Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-01-27, 08:42
Medlem
deQures avatar
Hej!
Jag brukar tycka om att fixa o trixa med datorn, men det här problemet löser jag inte själv.
Jag menar inte att jag är kunnig, men jag är inte dum heller

Sitter på jobbet nu, så information om datorn blir ett halvtår ny Acer med windows 7, mer kan jag inte ge er just nu.

Det började med att jag kom hem från jobbet i förgår och fick syn på datorn, som hade startats om och fastnat vid en svart bild med texten "Reboot and select proper Boot device or insert boot media in selected boot device and press a key"

Jaha tänkte jag?! Tryckte på några knappar, men samma text uppstår. Så de blev strömbrytarn!
Vid ny uppstart dyker samma text upp, hela tiden.
Har kikat i BIOS och allt ser rätt ut.
Jag kan komma förbi texten genom att trycka [F12]
Där kan jag välja vart ifrån jag vill boota. Och där väljer jag min hd där windows ligger. BAM! Och så startas windows.. Men problemet slutar inte där..

Efter ett tag så låser sig datorn.. Mellan 10-60 minuter kanske.. Enda lösningen här är strömbrytarn
och så är vi tillbaks på ruta 1.. F12 vid start! Och så börjar det om igen..

Kan de vara ett hårdvarufel? Kan det vara virus?

Kan tillägga att jag sökt igenom datorn med avast och hittat ett par trojaner som den plockade bort utan problem..

En annan sak som får mig misstänksam till virus är att Windows säkerhetscenter är off och kan ej startas, likaså windows update kan inte köras..
Har även testat systemåterställning till tidigare datum utan lycka..
Jag undviker helst att lämna in datorn och formaterar.. Så är väldigt tacksam för all hjälp jag kan få..
Citera
2013-01-27, 08:48
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Får du fram någon information under Eventloggen?
Citera
2013-01-27, 09:03
Medlem
Har du någon extern hd eller usbminne anslutet? Sånt brukar gilla att krångla...
Citera
2013-01-27, 09:08
Medlem
deQures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fulgrogg
Har du någon extern hd eller usbminne anslutet? Sånt brukar gilla att krångla...

Japp, har tre externa hd:s Men har haft det sålänge jag ägt datorn och aldrig haft problem tidigare..
Kan iofs testa koppla ur dom och starta datorn, får bli ikväll när jag slutat jobba.. Men fram till dess så är alla förslag välkomna

Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Får du fram någon information under Eventloggen?
Nej, hur hittar jag den, och vilken information kan jag förväntas hitta där?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in