2005-05-11, 13:12
Citat:
Allts. Det r ju ltt att sga. Kanske kan det vara s i vissa fall. Men de flesta forskare drmmer ju vta drmmar om att pvisa ett nytt fenomen. Jag minns nr jag var liten och verkligen intresserade mig fr paranormala fenomen och frskte och hoppades kunna lyckas med olika typer av fjrrskdning, telekinesi osv. Ibland bedrog jag mig, men jag lyckade tyvrr aldrig p ngot stt som gick att upprepa.
Ursprungligen postat av Indian
Knslornas makt r stor ver intellektet. Det gr ont nr en vrldsbild spricker, s drfr skyls sprickorna ver av de som vrdar karrir/anslagsmjligheter nda tills ngon ntligen kommer med en teori som de flesta kan kpa - d kan det vara dags fr ett paradigmskifte. nnu finns ingen teori, drfr frtigs vissa fenomen + att forskning p sdana aktivt frhindras. .
Det du kommer med hr r en enkel och drfr rtt vanlig bortfrklaring. Att forskning hindras kan ju ocks bero p att tidigare forskning inte lyckats pvisa resultat inom till exempel slagrutegng och att de som beviljar anslag drfr anser att det nog inte finns nt att hmta dr. Leif Enghs resultat som du tar upp verkar inte s himla plitliga (han hade facit och var nrvarande sjlv, verkar det som). Och oftast r det ju s det ser ut! Nn eldsjl som dragit igng ett experiment och ftt resultat som det sen hnvisas till gng p gng medan serisa frsk med negativa resultat glms bort. De experiment som Randi har gjort har varit med etablerade slagrutemn, protokollet har designats i samfrstnd och de har varit vertygade om att lyckas. Ofta har de ftt g en oblind vnda innan den blinda. P den oblinda har d ftt utslag p rtt stllen och varit skra p att kunna upprepa det blint. Vilket inte skett. Det r jttetrkigt eftersom slagrutemn oftast r de mest vertygade som testas. De har goda intentioner och r bara lurade av egna slarvigt designade test och den grymt vertygande slagruteeffekten. Ngra har p ett vldigt storsint stt erknt att de lurat sig sjlva i decennier. Ett snt erknnande r faktiskt grymt imponerande! Vldigt modigt, det mste svida nt enormt!
Citat:
Ungefr s, ja. Jag vet inte vad Grrv syftar p.
Ursprungligen postat av Indian
Osant och det borde du veta. Icke-existens kan inte bevisas.