Citat:
Ursprungligen postat av Dijs
Har alltid tränat sporter som krävt uthållighet. Tex. Långdistanslöpning, längdskidor, fotboll (mitt). Blir en del simning och innebandy ibland också. Har dock på senare tid funnit intresse för Hockey, och jag har verkligen inte den explosivitet som krävs för att jag ska bli bra inom den sporten. Brukar träna så här: sommar: långdistanslöpning, simning, fotboll. Vinter: Långdistanslöpning, längdskidor, innebandy (1 gång i veckan) året om: ibland volleyboll, badminton och vanlig skolidrott.
Mina funderingar är då om jag kommer att försämra mig inom mina "vanliga" sporter om jag börjar spela Hockey 2-3 ggr i veckan? Går det att kombinera allt? (Vill vara så bra som möjligt inom så många sporter som möjligt eftersom jag tycker om att utöva nästan all sport.) Kommer det ta lång tid för mina muskler att bli mer explosiva? Måste man välja "sida"?
Absolut inte.. såvida du inte ska prestera på absolut toppnivå. Du kan givetvis träna dina muskler till att bli explosiva samt uthålliga, men frågan är på vilken nivå vi talar. Är du bara en glad amatör som har hyfsat stora ambitioner så kommer din kapacitet både uthålligt och explosivt kunna bli riktigt god.