stavar och tappar. Tapparna ser alla färger en människa kan se men klarar inte svagt ljus. I månljusets ungefär två miljontedelar av dagsljusets styrka så är bara stavarna till hjälp och de dumma cellerna ser inga färger alls.

Då kan man nog säga att för det mänskliga ögats skull så kvittar det vilken typ av ljuskälla du använder. Spektralfördelningen kommer du inte att märka av utan det gäller bara att ha så svagt ljus som månljuset.

Ett litet hmmm har jag ändå kvar, även jättesvagt monokromt rött ljus måste vi väl ändå uppfatta som rött eller???
Senast redigerad av skunkjobb 2013-01-29 kl. 22:47.
Citera
2013-01-29, 22:46
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dahlgrenj
Månljus till akvarie har inte nödvändigtvis något med månens ljus/spektra/kelvin. Det är endast något som använts för att öka estetiken på kvällen, ofta används ljus med hög kelvin för att framhöva korallers flourescens.

/akvarienörd
Bra information där din fiskfetishist Då kanske vi ska skippa den sortens lampor i alla fall. Det lät ju så bra först
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in