2013-01-25, 16:34
Medlem
Hur kan detta vara möjligt? Triggad undersökning bland Miljöpartister. Jag känner ytterst få som vill ha mer invandrare till Sverige.

Att dessutom 36% satte SD längst till höger känns som ytterligare en mediabild.

http://www.svt.se/nyheter/nyhetstecken/svenskarna-mer-positiva-till-invandring
Citera
2013-01-25, 16:36
Medlem
svampdamps avatar
Ganska gammal artikel det där. Mycket har hänt de senaste ~7 månaderna.
Eftersom över 70% sympatiserar med SDs invandring & flyktingpolitik vore det konstigt om siffrorna stämmer.
Citera
2013-01-25, 16:42
Medlem
Hmm, såg att det fanns tre svarsalternativ.

Fråga: Tycker du att Sverige tagit emot invandrare:
Svar:
- i allt för stor utsträckning
- i lagom omfattning
- vi borde tagit emot fler

Sedan har man valt att klumpa ihop svar 2 och 3 för att dessa skall väga över mot alternativ 1. Bra sätt att vilseleda med statistik.

Ponera att svaren fördelar sig enligt följande
1 - 45%
2 - 45%
3 - 10%

Då kan man ju fråga sig om vi verkligen är så positiva till invandringen.
Citera
2013-01-25, 16:58
Medlem
AlwaysAllIns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergholm123
Hur kan detta vara möjligt? Triggad undersökning bland Miljöpartister. Jag känner ytterst få som vill ha mer invandrare till Sverige.

Att dessutom 36% satte SD längst till höger känns som ytterligare en mediabild.

http://www.svt.se/nyheter/nyhetstecken/svenskarna-mer-positiva-till-invandring

I och med att svensken är ganska så försiktig (feg) så är frågan hur är denna undersökning ställd?
Anonymt brevledes?
På torget med folk runt omkring dig?
Påstridig telefonförsäljare?
Påstridig utfrågare som fångar upp dig på köpcentret?

Man får svar som man frågar.

Låt oss försiktigt sia om valet 2014. Jag tror på 15% till SD som minst. Då och då så lever jag i det blå men skulle inte bli förvånad om SD kommer en bra bit över dessa siffror i lokalvalen.

Som svar på om vi i min ganska stora bekantskapskrets har blivit mer positiva? Absurt och omöjligt! Vi hela högen kommer att proteströsta på SD, M har ju fört landet till den svenska modellens undergång.

Flyktingpolitik skall bedrivas där misären är, INTE i Sverige.

"Förvånad"
Senast redigerad av AlwaysAllIn 2013-01-25 kl. 17:00.
Citera
2013-01-25, 17:02
Medlem
Nlesjems avatar
Tydliga signaler på detta är väl att SD är större än FP,C,Kd ihop..
SvP kommer snart ikapp flera av dem med.
Citera
2013-02-10, 23:43
Medlem
Ola Schuberts avatar
Kul att TS innehöll en video ifrån nyhetstecken, vilken givetvis saknade ljud! Snacka om att sky obehagliga nyheter!
Här kommer en normal länk:

http://www.svt.se/nyheter/sverige/sifo-svenskarna-allt-positivare-till-invandring

Själv myser jag bara! Jag hoppas också att WVS senaste undersökningsvåg kommer att visa att Svenskarna, i allmänhet dessutom blivit ännu mer moderna och postmoderna i sina attityder och värderingar. Det skulle vara den definitiva pungsparken åt SD!

Min gissning är att SD maximalt kommer att komma upp i tio procent nästa val. Iof så är det fler än så som anser att invandringen är för stor. Men det är endast en del av denna grupp som ser den saken som sin huvudfråga.

Det är iof inte speciellt kul med kanske 10 procent kryptofascister ibland svenskarna. Men dessa har ju alltid funnits där, även om de inte förrän SD kunnat bli representerade.
Citera
2013-02-10, 23:52
Medlem
det sker för att det blir mindre och mindre svenskar i Sverige. Det är klart att invandrare är positiva till invandring.
Citera
2013-02-11, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av werdasz
det sker för att det blir mindre och mindre svenskar i Sverige. Det är klart att invandrare är positiva till invandring.
Det är inte så självklart.
Citera
2013-02-11, 00:29
Medlem
Kh4ns avatar
Nog har det sin inverkan att invandrare blir fler och fler. Gradvis ställer sig fler etniska svenskar ifrågasättande till nuvarande utveckling, men när det importeras valboskap med rekordhög fertilitet så spelar det i längden mindre roll vad svensken tycker.
Ett av problemen med demokrati är att din röst i längden urvattnas om det importeras valboskap med motsatt åsikt.

En helt reell fråga jag anser att bör diskuteras vid ökande polarisation är vad "vår" sida realistiskt har för alternativ i längden. Att existera som raslig minoritet vart man än tar sig är inte riktigt en drömframtid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in