2013-01-26, 23:05
Medlem
Har alltid tränat sporter som krävt uthållighet. Tex. Långdistanslöpning, längdskidor, fotboll (mitt). Blir en del simning och innebandy ibland också. Har dock på senare tid funnit intresse för Hockey, och jag har verkligen inte den explosivitet som krävs för att jag ska bli bra inom den sporten. Brukar träna så här: sommar: långdistanslöpning, simning, fotboll. Vinter: Långdistanslöpning, längdskidor, innebandy (1 gång i veckan) året om: ibland volleyboll, badminton och vanlig skolidrott.

Mina funderingar är då om jag kommer att försämra mig inom mina "vanliga" sporter om jag börjar spela Hockey 2-3 ggr i veckan? Går det att kombinera allt? (Vill vara så bra som möjligt inom så många sporter som möjligt eftersom jag tycker om att utöva nästan all sport.) Kommer det ta lång tid för mina muskler att bli mer explosiva? Måste man välja "sida"?
Citera
2013-01-26, 23:24
Medlem
sqs avatar
Nej, du kommer inte bli sämre i de andra sporterna, snarare tvärtom.
Citera
2013-01-26, 23:24
Medlem
ViperVens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dijs
Har alltid tränat sporter som krävt uthållighet. Tex. Långdistanslöpning, längdskidor, fotboll (mitt). Blir en del simning och innebandy ibland också. Har dock på senare tid funnit intresse för Hockey, och jag har verkligen inte den explosivitet som krävs för att jag ska bli bra inom den sporten. Brukar träna så här: sommar: långdistanslöpning, simning, fotboll. Vinter: Långdistanslöpning, längdskidor, innebandy (1 gång i veckan) året om: ibland volleyboll, badminton och vanlig skolidrott.

Mina funderingar är då om jag kommer att försämra mig inom mina "vanliga" sporter om jag börjar spela Hockey 2-3 ggr i veckan? Går det att kombinera allt? (Vill vara så bra som möjligt inom så många sporter som möjligt eftersom jag tycker om att utöva nästan all sport.) Kommer det ta lång tid för mina muskler att bli mer explosiva? Måste man välja "sida"?

Absolut inte.. såvida du inte ska prestera på absolut toppnivå. Du kan givetvis träna dina muskler till att bli explosiva samt uthålliga, men frågan är på vilken nivå vi talar. Är du bara en glad amatör som har hyfsat stora ambitioner så kommer din kapacitet både uthålligt och explosivt kunna bli riktigt god.
Citera
2013-01-27, 02:02
Medlem
Tack för svar!

Jag tränar/sportar nästan varje dag men är helt klart amatör i de flesta sporterna. Löpningen har jag kört lite seriösare med scheman och nån tävling i kanske 3 år nu. Fotboll har jag spelat i 12 år. Jag får testa mig fram, kanske ska prova lite kortare löprundor (nuvarande >2 mil). Så länge jag har kvar min nuvarande uthållighet så är jag nöjd!
Citera
2013-01-30, 14:35
Medlem
spacepandas avatar
Lite explosivitet måste du väl ha fått från fotbollen? Det är ju väldigt mycket tempoväxlingar där, annars är det väl bara att köra olika intervaller när du löper om du vill öka explosiviteten. Såsom 50/70 - 50/80 osv. Kör varannan lyktstolpe eller dylikt.

Det kommer nog gå finfint!!
Citera
2013-01-30, 18:50
Medlem
Din Ålder?

Har själv tävlat i både löpning å skidor som junior..när jag blev äldre började jag spela innebandy kom upp till div 1 nivå...men för mig gick de inte att kombinera Innebandy med för mkt långa löp pass eller för mycket skidåkning under säsongen då blev man seg å trög osnabb...hockey innebandy fotboll tror jag går bra kombinera..men löpning skidåkning är svårare kombinera med dom sporterna...om man vill bli riktigt bra...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in