2013-01-27, 01:57
Medlem
Hej,

Är ny här i forumet och behöver verkligen hjälp inför framtida klockköp..

I alla fall, har funderat nu i ca 1 år på vad jag ska köpa för klocka. Det kommer bli min första "fin" klocka och det är mycket pengar det handlar om så valet är inte lätt. Visserligen tjänar jag bra men jag vill inte betala allt för mycket..
I princip alla mina kollegor har köpt Rolex GMT 2 och den är fin -men jag tycker submarinern känns mer clean och tidlös (kan lätt bli lite mellanösternstil med GMT 2?). Dessutom har jag fastnat för nodate. Med natoarmband känns det mer cleant ut.

Nu hittade jag en annons på blocket från Dr watch på en sub 14060M som ser fin ut:

www.blocket.se/stockholm/Orginal_Rolex_Submariner_14060M_09_44882006.htm?ca =11&w=1

Mina frågor är:

1. Är suben att föredra framför GMT 2?

2. Ska man satsta på den nya suben eller generationen innan (14060M)?

3. Är det hyfsat riskfritt att köpa beggat eller är det bättre att köpa nytt?

4. Vad ska jag tänka på när jag köper beggat?

Vore jättetacksam om ngn vänlig själ har ett bra svar!
Citera
2013-01-27, 02:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KAHS
Hej,

Är ny här i forumet och behöver verkligen hjälp inför framtida klockköp..

I alla fall, har funderat nu i ca 1 år på vad jag ska köpa för klocka. Det kommer bli min första "fin" klocka och det är mycket pengar det handlar om så valet är inte lätt. Visserligen tjänar jag bra men jag vill inte betala allt för mycket..
I princip alla mina kollegor har köpt Rolex GMT 2 och den är fin -men jag tycker submarinern känns mer clean och tidlös (kan lätt bli lite mellanösternstil med GMT 2?). Dessutom har jag fastnat för nodate. Med natoarmband känns det mer cleant ut.

Nu hittade jag en annons på blocket från Dr watch på en sub 14060M som ser fin ut:

www.blocket.se/stockholm/Orginal_Rolex_Submariner_14060M_09_44882006.htm?ca =11&w=1

Mina frågor är:

Vore jättetacksam om ngn vänlig själ har ett bra svar!
1. vet inte.
2. vet inte.
3. det är ganska mycket mer riskfullt att köpa begagnat, jag köper alltid nytt när det gäller dyrare saker som mobil, dator, klocka osv.
4. kvitto, försäkring om det finns (dyr klocka - bra med försäkring), äkthetsbevis (om det finns då) och hur länge klockan har används. Annars finns risken att du slänger ut rätt många tusen och så efter en månad är klockan trasig. Eller fejk. Om det handlar om dyrare prylar bör du möta upp personen och ta köpet irl, annars kanske du inte ens får den.
Citera
2013-01-27, 02:19
Medlem
ArturoBandinis avatar
4. Tror inte man behöver vara rädd för drwatch, men av ren ängslighet skulle i alla fall JAG välja en klocka där ALLA papper + inre och yttre box etc ingår. Men då stiger ju priset också.
Citera
2013-01-27, 16:20
Medlem
Aquaracers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KAHS

1. Subjektivt.
2. Beror på. Gillar du safirglas och klarar du dig utan datum?
3. Det är riskfritt om du köper av t.e.x Dr Watch.
4. Att köpa säljaren.
Citera
2013-01-27, 22:42
Medlem
Yohos avatar
Aquaracer summerar det bra.

Om du köper av en privatperson så gör köpet efter att en AD har tagit sig en titt.
Kan vara värt den peng det kostar!
Citera
2013-01-27, 22:47
Medlem
Aquaracers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yoho
Aquaracer summerar det bra.

Om du köper av en privatperson så gör köpet efter att en AD har tagit sig en titt.
Kan vara värt den peng det kostar!

Verifiering är bra om man är lagd åt det försiktigare hållet. Själv skulle jag enbart handla begagnat ifrån affärer inom EU(Ej Italien eller Grekland) med goda omdömen eller privatpersoner på TTT eller KS som jag känner eller där det finns referenser om säljaren från folk jag känner.

På så sätt slipper jag förhoppningsvis springa iväg till AD varje gång det rullar in en ny dinka.
Citera
2013-01-29, 02:26
Medlem
BeverlyHills.s avatar
Drwatch är mycket seriös! Vet av ca 10st som har handlat därifrån.
Och ja, det är bättre att du köper begagnat, du tjänar flera tusen på det.
Men om du köper en begagnad så kan du tänka på att göra en service.
Det är svårt val mellan suben och GMT 2, står själv inför ett sådan val.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in