• 2
  • 3
2013-01-27, 19:32
Medlem
timvims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aschenbrenner
Du får nog läsa på istället och återkomma om du inte förstår.
Vad är dyrt köpvatten och vad är destlllerat vatten, tänk på det eller läs på.

Det har kommit flera utmärkta svar här i tråden redan, så jag kommer inte bemöda mig att ens besvara dig, men akta dig nästa gång du öppnar kranen så du inte får någon annans gamla brända vatten i glaset
Citera
2013-01-27, 20:56
Medlem
Lys avatar
Jag vet inte vilken maxtemp som gäller för nyttigt vatten, men spontant känns det som om varmt vatten skulle vara nyttigare än kallt, iallafall tycker jag bättre om att dricka värmt vatten än kallt. Inte kokhett, men varmt. Känns som om det är bättre för magen.
Citera
2013-01-27, 22:41
Medlem
krss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aschenbrenner
Folk köper dyrt flaskvatten ofta i tron att det är nyttigare, som givetvis inte är kokt som destillerat vatten är. Vatten är nyttigt och det bästa vi har att dricka, som fattigare gör.
Inom homeopatin har man en ännu starkare men utomvetenskaplig tro på vatten.

Gör folk det?

Vatten är bra för för människor ja, vi har som lite svårt att leva utan det. Vad homeopater gör eller inte skiter jag inte - men visst kan dom sitt vatten
Citera
2013-01-28, 13:12
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DingusMcDuck
Enligt ett säkerhetsdatablad jag hittade (och även en googleträff från Flashback ) är LD50 för avjoniserat vatten 90000 mg/kg kroppsvikt för råttor. I snitt skulle alltså hälften av alla 80-kilosråttor dö om de drack 7,2 l var på kort tid. Just av osmotisk obalans. Det är en försvarlig mängd. För motsatt effekt (uttorkning) behöver de förtära mellan 240 g och 640 g NaCl (ca 2-5 dl).
Det kan ju inte vara så hemskt långt ifrån vanligt vattens förmåga att döda.
Citera
2013-01-28, 13:16
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byline
Jag skulle ta den där undersökningen med åtskilliga nypor salt (hehe).
Att en råtta skall kunna dricka dryga 7 liter vatten på kort tid får nog anses som påhitt. En människa kan ju bli vattenförgiftad redan vid 5 liter vatten på ett dygn, mindre om du är hjärt- eller njursjuk, och det är av vanligt vatten som innehåller salter.
Roliga är att man ibland stöter på en del som säger ja dricker 10liter vatten varje dag.
Skrattar åt dom och säger då hade du varit död om du gjort detta 1-2 dagar i rad och utmanar dom
Dom brukar tystna snabbt.

Men 5 liter på en vuxen frisk människa är ju nått som borde funka ett par dagar innan man trillar av pinn.
Sen nyttigt nä det är det alldeles säkert inte.
Citera
2013-01-28, 13:48
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Roliga är att man ibland stöter på en del som säger ja dricker 10liter vatten varje dag.
Skrattar åt dom och säger då hade du varit död om du gjort detta 1-2 dagar i rad och utmanar dom
Dom brukar tystna snabbt.

Men 5 liter på en vuxen frisk människa är ju nått som borde funka ett par dagar innan man trillar av pinn.
Sen nyttigt nä det är det alldeles säkert inte.
Med allt sådant här, så är det ju även väldigt individuellt, samt att man även måste ta med i beräkningen vad man äter och vilken livsstil man har i övrigt. Men det finns fall beskrivna av vattenförgiftning hos vuxen kvinna redan efter 5 liter på 24 timmar. De flesta klarar väl dock av lite större mängd, men precis som du påpekade, endast under en eller ett par dagar, sedan mår man nog inte så bra.
Citera
2013-01-28, 19:31
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Det kan ju inte vara så hemskt långt ifrån vanligt vattens förmåga att döda.

Nej det tror jag inte. Det rör sig ju inte om några större koncentrationer av salter. Om jag inte minns fel så kan man dricka hur mycket vatten som helst bara det innehåller 0,9 % NaCl, men det lär ju inte kranvatten göra.

Angående folk som säger sig har druckit x liter vatten (där x > vad som är vettigt), så måste man ju ta med i beräkningen att det ju sannolikt inte var det enda de förtärde den dagen. Han man dessutom ätit/druckit något med salt i, så ökar ju förstås mängden vatten som krävs för att man ska råka ut för saltobalans.
Senast redigerad av DingusMcDuck 2013-01-28 kl. 19:37.
Citera
2013-01-28, 19:37
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Om jag inte minns fel så kan man dricka hur mycket vatten som helst bara det innehåller 0,9 % NaCl
I teorin, ja, men det förutsätter att man har perfekt fungerande njurar som kan upprätthålla den övriga saltbalansen i kroppen, och starkt hjärta som orkar hålla uppe rätt tryck för att filtrera urinen i njurarnas kapillärer, och att du inte intar några andra salter via mat eller så. Den ekvationen går fel förr eller senare, så ja i teorin kan du dricka obegränsat med 0,9% NACL-lösning, men inte i praktiken.
Senast redigerad av Byline 2013-01-28 kl. 19:48.
Citera
2013-01-28, 19:43
Medlem
klybans avatar
Citat:
I teorin, ja, men det förutsätter att man har perfekt fungerande njurar som kan upprätthålla den övriga saltbalansen i kroppen, och starkt hjärta som orkar hålla uppe rätt tryck för att filtrera urinen i njurarnas kapillärer, och att du inte intar några andra salter via mat eller så. Den ekvationen går fel förr eller senare, så ja i teorin kan du dricka obegränsat med 9% NACL-lösning, men inte i praktiken.
Man kan dricka hur mycket saltvatten man vill, bara man inte överstiger 12g salt per dygn.
För detta är mängden som njurar kan hantera.
Det är många skeppsbrutna som har överlevt pga de haft denna kunskapen.
Allt man behöver veta är hur många ppm salt vattnet innehåller, så kan man anpassa den mängd man dricker så man inte överstiger dessa 12g.
Citera
2013-01-28, 19:44
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
I teorin, ja, men det förutsätter att man har perfekt fungerande njurar som kan upprätthålla den övriga saltbalansen i kroppen, och starkt hjärta som orkar hålla uppe rätt tryck för att filtrera urinen i njurarnas kapillärer, och att du inte intar några andra salter via mat eller så. Den ekvationen går fel förr eller senare, så ja i teorin kan du dricka obegränsat med 9% NACL-lösning, men inte i praktiken.

Det har du så klart helt rätt i (förutom att det är 0,9%, men jag förutsätter att det var en felskrivning).

Jag vill inte rekommendera någon att sätta det på prov.

Edit: OK då, skeppsbrutna och andra som inte har tillgång till färskvatten har inte så mycket till val. Fast hur många skeppsbrutna har tillgång till fysiologisk saltlösning?
Senast redigerad av DingusMcDuck 2013-01-28 kl. 19:48.
Citera
2013-01-28, 19:47
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Det har du så klart helt rätt i (förutom att det är 0,9%, men jag förutsätter att det var en felskrivning).

Jag vill inte rekommendera någon att sätta det på prov.
Japp, idiotisk felskrivning dessutom eftersom jag jobbat med procentlösningar i 30 år. Jag hade 9 mg/ml i huvudet, och så blev det som det blev. *skäms*
Citera
2013-01-28, 20:11
Medlem
klybans avatar
Alain Bombard var det som testade detta på en ensamsegling utan färskvatten med sig.
Dock så samlade han regnvatten också, så han var inte rent beroende av saltvatten.

Sen finns ju det frågor kring andra saker om man dricker saltvatten från havet, i bakterier, parasiter och ev. annat som kan vara hälsopåverkande.
Men är ju som sagt vad en helt annan fråga, nu när det handlar om överlevnad så är ju detta av underordnad betydelse.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in