2013-01-27, 22:32
Medlem
hardtobreaths avatar
Hej! Jag går tvåan på gymnasiet och läser just nu NK 2 (gamla NK b). Vi har precis börjat kursen och läser just nu om universum och sådär. Vi har haft ett hemprov över helgen, men smart som jag är så togs min tid upp av jobb, alkoholintag och nu idag bakfylla . Detta har som ni kanske förstår inte precis gjort gott för min hemuppgift, som jag dessutom hade behövt göra riktigt bra eftersom att det blir vår nya lärares första intryck av mig.

Jag har svarat på alla E (gamla godkänt) frågor, så nu har jag dem för de högre betygen kvar. Jag tycker att jag har lyckats svara relativt bra på en av tre, men nu behöver jag hjälp med de två sista! (vill ni så får ni gärna skicka svaren i PM eftersom att läraren kollar upp texten mot internet, vill inte råka få en 80%ig matchning haha...) Om ni har tid och ork så får ni även väldigt gärna PMa så kan jag skicka vad jag skrivit på de andra frågorna hittills (bara en A4, ingen jobbig läsning!) och säga vad ni tycker.

Fråga 1: vilken uppgift anser du har haft den största betydelsen för vår förståelse av universum? Beskriv och förklara. (denna har jag svarat på men jag har troligtvis inte nog välgrundade argument )

Fråga 2: Det är inte bara dina ögon som blänker som stjärnor i fullmånens sken! Hela du är en "stjärna" uppbyggd av stjärnstoft, förklara hur!

Tusen tack på förhand, hade verkligen varit bäst i världen med lite hjälp!
Citera
2013-01-27, 23:19
Medlem
AteistenOlles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hardtobreath
Hej! Jag går tvåan på gymnasiet och läser just nu NK 2 (gamla NK b). Vi har precis börjat kursen och läser just nu om universum och sådär. Vi har haft ett hemprov över helgen, men smart som jag är så togs min tid upp av jobb, alkoholintag och nu idag bakfylla . Detta har som ni kanske förstår inte precis gjort gott för min hemuppgift, som jag dessutom hade behövt göra riktigt bra eftersom att det blir vår nya lärares första intryck av mig.

Jag har svarat på alla E (gamla godkänt) frågor, så nu har jag dem för de högre betygen kvar. Jag tycker att jag har lyckats svara relativt bra på en av tre, men nu behöver jag hjälp med de två sista! (vill ni så får ni gärna skicka svaren i PM eftersom att läraren kollar upp texten mot internet, vill inte råka få en 80%ig matchning haha...) Om ni har tid och ork så får ni även väldigt gärna PMa så kan jag skicka vad jag skrivit på de andra frågorna hittills (bara en A4, ingen jobbig läsning!) och säga vad ni tycker.

Fråga 1: vilken uppgift anser du har haft den största betydelsen för vår förståelse av universum? Beskriv och förklara. (denna har jag svarat på men jag har troligtvis inte nog välgrundade argument )

Fråga 2: Det är inte bara dina ögon som blänker som stjärnor i fullmånens sken! Hela du är en "stjärna" uppbyggd av stjärnstoft, förklara hur!

Tusen tack på förhand, hade verkligen varit bäst i världen med lite hjälp!

Vet inte riktigt om jag förstår första frågan, är det vilken upptäckt som har haft den största betydelsen? Hur universum fungerar eller om våran plats i det hela? Kolla upp lite om Copernicus, Gallileo, Newton, Einstein m.m.

Andra frågan; se denna video http://www.youtube.com/watch?v=LNqqFhFa4dI
Några siffror kan vara lite off då det där inte är en särskilt ny produktion men det är få som lyckas formulera det så väl som Carl Sagan gjorde.
Citera
2013-01-27, 23:22
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AteistenOlle
Kolla upp lite om Copernicus, Gallileo, Newton, Einstein
Edwin Hubble då?
Citera
2013-01-28, 08:41
Medlem
hardtobreaths avatar
Tack så mycket för hjälpen! På fråga ett skulle det ju såklart stå upptäckt och inte uppgift, blev lite fel när jag skrev !
Citera
2013-01-28, 09:17
Medlem
Giorgis avatar
Tänker inte göra din läxa, men ska peka dig i rätt riktining.

Citat:
Ursprungligen postat av hardtobreath
Kolla upp Edwin Hubble eller Arno Penzias/Robert Wilson

Citat:

Nukleosyntes
Citera
2013-01-28, 13:37
Medlem
AteistenOlles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PuffTheDragon
Edwin Hubble då?

Notera den kronologiska ordningen och "m.fl*"
Citera
2013-01-28, 14:28
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AteistenOlle
Notera den kronologiska ordningen och "m.fl*"
Hubble är ju verkligen en "i mängden"...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in