2013-01-26, 13:13
Medlem
Har windows 7 64-bitar

Har nu problemet att jag får strömspikar lite nu och då och det får att datorn tappar kontakten med skärmen för 1-2sek. Men det största problemet är att när skärmen kommer igång igen då har vissa programfönster hoppat utanför skärmen och man blir tvungen att starta om programmen för att de ska hamna på sin rätta plats.

Så till min frågar kan man *låsa* skärmen så att programmen inte kan hoppa utanför skärmen?

Har googlat men har inte hittat klara svar.
Citera
2013-01-26, 14:01
Medlem
DigitalAngels avatar
Jag tycker det låter viktigare att hitta en lösning på varför du får strömspikar/dippar. Om det endast är strömspikar skulle jag koppla in ett bra transientfilter, om du inte har det.
Om du trots transientfilter från strömspikar, eller att du rent av får spänningsfall skulle jag titta på en UPS. Det behöver inte vara någon stor apparat om det bara är för din PC och skärm. Denna kommer ge dig skydd mot både spikar och dippar, och filtrera strömmen och ta bort rippel.
Citera
2013-01-27, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DigitalAngel
Jag tycker det låter viktigare att hitta en lösning på varför du får strömspikar/dippar. Om det endast är strömspikar skulle jag koppla in ett bra transientfilter, om du inte har det.
Om du trots transientfilter från strömspikar, eller att du rent av får spänningsfall skulle jag titta på en UPS. Det behöver inte vara någon stor apparat om det bara är för din PC och skärm. Denna kommer ge dig skydd mot både spikar och dippar, och filtrera strömmen och ta bort rippel.

Var kan man köpa såna?

Tittade på Elgiganten och Mediamark men de hade inga så är det riktiga elhandlaren som gäller?
Citera
2013-02-26, 08:30
Medlem
DigitalAngels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hecules
Var kan man köpa såna?

Tittade på Elgiganten och Mediamark men de hade inga så är det riktiga elhandlaren som gäller?

Lite sent svar, men hoppas det är OK.

Du hittar en UPS på tex komplett.se , dustin.se , inet.se mfl. Märken som APC tex är stora och välkända. Om det rör sig om en dator/server behöver du ingen jättekraftfull, ju större destå längre tid kan den gå utan ström. Viktigaste är skydda utrustningen mot transienter/spänningsdippar och att ge utrustningen möjlighet att stängas av på rätt sätt vid strömavbrott.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in