• 4
  • 5
2005-05-11, 13:12
Medlem
god mats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Indian
Knslornas makt r stor ver intellektet. Det gr ont nr en vrldsbild spricker, s drfr skyls sprickorna ver av de som vrdar karrir/anslagsmjligheter nda tills ngon ntligen kommer med en teori som de flesta kan kpa - d kan det vara dags fr ett paradigmskifte. nnu finns ingen teori, drfr frtigs vissa fenomen + att forskning p sdana aktivt frhindras. .
Allts. Det r ju ltt att sga. Kanske kan det vara s i vissa fall. Men de flesta forskare drmmer ju vta drmmar om att pvisa ett nytt fenomen. Jag minns nr jag var liten och verkligen intresserade mig fr paranormala fenomen och frskte och hoppades kunna lyckas med olika typer av fjrrskdning, telekinesi osv. Ibland bedrog jag mig, men jag lyckade tyvrr aldrig p ngot stt som gick att upprepa.

Det du kommer med hr r en enkel och drfr rtt vanlig bortfrklaring. Att forskning hindras kan ju ocks bero p att tidigare forskning inte lyckats pvisa resultat inom till exempel slagrutegng och att de som beviljar anslag drfr anser att det nog inte finns nt att hmta dr. Leif Enghs resultat som du tar upp verkar inte s himla plitliga (han hade facit och var nrvarande sjlv, verkar det som). Och oftast r det ju s det ser ut! Nn eldsjl som dragit igng ett experiment och ftt resultat som det sen hnvisas till gng p gng medan serisa frsk med negativa resultat glms bort. De experiment som Randi har gjort har varit med etablerade slagrutemn, protokollet har designats i samfrstnd och de har varit vertygade om att lyckas. Ofta har de ftt g en oblind vnda innan den blinda. P den oblinda har d ftt utslag p rtt stllen och varit skra p att kunna upprepa det blint. Vilket inte skett. Det r jttetrkigt eftersom slagrutemn oftast r de mest vertygade som testas. De har goda intentioner och r bara lurade av egna slarvigt designade test och den grymt vertygande slagruteeffekten. Ngra har p ett vldigt storsint stt erknt att de lurat sig sjlva i decennier. Ett snt erknnande r faktiskt grymt imponerande! Vldigt modigt, det mste svida nt enormt!

Citat:
Osant och det borde du veta. Icke-existens kan inte bevisas.
Ungefr s, ja. Jag vet inte vad Grrv syftar p.
Citera
2005-05-11, 14:55
Medlem
Smockads avatar
Citat:
Osant och det borde du veta. Icke-existens kan inte bevisas.

Just det, och drfr ligger bevisbrdan p er frlsta.

Hos Folkvett finns en bra artikel om slagrutor som kritiserar bl a Enghs underskning: http://www.physto.se/~vetfolk/Folkve...slagrutor.html

Viktig att komma ihg sammanhanget r att det inte vore srskilt svrt att utfra ett underskning som bevisar saken. Samla ihop ett dussin slagrutegubbar. Ge dem en bit mark att strva runt p, en och en. Lten en oberoende observatr notera deras utslag och jmfr dem med varandra. Publicera resultaten. Ltt som en pltt! nd lyckas ni aldrig prestera ngot som ens liknar bevis som hller fr en objektiv granskning. Det mste vl betyda ngonting?
Citera
2005-05-11, 23:34
Medlem
Grrvs avatar
Vad jag vill sga med att motsatsen bevisats r helt enkelt att de som deltagit i vetenskapliga frsk med slagrutor bevisligen inte har ngon frmga. Inte ngon endaste en.

Men det r klart - det bevisar ju inte att det inte fins ngon enda mnniska i hela vrlden som inte har frmgan. Den personen anser jag r upp till de troende att finna i s fall.. Tills dess hvdar jag att rutgngeri r helt verkningslst.

Om hurvida Leif Enghs frsk var dubbelblinda eller ej rder tvivel - sdeles frgar man ju sig om testet utfrts vetenskapligt. D borde inte tvivel finnas. Redovisningen av resultaten r bristfllig och blandannat s har kartorna visat sig vara felritade.

Allts;
Det finns mnga fall dr det kan verka sannorlikt att rutgngeri faktiskt fungerar. Och mnga tester med sannorlika resultat borde ju kunna peka t det hllet att det faktiskt r s. Ett bevis, skulle det kunna ses som till och med.
MEN inget test ngonsin genom historien har kunnat bevisa detta.
S vger vgsklen helt pltsligt ver t andra hllet igen, och dr kommer den att hnga.
Citera
2005-05-11, 23:42
Bannlyst
Nr det gller konkreta paranormala fenomen som detta s r det ju bara bevis som gller. Man sger att man med slagruta kan upptcka jordstrlning och s vidare. Man kan knna av vattendrag under jord osv.
Detta r ju konkreta saker som man borde kunna kolla upp genom tester.
Varfr jnsa runt och tjaffsa hit och dit om huruvida ett test r riktigt eller inte? Vafan. Det r ju rent konkreta grejjer detta. Fresprkarna anser att man kan knna av ett rutsystem p jordens yta. Gr tester!. Rutgngarna skall sluta gnlla och fitta runt. Det mste ju vara mycket enkelt att testa detta. Jag fattar inte vad problemet r? Om fenomenet har en subjektiv dimension s sg d det. Det gr ju det hela mycket svrare att bevisa empiriskt.

Jag har hrt att tekniken med slagrutor knyter ann till tanken om en slags planetomspnnande energi. en slags andlig dimension av jorden. Detta gr ju inte att bevisa. Jag r sjlv "troende" vad gller det andliga men jag anser inte att jag kan bevisa detta fr ngon annan.

Vad gller bevis s mste man rtta sig efter vad som kan ses, knnas, hras och iaktagas av alla oavsett vilken andlig dimension av tillvaron man har. Jag sger inte att dessa restriktioner utesluter en andlig dimension men de utesluter tnkandet om man vill vara rlig i kommunikationen med sin medmnniska. Vi mste kunna enas om "hr str ett bord". Det ser bde du och jag. Om slagrutegngarna nu vill bevisa att det str ett nytt "bord" hr, ett nytt konkret samanhang i tillvaron, s mste de kunna bevisa detta inom ramen fr syn, hrsel, knsel.

Skall det vara s svrt?
Personligen anser jag att mans kall hlla kft rrande sdana hr "fenomen" tills dess att man kan bevisa det hela inom ramen fr rdande vetenskaplig metodik.

Lgger dock in min vanliga brasklapp att det r helt ok i mitt tycke att utvare sinsemellan diskutera resultat och teorier. Vad jag vnder mig emot r nr man p subjektiva grunder frsker vertyga skeptikern.
Citera
2005-05-12, 00:25
Medlem
Grrvs avatar
Du har en mycket sund instllning om jag fr sga s

Problemet med att sjlv testa sin frmga r ju att testet knappast blir srskilt neutralt. Har sjlv sprungit runt med slagruta och ftt finfina utslag nr jag tex. gtt ver en bck. Medvetet gjorde jag ingenting fr att f klykan att sl.
Dremot har jag alldrig hittat vatten nr jag skt efter en kallklla i skogen.
Men det r klart - kllan ligger kanske fr djupt...

Problemet r ju inte att det inte gjorts tester - massor massor av tester har genomfrts.
Citera
2005-05-12, 04:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gråräv
Du har en mycket sund instllning om jag fr sga s

Problemet med att sjlv testa sin frmga r ju att testet knappast blir srskilt neutralt. Har sjlv sprungit runt med slagruta och ftt finfina utslag nr jag tex. gtt ver en bck. Medvetet gjorde jag ingenting fr att f klykan att sl.
Dremot har jag alldrig hittat vatten nr jag skt efter en kallklla i skogen.
Men det r klart - kllan ligger kanske fr djupt...

Problemet r ju inte att det inte gjorts tester - massor massor av tester har genomfrts.

Upplevelser av "trffar" kan man diskutera med de redan frlsta. Hur upplevde du det? Hur upplevde jag det?, osv. I dialog med skeptikern krvs bevis.
Jag vet inte om det framgtt i andra trdar men Godafton fr alergiska utslag d new agare skall "bevisa" saker fr skeptikern.
Det rister i mig, det sjlver i mig, jag upplever obehag.
Paranormala fenomen likt denna "tomtestrlning" som du upplever, r en PERSONLIG sak. Det kan bli en allmn sak d du mter de som erfarit samma sak men i dialog med skeptikern s rcker det inte med din upplevelse, hur verklig den n r.
Det kan vara till nytta om du ger en rlig redogrelse fr vad du upplever, jag gr det sjlv d jag beskriver mina utanfrkroppsliga upplevelser men man mste frst att man inte kan bevisa fenomenet om det inte gr attterupprepa rent objektivt under kontrollerade former.
Man tycker att det skulle g utmrkt med detta slagrutefenomen.
r det nu ngot fel p denne Enghs tester s r det vl bara att gra nya tester med ngon annan. Det mste ju finnas truckloads med slagrute-entusiaster vrlden ver som r intresserade av att underska fenomenet enligt vetenskaplig metodik?

Grrv, vet inte varfr jag citerade dig och r fr full fr att bry mig.
Citera
2005-05-22, 22:53
Medlem
Indians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halvannan
Ja.
Det gr lika bra med bde pekare och pendel.

Dags fr lite uppdatering.
Har inte haft tid att leka med detta frrn ikvll - kom p att testa med pendel, som Halvannan freslr.
Funkar det med.
Jag satte en (20 grams)metallbricka i ett (enkelt)gummiband, men ett lod i en tunn trd r nog bttre.. Fri lngd 10 cm i ett frsk, 15 cm i ett andra - gav ingen skillnad.

Blir lite bkigare att leta fram linjerna med denna metod, men nr man "knner in" en linje slr tyngden fram/tillbaka tvrs ver linjen. Nr man hittar korsande linjer slr den tvrs ver igen, 90grader mot frstnmnda utslaget - s i ett kors brjar pendeln sl runt, runt i med kande diameter.
Slaget ver en linje fr mig bara c:a 1cm, medan cirkeln i krysset blir uppt 5 cm diameter.
Spelar ingen roll om jag tittar p pendeln eller inte.
Inget utslag p pendeln utanfr "currylinjentet" fr mig, oavsett hur lnge jag hller handen still.. Annars brukar jag vara darrig ibland, Har nog suttit p kryss vid de tillfllena

Jag frstr att mnga skrattar & hnar. Ni behver inte bertta hur jag lurar mig sjlv. Jag vet risken & planerar att blindtesta ngra kompisar vid tillflle.

Jag frstr din uppfattning GodAfton efter ett antal inlgg, s anledningen till att jag postar dessa erfarenheter r inte att bevisa ngot fr skeptiker - det r istllet fortfarande nyfikenheten om detta funkar fr de flesta oavsett om de r troende eller ej??
Jag uppmanar allts den som har tid & lust att testa om de knner samma ideomotoriska rrelser p vissa geografiska punkter, som jag.

En stor frdel med pendelmetoden r ju att den r diskretare, s man behver inte vara rdd att testa pga omgivningens blickar

Mvh professor Kalkyl
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in