2013-01-28, 13:10
Medlem
Mistikos avatar
Jag lser ofta att olika dietister och folk som gtt ner i vikt sger att man ska undvika halvfabrikat. Jag m lta dum, men vad innebr det egentligen? Skulle man kunna f konkreta exempel?
Citera
2013-01-28, 13:15
Medlem
Out-of-Steps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mistiko
Jag lser ofta att olika dietister och folk som gtt ner i vikt sger att man ska undvika halvfabrikat. Jag m lta dum, men vad innebr det egentligen? Skulle man kunna f konkreta exempel?
Kort sagt frdigrtter.
Men en hel del skulle nog rkna frdigpanerad fisk, kttbullar med mera. Allt som du inte gr allt frn grunden sjlv (d givetvis inte smr osv)
Citera
2013-01-28, 13:24
Medlem
Kellermeisters avatar
Frdigrtter r vl mer helfabrikat n halvfabrikat.

TS: Det du ska undvika r helt enkelt processad mat, dock sjlvklart med frstnd. Att kpa delade, frysta grnsaker r vl per definition ett halvfabrikat skulle jag sga men r inte alltid smre n att kpa frska grnsaker och dela sjlv.

Framfr allt r det vl helfabrikat man br undvika, allts frdiglagad mat - typ frdigrtter, rtsoppa p korv, korvar och s vidare, likas typ frystorkat och liknande. Fr att ha full koll p vad dr r i din mat rekommenderar jag att laga allt frn grunden, allts bara kpa rena rvaror - rtt, helt ktt, frska grnsaker, mejeriprodukter utan tillsatser och s vidare. P detta stt undviker du en hel del ondiga mnen s som konserveringsmedel, smaktillsatser och s vidare. Nr man har lite bttre koll r det lttare att veta vilka hel/halvfabrikat man kan kpa.

Bsta tipset av allt r vl att lsa innehllsfrteckningar, noga!
Citera
2013-01-28, 13:30
Bannlyst
Halvfabrikat r ingredienser som har preparerats fr olika syften, passerade tomater r ett utmrkt exempel.
Citera
2013-01-28, 13:40
Medlem
Motvillig 1.1s avatar
Godknt r:
1. Ekologiskt hemodlade vegetabilier, helst gdslade med din egen skit.
2. Egna jaktbyten och hemuppfdda djur som endast ftt 1. och som du ddat och styckat sjlv.

Allt annat r processad fuskhalvfabrikatskit som ngon jvla radhushipsterslowfoodiefjant kommer att gnlla om fr att hoppas sjlv framst som redig, rejl och duktig.

Man kan ta helfabrikat varenda mltid och nd g ned i vikt. t mindre, rr dig mer. t snt du tycker om i rimliga mngder s mr du bst bde kroppsligt och sjlsligt.
Citera
2013-01-28, 15:25
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dendomdet
Halvfabrikat r ingredienser som har preparerats fr olika syften, passerade tomater r ett utmrkt exempel.
Naj, man brukar vl inte anse att passerade tomater r halvfabrikat, utan det rknas mer som rvara. Visserligen preparerad rvara, men nd inte ett halvfabrikat. Pulvermos, pssser och soppor r dremot exempel p halvfabrikat som man br undvika.
Citera
2013-01-29, 01:19
Medlem
wedges avatar
S hr sger Rikstermbanken:

Citat:
svensk term: beredda rvaror
definition: produkter som delvis bearbetats, men som fordrar svl ytterligare beredning som vrmebehandling tillagning
exempel: styckat ktt, fileterad fisk, tvttade grnsaker.
Citat:
svensk term: halvfabrikat
definition: produkter som undergtt ytterligare behandling och som endast fordrar vrmebehandling tillagning
anmrkning: Till vissa halvfabrikat skall vtska tillsttas.
exempel: Ostekta kttbullar, djupfrysta grnsaker, torkade soppor och sser.
Citat:
svensk term: helfabrikat
definition: helt frdigstllda produkter dr endast eventuell vrmning terstr
anmrkning: Helfabrikat kan antingen vara kompletta rtter eller komponenter.
exempel: Pytt i panna, stekta kttbullar, smr, ost, sylt.
Citera
2013-01-29, 02:45
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wedge
S hr sger Rikstermbanken:

Imponerande, du lade liksom ribban. Jag r fan mlls. Trodde jag var bra p att googla eller vad man nu anvnder fr skmotor, men du r snppet ovanfr.

Bibliotekarie? det r den enda personalgrupp som jag vet r vass p snt. Pluggade med en mellan 2002-2006, hon var ruskigt duktig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in