2013-04-03, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanning05
Hej!

Vi diskuterar inte hur verifieringen ska gå till. Om verifiering äger rum och Guds budbärare visar sig vara autentisk, då har man bevisat Guds existens. Håller du med detta antagande?

De tekniska detaljerna går vi in på efter att du medgett att antagandet är logiskt. Om du tycker att den är ologisk så är det helt onödigt att diskutera tekniska detaljer kring hur verifieringen ska gå till.

Men för att kunna verifiera guds budbärare så måste man ju först fastslå att det verkligen finns en gud, så varför inte gå rakt på sak och börja med det? Hur skall du kunna verifiera att budbäraren kommer från gud om du inte vet i fall gud existerar?
Citera
2013-04-04, 00:03
Medlem
sanning05s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Du är helt enkelt för inkompetent och okunnig till att förstå den kritik .... med ett underlag i riktig filosofi ... som riktas mot din egen filosofi-imitation. Har du inte förstått det nu, är det meningslöst att upprepa den samma kritik i det oändliga.

Hurvida du är för obegåvat till öht att kunne lära dig riktig filosofi eller anser att upprepninger är en listig propaganda-taktik är svårt att säga, men du kommer ingenvart med att leka papegoja.

Tror du att du kan komma undan genom att försöka påvisa att jag inte förstår filosofi? Sedan upprepar du detta hela tiden likt en papegoja.

Jag frågade dig ifall antagandet var logiskt. Ditt svar var att antagandet är ologiskt eftersom den bygger på falsk dikotomi. Jag är väl införstådd kring begreppet falsk dikotomi och kan påpeka för dig att antagandet inte alls bygger på falsk dikotomi. Om du inte håller med så ligger bevisbördan på dig. Du påstår att antagandet bygger på falsk dikotomi. Påstår man så är det upp till bevis, annars är det non-sense och pladder. Återigen, göm dig inte bakom dina begrepp.

Antagandet lyder:

Vi antar att en person säger att han är Guds budbärare och har ett budskap med sig från Gud. Om budbäraren verifieras vara autentisk så existerar Gud.

Bogomil, bevisa hur och varför antagandet ovan bygger på falsk dikotomi istället för att gå i cirklar.

Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Hur är budbäraren autentisk om vi inte först bevisar Gud? Utan Gud är han väl ändå inte autentisk?
För att vara det han säger sig vara måste Gud först existera.

För att verifiera Guds budbärare måste vi väl först veta om den definierande egenskapen är genuin?
Du försöker skapa svaret genom att forma frågan för att nå önskad konklusion i mitt tycke.
"Begging the question"?

Kan man verifiera budbärarens autenticitet utan att veta om Gud finns eller måste det bevisas före eller kan det ske samtidigt i ett och samma argument? Om du bevisar budbärarens autenticitet bevisar du samtidigt Gud, men kan du bevisa det utan Gud? Blir det ett moment 22?

Min åsikt är att du enbart kan verifiera budbärarens autenticitet om du samtidigt bevisar Gud eller bevisar Gud innan för att sedan verifiera budbärarens anspråk, vilket gör det till en "bevisa Gud"-diskussion med bagaget att budbäraren också ska vara med. Alltså fullständigt onödigt.

Helt fel! Jag ska förklara varför. Antagandet lyder:

Vi antar att en person säger att han är Guds budbärare och har ett budskap med sig från Gud. Om budbäraren verifieras vara autentisk så existerar Gud.

Om vi byter ut Gud mo X, då får vi följande antagande:

Vi antar att en person säger att han är X:s budbärare och har ett budskap med sig från X. Om budbäraren verifieras vara autentisk så existerar X.

Du påstår att man först måste bevisa att X existerar, sedan kan man verifiera budbäraren. Men hur ska du bevisa att X existerar? Du vet ju inte vad X är för något, du vet inte vad definitionen på X är. Vem ska du rikta dig till för att få information om X? vilken bok ska du bläddra i för att få information om X?

Svaret är enkelt, information om X erhålls från den individ som påstår sig ha kunskap om X. individen, i detta fall budbäraren, är vår utgångspunkt. Vi har inga andra utgångspunkter. Det vi kommer att kräva från budbäraren är att han ska bevisa sina påståenden.

Vi frågar budbäraren att han ska berätta om denna ”Gud”. Han säger då att Gud skapat alla naturlagar. Vidare påstår budbäraren att Gud är den enda som kan bryta naturlagarna eftersom det är Han som skapat lagarna. Vi kommer att kräva att påståendet verifieras, annars har vi all rätt att förkasta påståendet.

Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Kan man verifiera budbärarens autenticitet utan att veta om Gud finns eller måste det bevisas före eller kan det ske samtidigt i ett och samma argument? Om du bevisar budbärarens autenticitet bevisar du samtidigt Gud, men kan du bevisa det utan Gud? Blir det ett moment 22?

Budbäraren är vår utgångspunkt. Byt ut Gud mot begreppet X. Vem är din informationskälla om X? Du kan aldrig förstå X utan budbäraren. Därför är budbäraren utgångspunkten. I detta fall krävs det att budbäraren verifieras för att all den information som han levererar ska anses vara korrekt. Är budbäraren autentisk, då är den information som han levererar om X autentisk också. Håller du med? Detta blir inte ett moment 22, tyvärr.

Citat:
Ursprungligen postat av Bartolo
1. Logiken haltar redan här. Det märker man i frågan, vem skapade Skaparen. Varifrån kommer Skaparen? Vetenskapen försöker iallafall finna svar som inte bara leder till denna följdfråga och är inriktad på hur det egentligen gick till, inte vem som gjorde det. Det är ju idiotiskt tänka på vem skapade världen när man bara fastnar i frågan, vem skapade den som skapade världen?

2. Nu när Gud / Skaparen i praktiken har ett oändligt(?) universum så faller även detta resonemang till skillnad från när människan trodde någon liten landyta i mellanöstern/egypten var hela världens centrum. Varför skulle en skapare av åtskilliga miljarder stjärnor och förmodligen lika många planetsystem vara intresserad av människan och vara så oerhört klumpig i sitt sätt att kommunicera med människan om man ska utgå ifrån de religiösa texterna?

Tack och hej, det var ett ytterst lamt försök.

Hej!

Observera följande antagande:

Vi antar att en person säger att han är X:s budbärare och har ett budskap med sig från X. Om budbäraren verifieras vara autentisk så existerar X.

Är antagandet logiskt? om inte, varför? fokusera endast på antagandet. (X i detta fall är ex. Gud, det kan lika gärna vara Julius Caesar eller Sveriges konung).

Citat:
Ursprungligen postat av Xploit
Din nya formulering av antagandet är nog acceptabelt, så länge vi förstår orden "verifieras" och "autentisk" i mer stringent anda, där verifieras alltså bokstavligen bör betyda bevisa och inte alltså "övertyga" eller annat, ty vi kan ju känna oss övertygade att Gud existerar trots att han inte gör det.

Hej igen ärade Xploit!

Jag håller med dig. Budbäraren är vår utgångspunkt. Om Budbäraren påstår att Gud skapat alla naturlagar och att det är därför Gud som är den enda som kan bryta naturlagarna eftersom det är Han som skapat lagarna, så kommer vi kräva att påståendet verifieras, annars har vi all rätt att förkasta påståendet. Verifieringen innebär att vi bör empiriskt mäta en förändring i tex, jordens gravitationskraft som endast ska beskrivas med att förändringen ägt rum pga påverkan från Gud och inte polskifte eller slump. Förändringen ska vara tydlig och mätbar över hela jorden. Dessutom ska den ske på vår befallning i flera omgångar för att utesluta slumpen osv.

Citat:
Ursprungligen postat av Xploit
Dina frågor är alla tre sådana som hypotetiskt kan undersökas med de tillgängliga historiska källorna som begräsning om det berör en budbärare som inte längre lever eller är aktiv.

om vi undersöker historiska källor så bör det finnas individer som gjort ett sådant påstående, att de var Guds Budbärare. Frågan är, hur gick de vidare och hur verifierades budbärarna? hur ogiltigförklarades lögnare?

Dessa frågor bör undersökas. Men det som jag inte riktigt förstår är varför vissa fortfarande anser att påståendet är ologiskt. Jag väntar ett ärligt svar från Bogomil, och jag hoppas verkligen att jag får ett ärligt svar av honom. Vi får vänta och se.
Citera
2013-04-04, 00:18
Medlem
Arepos avatar
Citat:
Hej!

Vi diskuterar inte hur verifieringen ska gå till. Om verifiering äger rum och Guds budbärare visar sig vara autentisk, då har man bevisat Guds existens. Håller du med detta antagande?

De tekniska detaljerna går vi in på efter att du medgett att antagandet är logiskt. Om du tycker att den är ologisk så är det helt onödigt att diskutera tekniska detaljer kring hur verifieringen ska gå till.
Vad är det egentligen du försöker uppnå med den här tråden? Visa hur modus ponens fungerar?

1. Om Guds budbärare är autentisk existerar Gud
2. Guds budbärare är autentisk
3. Alltså existerar Gud

Visst är det logiskt, men vad spelar det för roll? Om du inte presenterar en rimlig verifikationsmetod för budbärarens autenticitet kommer hela ditt resonemang falla platt. Även en slutledning som denna är fullkomligt logisk, på precis samma sätt som din egen:

1. Om jag har strumpor på mig så existerar Gud
2. Jag har strumpor på mig
3. Gud existerar

Dessutom förmodar jag att det är betydligt lättare att verifiera mitt bärande av strumpor än det är att verifiera någon budbärares autenticitet. Kom till saken.
Citera
2013-04-04, 00:28
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:

Du påstår att man först måste bevisa att X existerar, sedan kan man verifiera budbäraren. Men hur ska du bevisa att X existerar? Du vet ju inte vad X är för något, du vet inte vad definitionen på X är. Vem ska du rikta dig till för att få information om X? vilken bok ska du bläddra i för att få information om X?

Svaret är enkelt, information om X erhålls från den individ som påstår sig ha kunskap om X. individen, i detta fall budbäraren, är vår utgångspunkt. Vi har inga andra utgångspunkter. Det vi kommer att kräva från budbäraren är att han ska bevisa sina påståenden.

Vi frågar budbäraren att han ska berätta om denna ”Gud”. Han säger då att Gud skapat alla naturlagar. Vidare påstår budbäraren att Gud är den enda som kan bryta naturlagarna eftersom det är Han som skapat lagarna. Vi kommer att kräva att påståendet verifieras, annars har vi all rätt att förkasta påståendet.
Nu är vi alltså tillbaks till var vi började, trots dina omformuleringar i massor av sidor.

Att någon PÅSTÅR att bara Gud kan bryta naturlagarna, för att sedan utföra "magi" är inte ett bevis på det första påståendet. Han bevisar alltså inte Gud, bara att han har extraordinära förmågor, så tillvida att förmågorna bevisligen inte är trick eller om det är återberättade förmågor, bara hype.

Budbäraren kan inte autentisera sig utan att bevisa Gud. Om allt vi ska göra är bevisa Gud behövs ingen budbärare.

Citat:
Budbäraren är vår utgångspunkt. Byt ut Gud mot begreppet X. Vem är din informationskälla om X? Du kan aldrig förstå X utan budbäraren. Därför är budbäraren utgångspunkten. I detta fall krävs det att budbäraren verifieras för att all den information som han levererar ska anses vara korrekt. Är budbäraren autentisk, då är den information som han levererar om X autentisk också. Håller du med? Detta blir inte ett moment 22, tyvärr.
Budbärarens meddelande är inte autentiskt utan en verifierad avsändare och utan det är budbäraren inte validerad.
Citera
2013-04-04, 00:30
Medlem
Apropå guds magi och jesus mirakels.. de är inte imponerande med dagens mått. Har man gått och sett en trollkarl utföra sina tricks så är dessa många ggr mer imponerande än de tricks som utförs i bibeln.
Citera
2013-04-04, 00:47
Medlem
-Rigormortiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andiders
Om gud fanns, varför skapade han då inte världen perfekt?
Ser detta ut som något skapat av gud?

http://africaisdonesuffering.com/wp-content/uploads/2012/02/starvation.jpg

http://www.7dnews.com/wp-content/uploads/2009/06/starving_child.jpg

http://www.religiousfreedomcoalition.org/wp-content/uploads/2012/01/starving-children.jpg

http://2.bp.blogspot.com/_-Dqntok-aHM/TA88fYbXhlI/AAAAAAAAEyk/m0tF_pXjG8A/s320/sudan.jpg

Skulle gud skapat detta? Skulle gud om han fanns låta detta ske? Döma folk till ett helvete innan döden då domen egentligen skulle komma?
Thats the spirit. Jag håller med, om det hade funnits en "skapare" så hade världen sett annorlunda ut. Det finns ingen skapare människan har sakta men säker förstört hela världen med sin girighet
Citera
2013-04-06, 09:07
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Tror du att du kan komma undan genom att försöka påvisa att jag inte förstår filosofi?

Ja.

Citat:
Sedan upprepar du detta hela tiden likt en papegoja

Ja, din brist på filosofiförståelse är konstant, så min kommentar om det är konstant.

Citat:
Jag frågade dig ifall antagandet var logiskt. Ditt svar var att antagandet är ologiskt eftersom den bygger på falsk dikotomi. Jag är väl införstådd kring begreppet falsk dikotomi och kan påpeka för dig att antagandet inte alls bygger på falsk dikotomi.

Jo.

Citat:
Om du inte håller med så ligger bevisbördan på dig. Du påstår att antagandet bygger på falsk dikotomi.

Du förstår inte heller bevisbörda-konceptet.

Citat:
Antagandet lyder:

Nej.

Citat:
Bogomil,bevisa hur och varför antagandet ovan bygger på falsk dikotomi istället för att gå i cirklar.

Ingen kan anses vara " 'guds' budbärare" före 'guds' existens är vefifierat.

Citat:

[b]Vi antar att en person säger att han är X:s budbärare och har ett budskap med sig från X. Om budbäraren verifieras vara autentisk så existerar X.

Jo.
Citera
2013-04-07, 11:03
Medlem
Cipods avatar
Citat:
Hej!

det är klart vi måste diskutera verifieringen, det är ju det viktigaste i frågan.
Det är ju bara idiotiskt, då kan jag lika gärna ställa en fråga som "om verifieringen äger rum och det visas sig att kaniner bajsar ifrån öronen så är det så"
lixom vad är poängen om inte diskutera verifieringen ? Det är där du kan hitta logiken. För att något ska kunna verifieras så att det kan förbli en sanning måste det finns antigen ett vetenskapligt bevis eller att gud nu uppenbarar sig själv inför hela världen.
Citera
2013-04-12, 00:02
Medlem
sanning05s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cipod
det är klart vi måste diskutera verifieringen, det är ju det viktigaste i frågan.
Det är ju bara idiotiskt, då kan jag lika gärna ställa en fråga som "om verifieringen äger rum och det visas sig att kaniner bajsar ifrån öronen så är det så"
lixom vad är poängen om inte diskutera verifieringen ? Det är där du kan hitta logiken. För att något ska kunna verifieras så att det kan förbli en sanning måste det finns antigen ett vetenskapligt bevis eller att gud nu uppenbarar sig själv inför hela världen.

Detta är självaste verifieringen:

Citat:
Men: För att tro på en metafysisk 'gud' vill jag självklart observera transcendens av naturlagarnas deterministiska aspekter.

Ett exempel på regeln ovan:

Citat:
T.ex. upphävande av gravitationen som en strikt axiomatisk observation.

Guds budbärare har i uppgift att komma med detta för att verifiera sin autenticitet. Annars ogiltigförklaras han. Budbäraren påstår att Gud skapat naturlagarna och det är Gud som har förmågan att bryta mot naturlagarna. Beviset som han lägger fram är att upphäva gravitationen (med en strikt axiomatisk observation).
Citera
2013-04-12, 00:47
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Budbäraren påstår att Gud skapat naturlagarna och det är Gud som har förmågan att bryta mot naturlagarna. Beviset som han lägger fram är att upphäva gravitationen (med en strikt axiomatisk observation).

Äntligen fick du det någotsånär rätt. Men hur argumenterar detta för skaparens faktiska existens, eller är det bara en av dom demagogiska, spekulativa skolastik-övninger som du och din Helan-och-Halvan clown-partner 'kunskap1' sysslar med?

Och hur är detta ett 'nytt' argument? I denna reviderade form är det ju helt identisk med alla tidigare meningslösa 'skapare'-argument.
Citera
2013-04-12, 09:59
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Detta är självaste verifieringen:

Ett exempel på regeln ovan:

Guds budbärare har i uppgift att komma med detta för att verifiera sin autenticitet. Annars ogiltigförklaras han. Budbäraren påstår att Gud skapat naturlagarna och det är Gud som har förmågan att bryta mot naturlagarna. Beviset som han lägger fram är att upphäva gravitationen (med en strikt axiomatisk observation).

Att han upphäver gravitationen bevisar inget utöver att han kan upphäva gravitationen, om vi antar att det inte är fejk.
Att han påstår att han är budbäraren och att Gud skapat naturlagarna och är den enda som har förmågan att bryta mot naturlagarna är bara ett påstående. Påståenden har inget bevisvärde i sig, om du inte på något vis kan bevisa att han är oförmögen att ljuga och oförmögen att ha fel eller göra ärliga misstag i sin analys. Detta är betydligt svårare.

Som jag sagt tidigare. Du konstrar bara till det genom att blanda in en budbärare. En allsmäktig gud behöver absolut inte någon budbärare.
Citera
2013-04-12, 10:12
Medlem
sannkunskaps avatar
Citat:
Hej,

Jag ska förtydliga mig ytterligare,

Det finns inget som hindrar en från att göra antaganden.

Antagande:

Om en Skapare finns så måste denna Skapare ha etablerat kontakt med mänskligheten, annars existerar denna Skaparen inte.

Tycker ni att detta antagande är korrekt? (dvs, ja eller nej svar). Om ni tycker att antagandet inte är korrekt så vill jag att ni förklarar varför det inte är det.

Jag fortsätter med resonemanget när de flesta tycker att antagandet ovan är ett korrekt antagande.

Den verklighet du uppfattar med dina fem sinnen har du själv skapat. Det finns mao ingenting utanför dig själv som skapat din verklighet. Om du tror skaparen och du själv är separerade ifrån varandra så är du på en väg som förr eller senare inte kommer fungera längre.
Senast redigerad av sannkunskap 2013-04-12 kl. 10:17. Anledning: ändring
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in