2013-01-25, 16:32
Medlem
KarlDenMindres avatar
En liten (korkad?) fråga bara:

Har sålt en värdelös fond jag haft i många år, Roburs Globalfond, med ca 5000:- i förlust. För att bli av med skiten så sålde jag av Avanza Zero med ca 5000:- i vinst för att kvitta mot förlusten.

Har alltid haft förenklad deklaration och undrar nu om jag måste redovisa dessa försäljningar (K4?) och kvittningen, eller sköts sådant här automatiskt av banken och skattemyndigheten och hamnar på den förenklade deklarationen?
Citera
2013-01-25, 17:04
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarlDenMindre
En liten (korkad?) fråga bara:

Har sålt en värdelös fond jag haft i många år, Roburs Globalfond, med ca 5000:- i förlust. För att bli av med skiten så sålde jag av Avanza Zero med ca 5000:- i vinst för att kvitta mot förlusten.

Har alltid haft förenklad deklaration och undrar nu om jag måste redovisa dessa försäljningar (K4?) och kvittningen, eller sköts sådant här automatiskt av banken och skattemyndigheten och hamnar på den förenklade deklarationen?

Fonder rapporteras in automatiskt till skattemyndigheten, det var smart att kvitta de två fonderna mot varandra - på så vis blir det minimalt med skatt efter 2014 års deklaration.
Citera
2013-01-25, 17:53
Medlem
KarlDenMindres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Fonder rapporteras in automatiskt till skattemyndigheten, det var smart att kvitta de två fonderna mot varandra - på så vis blir det minimalt med skatt efter 2014 års deklaration.

Tack för infon. Har länge velat bli av med den kassa Roburfonden men inte velat gå back en massa. Tur att min nyanskaffade Avanza Zero steg hyfsat snabbt.
Citera
2013-01-25, 19:32
Medlem
Varför vill man sälja en vinst bara för att kvitta en förlust? Det är tvärtom det funkar.

Har man en vinst man sålt så bör man sälja en förlust för att kvitta. Har man en förlust så behöver du ju inte kvitta den mot någonting alls. Den uppåtgående fonden är bättre att behålla för framtiden.

Förstår inte det här tänket.
Citera
2013-01-26, 01:11
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prisonsex
Varför vill man sälja en vinst bara för att kvitta en förlust? Det är tvärtom det funkar.

Har man en vinst man sålt så bör man sälja en förlust för att kvitta. Har man en förlust så behöver du ju inte kvitta den mot någonting alls. Den uppåtgående fonden är bättre att behålla för framtiden.

Förstår inte det här tänket.

För att "nolla" skatten givetvis. Tror man på fonden som gått upp så är det bara att köpa tillbaks för samma belopp man sålt någon dag efter. Normalt finns det dock betydligt bättre fonder då det varierar över tid, kolla in strategin momentum exempelvis.

förluster är avdragsgilla till 100% mot vinster men bara till 70% mot inkomst av tjänst.
Citera
2013-01-26, 09:43
Medlem
Om man har aktier istället för fond måste man alltså själv deklarera vinst/förlust? Vad händer om man har båda och t.ex vill kvitta en fondvinst mot en aktieförlust? Räcker det att bara deklarera aktieförlusten för att få avdrag på fondvinsten?
Citera
2013-01-26, 10:21
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carma
Om man har aktier istället för fond måste man alltså själv deklarera vinst/förlust? Vad händer om man har båda och t.ex vill kvitta en fondvinst mot en aktieförlust? Räcker det att bara deklarera aktieförlusten för att få avdrag på fondvinsten?

Ja du deklarerar aktieförlusten och drar av den mot den förtryckta vinsten på deklarationen från fondförsälningen.
Citera
2013-01-26, 13:22
Medlem
Citat:
För att "nolla" skatten givetvis. Tror man på fonden som gått upp så är det bara att köpa tillbaks för samma belopp man sålt någon dag efter. Normalt finns det dock betydligt bättre fonder då det varierar över tid, kolla in strategin momentum exempelvis.

förluster är avdragsgilla till 100% mot vinster men bara till 70% mot inkomst av tjänst.

Förklara för mig varför det är bättre att sälja och köpa tillbaka? Det enda du gör då är att förstör din avdragsmöjlighet för resten av året ifall du skulle råka få en vinst som du faktiskt vill sälja.

Vad tjänar man på att dra av en förlust egentligen :S?
Citera
2013-01-26, 15:20
Medlem
Diablo1118s avatar
Det finns många anledningar att sälja. Behov av pengar, andra investeringar, tror ej på företagn, investera i andra aktier, etc
Det är nog alla ganska vanliga orsaker. Om man sen har en reavinst att kvitta detta mot så klart man gör det. Varför betala mer skatt än nödvändigt?

Ibland har en aktie kanske gått upp så mycket att den fått för stor viktning i portföljen och man därför väljer att sälja lite av innehavet.
Citera
2013-01-26, 15:50
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prisonsex
Förklara för mig varför det är bättre att sälja och köpa tillbaka? Det enda du gör då är att förstör din avdragsmöjlighet för resten av året ifall du skulle råka få en vinst som du faktiskt vill sälja.

Vad tjänar man på att dra av en förlust egentligen :S?

Lite tidigt att börja planera för skatten redan i januari visserligen, men men principen är riktig.

Vad man tjänar? Man tjänar ingenting, man sänker däremot sin slutgiltiga skatt på inkomst av tjänst om man drar av en förlust av kapital mot det.
Citera
2013-01-26, 16:12
Medlem
stillsams avatar
Citat:
Lite tidigt att börja planera för skatten redan i januari visserligen, men men principen är riktig.

Vad man tjänar? Man tjänar ingenting, man sänker däremot sin slutgiltiga skatt på inkomst av tjänst om man drar av en förlust av kapital mot det.

Visst är det så, men det kan vara lönt att tänka på att en förlust ska kvoteras till 70% innan den kvittas mot inkomst av tjänst vilket gör att skattereduktionen i praktiken blir 21% om den totala förlusten är maximalt 100 000 kr. Om förlusten skulle råka vara större blir skattereduktionen istället 14,7 %.
Citera
2013-01-26, 21:07
Medlem
Jag förstår fortfarande inte varför man ska sälja en vinst i Januari för att kvitta mot en förlust. Sälj vinsten så absolut sent som möjligt ifall man nu över huvudtaget tjänar någonting på att sälja en vinst.

Kalla mig gärna dum, jag bara förstår inte.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in