2013-01-28, 04:21
Medlem
Spillde runt 10 cl vodka på min skärm. Färgerna är helt konstiga och tangenbordet fungerar inte för tillfället. Är det bara till att kasta skräpet eller tror någon att det finns en viss chans att den kan överleva med mindre skador?

Läste någonstans att alkoholen under skärmen borde dunsta inom några dagar, men jag antar att skrivbordet är förstört för alltid..

Kanske är värt att lämna in den? Men har alltid hört att det är billigare att köpa nytt än att reparera när det gäller apple produkter

Thuug
Citera
2013-01-28, 04:38
Medlem
Full dator... hehehehe... ;-)
Citera
2013-01-28, 04:41
Medlem
krakkans avatar
Vänd dator upp-och-ner och vänta ett par dagar.
Ställ datorn varmare än rumstemperatur men inte varmt.
Lycka till
Citera
2013-01-28, 05:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krakkan
Vänd dator upp-och-ner och vänta ett par dagar.
Ställ datorn varmare än rumstemperatur men inte varmt.
Lycka till

Tack för ett seriöst svar.

Hände igår när jag hade en efterfest på mitt loft. För mycket människor och en idiot skulle sträcka mig en shot och tappade skiten på min dator. Trodde datorn var förstörd så brydde mig inte fär tillfället men visste att jag skulle vara svinarg morgonen därpå. Samma kille drar fram iden med att lägga datorn i en påse med ris. Testade datorn imorse och hörde att det var ris i fläkten..

Tror inte att en idiotförklaring är nödvändig då jag redan nu vill ge mig själv slaps. Men alkoholen har börjat röra sig uppåt på skärmen och några tangenter fungerar igen så finns väl lite hopp.

Skulle den fungera så lämnar jag givetvis in den för att ta bort risen..

Men när du säger upp och ner på. Menar du verikalt så att själva skärmen är upp och ner på. Eller bara att den är stängt men upp och ner på?
Citera
2013-01-28, 05:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thugmansion
Samma kille drar fram iden med att lägga datorn i en påse med ris. Testade datorn imorse och hörde att det var ris i fläkten..
Han försökte iallafall...jag skulle inte vara arg på honom.

Citat:
Men när du säger upp och ner på. Menar du verikalt så att själva skärmen är upp och ner på. Eller bara att den är stängt men upp och ner på?

Huvudsaken är väl att det ska "rinna ut" lättare. Borde väl gå om man bara vänder på den.
Citera
2013-01-28, 05:19
Medlem
damn upptäckte precis vilken dålig svenska jag skriver med.. Pinsamt

Hah ja kände väl ungefär likadant. Ville verkligen kasta honom över räcket men det var liksom vi två och rätt många tjejer så ville inte direkt framstå som en jerk
Citera
2013-01-28, 05:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thugmansion
... Samma kille drar fram iden med att lägga datorn i en påse med ris. Testade datorn imorse och hörde att det var ris i fläkten..

Ta ut batteriet när du torkar datorn,

Ris i plastpåse funkar att torka saker med, men det tar lång tid, flera dagar.Riset tar upp fukt långsamt. Sprit o alkohol är inte alls bra för datorer, ännu värre om det oxå är juice o socker i drickat,
Tangentbordet måste kanske bytas, de är väldigt känsliga för allt spill. Även om det torkar upp helt så är det så knasig kontakter under tangenterna att det inte säkert fungerar, flera tangenter kan vara döda ellr ligger på hela tiden.

Spillsäkra tangentbord finns men jag tycker de är "svampiga" i tangent-trycket.
Hårddisken brukar klara sig pga att den är rätt så tät. Kan inte fläkten snurra så bryts oftast strömmen direkt te moderkortet o datorn blir helsvart.
Citera
2013-01-28, 06:59
Medlem
Har ingen aning om hur det kommer gå men jag har spillt både vatten och söta drycker ( cola tex) i mitt tangentbord, alltså ingen laptop som du har.. Knapparna blir tröga och i värsta fall fastnar dom helt efter 2-3 dagar när drycken har stelnat..

Sedan sitter dom fast / är tröga ett jävla tag, tills helt plötsligt 2-3 månader senare är dom som vanligt igen.. Men nu är ju detta som sagt ett riktigt tangentbord, har ingen aning om hur ett laptop bord fungerar
Citera
2013-01-28, 09:49
Medlem
-defekt-s avatar
Råkat spilla en rom o cola i min laptop,
tog loss batteriet och sköljde datorn under ljummet vatten och lät den torka en vecka.
Den fungerade bra efter åt. Ska tillägga att det var en minipc utan mekanisk hdd.
Men jag lyckades och döda den ett tag senare genom att råka trampa på den !
Citera
2013-01-28, 11:32
Medlem
det är ju när du startar den, om det fortfarande är fuktigt, som du förstör kretsarna.. Elektronik är inte känsligt för vatten, så länge allt är avslaget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in