2013-01-25, 10:54
Medlem
BallersOnBoards avatar
Hade tänkt köpa in mig i SAS när de stod på gränsen till konkurs men blev avrådd från i stort sett alla, så jag gjorde det aldrig. Men nu har aktien börjat återhämta sig rätt ordentligt som jag har förstått, har "tåget gått" eller anses det fortfarande va en bra investering? Aktien kostar ca 14 kr/st.
Citera
2013-01-25, 11:43
Medlem
Tippar på att skiten har klappat igen inom 3 år.
Citera
2013-01-25, 11:58
Medlem
BestCoast.s avatar
Låter väldigt osäkert. Jag skulle absolut inte köpt något i SAS.
Citera
2013-01-25, 14:25
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BallersOnBoard
anses det fortfarande va en bra investering? Aktien kostar ca 14 kr/st.

Beror ju på hur du definierar en "bra investering". Om man gillar att investera i statliga förlustprojekt så visst...
Citera
2013-01-25, 20:22
Medlem
Bro-cats avatar
bara för att det har varit en liten uppåt trend så behöver det inte betyda att det kommer gå bra för SAS aktien, ett bra tips är för dig som vill investera i SAS är ju att läsa på lite om dom, kolla vad dom har för framtidsplaner och att kolla på nyheterna...Själv skulle jag inte investera i SAS men det är ju upp till dig vad du gör med dina pengar
Citera
2013-01-25, 20:27
Medlem
kurt-sunes avatar
Ja om man blankar... annars inte. Flygbolag ska man inte äga. Köp H&M eller nåt, det är bättre att hålla i än ett bolag i starkt negativ långsiktig trend.
Citera
2013-01-25, 21:31
Medlem
Richard Branson sa en intressant sak på 80-talet.
"The easiest way to become a millionaire? Make a billion dollars and buy an airline."

Det ligger någonting i det. Jag har aldrig köpt en flygaktie och kommer aldrig göra.
Citera
2013-01-26, 10:02
Medlem
svengörans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BallersOnBoard
Hade tänkt köpa in mig i SAS när de stod på gränsen till konkurs men blev avrådd från i stort sett alla, så jag gjorde det aldrig. Men nu har aktien börjat återhämta sig rätt ordentligt som jag har förstått, har "tåget gått" eller anses det fortfarande va en bra investering? Aktien kostar ca 14 kr/st.

SAS har för mycket interna problem som dom inte klarar av att lösa, Företaget måste skära bort den danska delen för att överleva det är den del av SAS som är mest skadlig både för verksamheten och lönsamheten.

Mitt råd är att INTE köpa några SAS aktier, Det är bara en tidsfråga innan dom går i konkurs.
Citera
2013-01-26, 11:29
Medlem
stillsams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svengöran
Mitt råd är att INTE köpa några SAS aktier, Det är bara en tidsfråga innan dom går i konkurs.

Om vi utgår från att du har rätt kan vi vara överens om att det finns en likhet mellan att flyga med SAS och äga aktien: Ner kommer vi alltid.
Citera
2013-01-26, 13:18
Medlem
Citat:
SAS har för mycket interna problem som dom inte klarar av att lösa, Företaget måste skära bort den danska delen för att överleva det är den del av SAS som är mest skadlig både för verksamheten och lönsamheten.

Dessutom blir ju en intern kris inte direkt lättare med medias påtryckning heller. Om man är på förstasidan i aftonbladet så har man en viss press och oavsett vad man gör så är allt fel.
Citera
2013-01-26, 13:33
Medlem
svengörans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prisonsex
Dessutom blir ju en intern kris inte direkt lättare med medias påtryckning heller. Om man är på förstasidan i aftonbladet så har man en viss press och oavsett vad man gör så är allt fel.

Oftast är det så, Men i SAS fall så handlar det om ren inkompetens från ledningens sida och det har varit samma problem i väldigt många år.

Svågerpolitik i kombination med en intern dragkamp mellan chefer inom företaget och Danska fackförbund har gjort SAS olönsamt, Detta är inget nytt utan har pågått i minst 30år på SAS.

SAS har haft noll koll på var pengarna tagit vägen inom företaget vilket är rätt skrämmande då det handlar om våra skattepengar som gått dit.

Dom som till stor del styr SAS idag är fackförbunden i Danmark, Utan att sparka all personal och nyanställa på nya "normala" villkor innebär att SAS tyvärr inte kan överleva.
Citera
2013-01-26, 13:45
Medlem
Citat:
Oftast är det så, Men i SAS fall så handlar det om ren inkompetens från ledningens sida och det har varit samma problem i väldigt många år.

Svågerpolitik i kombination med en intern dragkamp mellan chefer inom företaget och Danska fackförbund har gjort SAS olönsamt, Detta är inget nytt utan har pågått i minst 30år på SAS.

SAS har haft noll koll på var pengarna tagit vägen inom företaget vilket är rätt skrämmande då det handlar om våra skattepengar som gått dit.

Dom som till stor del styr SAS idag är fackförbunden i Danmark, Utan att sparka all personal och nyanställa på nya "normala" villkor innebär att SAS tyvärr inte kan överleva.

Jag blir iaf väldigt impad om SAS någonsin lyckas vända till positiva siffror i sin nuvarande skepnad...

Som jag sa tidigare, flygbolag ska man hålla sig borta ifrån.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in