2013-01-25, 14:31
Medlem
-=Damian=-s avatar
Hej!

Har ett grymt problem med 3, för er som vill ha en liten sammanfattning innan denna vägg av text av mail konversationer med telekområdgivarna och tre själva kommer så förklarar jag snabbt:

Jag förlängde för ganska exakt ett år sedan mitt abonnemang hos tre, och då vi skulle flytta så pratade jag med deras tekniska support ang mottagning på min nya adress för att inte råka i problem med en ny lång bindningstid och noll mottagning. De försäkrade mig då att mottagningen på angiven adress skulle vara toppen och då jag också vet att det inte bara hänger på hur en enkel mätning i området är så förklarade jag även hur omgivningen var bebyggd och masternas placering, vegetation m.m som kan påverka. då fick jag ett glädjande svar att jag minsann inte skulle ha några problem alls utan kunna nyttja deras tjänster fullt ut med perfekt mottagning.
Nu ett år senare ligger jag i rejäl konflikt med dom pga att jag har noll mottagning i 95% av ytan i huset vi bor i.
Frågan är nu om jag egentligen har rätt jämnt emot tre eller jag helt enkelt blivit blåst rakt av och får gilla läget.

Här följer mina konversioner via mail:

Detta första mail skickades till 3s kundrelations rådgivare efter att jag klagat hos 3 ang mottagningen och de nekade att reklamera mitt abonnemang. var även i kontakt med telekom rådgivarna via telefon, vilka förklarade att 3 borde annullera våra avtal då de klart inte kunde leverera vad vi betalar för, och att mottagningen i hemmet var av stor vikt.

Väljer även att censurera alla medarbetares namn i de olika mailen då jag inte vill hänga ut dessa personligen då jag inte kan påstå att deras svar är deras egna ord utan kan säkert kommer från policy eller andra medarbetare

Svaret jag fick blev detta:

Efter detta kontaktade jag telekområdgivningen igen och dessa skulle själva lyfta frågan med tre..

Efter att ha väntat i 3-4 veckor och Tre hade lovat att återkomma till mig inom kort (?) så kom ett svar ifrån Tre själva:

Mitt svar på detta blev:

Citera
2013-01-25, 14:32
Medlem
-=Damian=-s avatar
Vidare svar från 3:

Just nu känner jag mig uppgiven och tre verkar inte vika en tum alls.
Vem har rätt i detta ärende? är jag bara ute på hal is eller tre ska kunna först lova oss god täckning via telefon för att sedan påstå att dom aldrig gör detta och sedan kräva oss på över 8000:- för att slippa ha med de att göra mer? vi har ända fullföljt halva tiden av våra avtal, och inte ens begärt eller fått ersättning för den första tiden vi levt med problemen, samt inte kommer få någon ersättning det sista halvåret som våra avtal löper om vi stannar som kunder sista året.
Och hur menar dom egentligen med att den felanmälda adressen inte är avtals adressen? så man får inte lov att ifrågasätta en mottagning på en adress om man inte bor där? är man borträknad från rättigheter då?

Skippa spydiga svar och Off Topic svar tack, rapporterar massa trams direkt om ni inte har vettiga svar i frågan
Citera
2013-01-25, 14:46
Medlem
Bongomans avatar
Men varför löser du inte problemet själv? Det finns en massa saker man kan göra själv. En repeater skulle säkert lösa dina problem. Kolla på Blocket.
Citera
2013-01-25, 14:56
Medlem
Jag skulle nog säga att det är väldigt svårt att svara på om det är 3 som gör fel eller om det är du som "gör fel". Detta då du flyttat. 3 garanterar täckning på avtalsadressen, alltså där man bor när man tecknar abonnemanget i fråga - flyttar man så kan 3 inte garantera täckning där och därmed får man inte säga upp abonnemanget med anledningen att man saknar täckning, av förståeliga skäl.

Eftersom Telekområdgivarna inte heller verkade hålla med dig (eller förstår jag fel då) helt så finns det nog inte så mycket du kan göra för att lösa det för dig. Vad svarade Telekområdgivarna, om de ens svarade något utöver att de skulle lyfta frågan med 3?

Nybyggda hus är väldiga täckningsdödare, jag bor i ett nybyggt (2011) hus i centrala Uppsala - alla operatörer har full 3G täckning ute på balkongen eller utanför huset. Så fort man går in, då försvinner nästan all 3G-täckning från Tele2 och Telia (1 plupp av 5 kvarstår som max) - detta är något styrelsen för en dialog om med operatörerna i fråga. 3 och Telenor klarar dock att behålla 3G-täckningen, detta då de satt upp två nya sändare på ett annat hus i närheten varav en av dem är riktad mot det hus jag bor i. Sen så beror det självklart på vilket material ert hus är byggt av och hur bra isolerat det är.

Vilka telefoner och abonnemang är det ni har?
Citera
2013-01-25, 16:06
Medlem
wilmingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cammen3
Jag skulle nog säga att det är väldigt svårt att svara på om det är 3 som gör fel eller om det är du som "gör fel". Detta då du flyttat. 3 garanterar täckning på avtalsadressen, alltså där man bor när man tecknar abonnemanget i fråga - flyttar man så kan 3 inte garantera täckning där och därmed får man inte säga upp abonnemanget med anledningen att man saknar täckning, av förståeliga skäl.

Jo, men dom har ju garanterat täckningen på den nya adressen dit han flyttat. Läs trådstarten.

Ts! Har du provat med ARN? Lägg en anmälan hos dom i vilket fall, det skadar inte. Många företag har som policy att alltid följa nämndens beslut så om de beslutar till din favör så kommer du kanske ur rävsaxen.
Citera
2013-01-25, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wilmington
Jo, men dom har ju garanterat täckningen på den nya adressen dit han flyttat. Läs trådstarten.

Jag har redan läst hela tråden - men var väl lite otydlig. Har kunden inte teckning på den avtalsadressen i fråga när abonnemanget förlängs eller tecknas, då får man häva sitt abonnemang. Att TS nu inte har täckning och att det har krånglat till sig är självklart tråkigt.

Sen är det lite skillnad på vad säljaren sagt och vad 3s andra garanti gör. Säljaren har sagt att TS ska ha täckning på den nya adressen, alltså är det vad säljaren sagt. 3 har som generell policy att om en kund tecknat ett nytt abonnemang eller förlängt ett befintligt och då inte har täckning på avtalsadressen - då får kunden häva köpet utan att säljaren ska ha nämnt något om täckningen eller så, alltså utlovar 3 inte fullgod täckning på avtalsadressen utan erbjuder kunden att avsluta abonnemanget om täckningen är för dålig eller saknas.
Citera
2013-01-26, 10:36
Medlem
-=Damian=-s avatar
Citat:
Jag har redan läst hela tråden - men var väl lite otydlig. Har kunden inte teckning på den avtalsadressen i fråga när abonnemanget förlängs eller tecknas, då får man häva sitt abonnemang. Att TS nu inte har täckning och att det har krånglat till sig är självklart tråkigt.

Sen är det lite skillnad på vad säljaren sagt och vad 3s andra garanti gör. Säljaren har sagt att TS ska ha täckning på den nya adressen, alltså är det vad säljaren sagt. 3 har som generell policy att om en kund tecknat ett nytt abonnemang eller förlängt ett befintligt och då inte har täckning på avtalsadressen - då får kunden häva köpet utan att säljaren ska ha nämnt något om täckningen eller så, alltså utlovar 3 inte fullgod täckning på avtalsadressen utan erbjuder kunden att avsluta abonnemanget om täckningen är för dålig eller saknas.

Så det du menar är att man inte har ett skit att säga till om, om man inte flyttar först innan man frågar om status på adressen? va fan är det för löjliga jävla regler? så om jag väntat en månad med att ringa och fråga exakt samma fråga så hade allt varit lugnt?
Citera
2013-01-26, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -=Damian=-
Så det du menar är att man inte har ett skit att säga till om, om man inte flyttar först innan man frågar om status på adressen? va fan är det för löjliga jävla regler? så om jag väntat en månad med att ringa och fråga exakt samma fråga så hade allt varit lugnt?

Nej, det menar jag inte. Vad jag menar är att det är så 3s generella policy ser ut. Att säljaren inte sagt det man bör säga, att det ser bra ut enligt täckningskartan och att kan skilja sig i verkligheten etc etc är dåligt. Säljare ska aldrig lova att det finns täckning på en viss adress, de ska veta att det skiljer sig och att täckningskartan endast visar om det finns chans att det finns täckning på adressen eller ej. Täckningskartor tar inte hänsyn till vegetation, användare, husmaterial osv utan är endast datorberäknade.

Hade du förlängt när du flyttat, så hade det gått mycket lättare - ja.

Men som redan föreslagits i tråden så är det bästa du kan göra att kontakta ARN eller din lokala konsumentombudsman för att gå vidare i ärendet om du inte vill godta något av 3s erbjudanden. Dock verkar det inte som att Telekområdgivarna har hållit med dig så mycket så att de tryck på 3 att ändra sig - eller förstår jag fel då?
Citera
2013-01-26, 13:05
Medlem
-=Damian=-s avatar
Citat:
Nej, det menar jag inte. Vad jag menar är att det är så 3s generella policy ser ut. Att säljaren inte sagt det man bör säga, att det ser bra ut enligt täckningskartan och att kan skilja sig i verkligheten etc etc är dåligt. Säljare ska aldrig lova att det finns täckning på en viss adress, de ska veta att det skiljer sig och att täckningskartan endast visar om det finns chans att det finns täckning på adressen eller ej. Täckningskartor tar inte hänsyn till vegetation, användare, husmaterial osv utan är endast datorberäknade.

Hade du förlängt när du flyttat, så hade det gått mycket lättare - ja.

Men som redan föreslagits i tråden så är det bästa du kan göra att kontakta ARN eller din lokala konsumentombudsman för att gå vidare i ärendet om du inte vill godta något av 3s erbjudanden. Dock verkar det inte som att Telekområdgivarna har hållit med dig så mycket så att de tryck på 3 att ändra sig - eller förstår jag fel då?

ah det är så du menar, ja det är ju det de trycker på nu att de inte lovar sådant och därför får jag betala. så jävla uruselt att de väljer att gå emot, normalt sätt är de snabba med sina inspelingar om de kan motbevisa dig, men annars så finns det aldrig en inspelning på samtalet..
Skumt att de går efter de reglerna också, jag hade förstått de om jag flyttat utan att ha kollar mottagning först, då är det mitt egna problem.

Ja jag kollade via ARN också, och visst funderar på att kontakta dom, men det kommer ju ta upp till ett halvår innan ett eventuellt utlåtande kommer från de, frågan är om det är så lönt då och om jag vinner detta.. vad jag ens tjänar på det. men klart.. det kan ju vara värt det.
ENligt Konsumentombudsmannen i min kommun är det telekom rådgivarna man ska prata med så där gick jag bet. och på din fråga and vad dom säger så skrev jag antingen lite konstigt eller så missförstod du bara mig, han jag pratade med ansåg att jag hade rätt och att de borde dra tillbaka avtalet eftersom de nu gjort bort sig och lovat mig en fullgod tjänst på adressen fast de inte borde kunna det, alltså vilselett mig i fallet, och att de sedan kräver att jag ska betala en så pass hög summa för att fä reklamera abonnemangen är också fel. iallafall vad han sa, de borde möta mig på ett smidigare sätt. men de verkade inte kunna göra mer då de enbart hänvisade till att tre i sin tur skulle kontakta mig
Citera
2013-01-26, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -=Damian=-
ah det är så du menar, ja det är ju det de trycker på nu att de inte lovar sådant och därför får jag betala. så jävla uruselt att de väljer att gå emot, normalt sätt är de snabba med sina inspelingar om de kan motbevisa dig, men annars så finns det aldrig en inspelning på samtalet..
Skumt att de går efter de reglerna också, jag hade förstått de om jag flyttat utan att ha kollar mottagning först, då är det mitt egna problem.

Ja jag kollade via ARN också, och visst funderar på att kontakta dom, men det kommer ju ta upp till ett halvår innan ett eventuellt utlåtande kommer från de, frågan är om det är så lönt då och om jag vinner detta.. vad jag ens tjänar på det. men klart.. det kan ju vara värt det.
ENligt Konsumentombudsmannen i min kommun är det telekom rådgivarna man ska prata med så där gick jag bet. och på din fråga and vad dom säger så skrev jag antingen lite konstigt eller så missförstod du bara mig, han jag pratade med ansåg att jag hade rätt och att de borde dra tillbaka avtalet eftersom de nu gjort bort sig och lovat mig en fullgod tjänst på adressen fast de inte borde kunna det, alltså vilselett mig i fallet, och att de sedan kräver att jag ska betala en så pass hög summa för att fä reklamera abonnemangen är också fel. iallafall vad han sa, de borde möta mig på ett smidigare sätt. men de verkade inte kunna göra mer då de enbart hänvisade till att tre i sin tur skulle kontakta mig

Det finns då några alternativ du kan välja på;
  • Ansöka om tillstånd för att få ha en repeater i din bostad, som då förstärker signalen för dig och gör att du kommer kunna använda mobilen i din bostad.
  • Kontakta ARN och hoppas på att de håller med dig, troligtvis så tar det ett tag att få svar - så det kanske är det minst praktiska.
  • Kolla vilken av de andra operatörerna som ger dig bäst täckning i bostaden, är ingen bättre så rekommenderar jag dig att ta rabatten och köra på en repeater. Är någon av operatörerna bättre, så kan du ju byta.

Jag skulle dock rekommendera dig att ansöka om tillstånd för en repeater i hemmet med månadsrabatten, då du nog skulle tjäna på det. Du kan ju räkna på vad som blir billigast, att ta en reducerad slutfaktura eller ta månadsrabatten. Du kan ju här också kontakta ARN för att se vad de säger.

Sen så är det ju dåligt att de lovar saker de inte kan hålla. Har du bett om inspelningen? Annars är det ju ett bra argument du har - att de inte kan motbevisa dig.

Men om du vill byta operatör, säg inte upp abonnemanget hos 3 förrän du kollat om någon operatör fungerar bättre. Det skulle ju kunna vara så att operatörerna har sina sändare på samma fysiska mast.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in