2013-01-28, 17:40
Medlem
MauroSpockos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbdullahSvensson
människa är ju precis som Human.
Den fetstilta delen av det engelska ordet human har ingenting med ordet man att göra. Hela ordet är ett lån från latinet.
Citera
2013-01-28, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xrad
Förr i tiden var det ännu mer maskulinum, femininum och neutrum i svenskan. Då hade varje substantiv ett genus. Idag har allting reducerats till neutrum och utrum.

I dialekterna är dock maskulinum, femininum och neutrum fullt levande fortfarande. Allting har ett genus.

Varför allting har/hade ett genus känner jag inte till. Förklaringen förlorar sig i forntiden och man kan bara spekulera.
kan du ge något exempel??
Citera
2013-01-28, 17:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av In-Fredel
Nix!

Inte? Vilken skulle vara vanligare?
Citera
2013-01-28, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Inte? Vilken skulle vara vanligare?
Ursäkta ordskoj: Nix, nivis (snö).
Citera
2013-01-28, 17:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av In-Fredel
Ursäkta ordskoj: Nix, nivis (snö).

Ah, jag har hjärnsläpp idag
Citera
2013-01-28, 22:49
Medlem
kom igen hjälp till och håll er till topic, hur blev svenskan könsmarkerat tex MÄNniska
Citera
2013-01-28, 22:57
Medlem
sparassiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrpained
kom igen hjälp till och håll er till topic, hur blev svenskan könsmarkerat tex MÄNniska
Det är nog en och annan som undrar vad topic egentligen är. Vad menar du t.ex. med könsmarkerad? Att vi har ord för man och kvinna?
Citera
2013-01-28, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sparassis
Det är nog en och annan som undrar vad topic egentligen är. Vad menar du t.ex. med könsmarkerad? Att vi har ord för man och kvinna?
jag menar att svenskan är maskulint språk skapat av män där ord som bekräftar denna tes finns såsom brandMAN eller pronomet man. frågan är hur och varför blev det så att svenskan är ett ord med mycket ord av könet man.
ps är ingen feminist
Citera
2013-01-28, 23:44
Medlem
egon2bs avatar
Under sådär 10 000 år har människor haft husdjur som försörjning. När det gäller boskapsskötsel finns det goda skäl att hålla reda på hanar och honor. Kategorier som kor och höns avser i första hand de produktiva honorna. Ett mindre antal tuppar och tjurar har hållits i krasst avelssyfte. De individer som inte var avsedda för den rollen tilldelades genus reale.

Det är alltså inte han-dominerat över hela linjen. Konferensen i Davos däremot var en närmast renodlad gubbkoloni, med 7 av 8 delegater i maskulin gestalt. Språket är nog en bild av de strukturerna. Gissningsvis var 7 av 8 hotellstädpersonal i Davos kvinnor.

Namnet Eva kan tolkas som »bärare av livsprocessen«. Respekt!
Senast redigerad av egon2b 2013-01-29 kl. 00:42.
Citera
2013-01-29, 00:07
Medlem
Lilla-Peniss avatar
Citat:
jag menar att svenskan är maskulint språk skapat av män där ord som bekräftar denna tes finns såsom brandMAN eller pronomet man. frågan är hur och varför blev det så att svenskan är ett ord med mycket ord av könet man.
ps är ingen feminist

Det är väl helt enkelt smidigare att säga brandman än brandkvinna, dessutom är det ju ett yrke med övervägande majoritet män så det är väl ganska självklart att det heter så?
Citera
2013-01-29, 00:22
Medlem
Käg Malaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av egon2b
Gissningsvis var 7 av 8 hotellstäderskor i Davos kvinnor.
Förlåt ordmärkeriet eller om jag har missat någon finurlighet, men inte har väl städerska gått samma väg som sjuksköterska? En manlig medlem av städpersonalen kallas väl städare? Om så är fallet är ju 8 av 8 hotellstäderskor alltid kvinnor. Jag tycker mig minnas att du inte gillar könsneutralt -are, men i alla fall för mig är könsneutralt -erska oerhört mycket konstigare.
Citera
2013-01-29, 00:29
Medlem
MajorKongs avatar
Citat:
ps är ingen feminist
Säg brandsoldat så slipper du irritera dig på könsmaktordningen.

Språket som sådant har nog genom årtusendena utvecklats av både män och kvinnor. Det är knappast så att det satt någon indoeuropé för tusentals år sedan och sa att "nu jäklar så är det hög tid att skapa det germanska tungomålet som med tiden kommer utvecklas till svenska så att kvinnorna vet sin plats".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in