2013-01-28, 00:18
Medlem
antonfjanton1s avatar
Ja nu får någon svara, varför tränar ni armarna på gymmet? Basövningarna täcker ju armarna gott och väl .. men det är inte bara discogymmarna som gör det, utan också vältränade gymmare, så varför träna så små muskelgrupper 80% av passet?
Citera
2013-01-28, 00:20
Medlem
hejLarss avatar
Workin' on them peaks!
Citera
2013-01-28, 00:30
Medlem
Protheuss avatar
För att jag tycker att basövningarna inte räcker 100%. Jag kör inga bicepsövningar men brukar köra lite tricepsövningar, annars är det lätt hänt att dem halkar efter. Det är väl samma princip som att köra axlar, dem täcks också rätt hyfsat av basövningarna men dem flesta kompletterar även där. Sen är det bra att träna underarmar för att få starkare grepp.
Citera
2013-01-28, 00:44
Medlem
ALXALXs avatar
Jag har haft tre faser i min träning som varierat antalet armövningar...

När jag började kände jag till två övningar: Bänkpress och curls, så jag bänkade och curlade en hel del.

Sen lärde jag mig om basövningarna och sket i curls och extensions.

Nu gör jag curls och extensions igen för att armarna inte ska halka efter.
Citera
2013-01-28, 01:03
Medlem
karatekung90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antonfjanton1
tackar för det, bättre än inget pris alls!

Ja varsågod. Du har i alla fall verkligen förtjänat det (priset alltså).

Men tanken har aldrig slagit dig att när du kör övningar för tex ryggen så är det ju främst ryggmuskulaturen du skall använda dig av, armarnas inverkan där är ju mer en biprodukt.

Därför vissa tex lägger in lite biceps efter de kört ryggen då armarna "redan är uppvärmda".

Armarna behöver absolut få viss fokus om du skall få fin kontur och kontakt med dem (bicepsen och tricepsen, men även underarmarna som vissa glömmer).
Citera
2013-01-28, 01:06
Medlem
antonfjanton1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karatekung90
Ja varsågod. Du har i alla fall verkligen förtjänat det (priset alltså).

Men tanken har aldrig slagit dig att när du kör övningar för tex ryggen så är det ju främst ryggmuskulaturen du skall använda dig av, armarnas inverkan där är ju mer en biprodukt.

Därför vissa tex lägger in lite biceps efter de kört ryggen då armarna "redan är uppvärmda".

Armarna behöver absolut få viss fokus om du skall få fin kontur och kontakt med dem (bicepsen och tricepsen, men även underarmarna som vissa glömmer).

men när du bänkar och kör militärlyft så tränar du triceps? och när du kör ryggövningar så tränar dina biceps.. så varför köra dem med full fokus?
Citera
2013-01-28, 01:09
Medlem
karatekung90s avatar
Citat:
men när du bänkar och kör militärlyft så tränar du triceps? och när du kör ryggövningar så tränar dina biceps.. så varför köra dem med full fokus?

Jo för att när du kör ovan nämnda övningar så använder du inte dina bicep/triceps fullt ut och därför blir de musklerna underutvecklade i jämförelse med din övriga kropp.
Citera
2013-01-28, 02:16
Bannlyst
Det finns absolut ingenting som är bögigare än att träna biceps och enbart biceps på ett gym. Är det din första månad på gymmet, visst, men har du varit där ett tag, träna någonting som betyder något för i helvete.
Citera
2013-01-28, 02:25
Medlem
antonfjanton1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nudtru
Det finns absolut ingenting som är bögigare än att träna biceps och enbart biceps på ett gym. Är det din första månad på gymmet, visst, men har du varit där ett tag, träna någonting som betyder något för i helvete.

tack! äntligen någon annan som förstår
Citera
2013-01-28, 03:16
Medlem
ALXALXs avatar
Citat:
tack! äntligen någon annan som förstår
Nej, han gav ett exempel där någon tränar bara bicep medan du i första posten inte förstår varför man ska träna armar öht.

Är du avundsjuk på alla som har större armar än dig och det här är någon form av försvarsmekanism?
Citera
2013-01-28, 03:20
Medlem
GolfWangs avatar
ja fattar inte heller.. stora armar e inte så snyggt... bättre att köra med basövningar...,
Citera
2013-01-28, 09:23
Medlem
Dawkinseans avatar
Citat:
Ja nu får någon svara, varför tränar ni armarna på gymmet? Basövningarna täcker ju armarna gott och väl .. men det är inte bara discogymmarna som gör det, utan också vältränade gymmare, så varför träna så små muskelgrupper 80% av passet?

Du blandar och ger lite i din trådstart.

Jag tränar biceps isolerat en gång i veckan, eftersom det ger mig starkare och snyggare biceps. Fast jag lägger inte 80% av passet på det. Snarare 20%.

Likaså gör jag med triceps på ett annat pass.

Citat:

Triceps är en av en uppsjö muskelgrupper som används när man bänkar. Om man nybörjartränar och bara kör bänk, så skulle jag tro att man fastnar i utvecklingen väldigt snart och blir inte bättre på något. Kör muskelgrupperna var och en för sig som komplement, så blir resultatet bättre.

Tanken med ryggövningen är ju att träna ryggen. Om dina biceps kroknar under övningen, så gör du fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in