Citat:
Ursprungligen postat av fullmetalarmour1
Finns operativsystemet kvar? Är det någon här som har testat det? Hur ser det ut? liknar det mera Windows eller Linux? Är det gratis? kan man köra det på en pc eller är det en separat dator som mac? finns det program till det?
Tja,
Jag jobbade mycket med Solaris på 90-talet och början av 2000-talet.
Då var det mycket vanligt inom mobilnäten i alla fall.
Sist jag sprang på Solaris var på Volvo IT för ca 2 år sen, då användes det som operativsystem på deras EDI-plattformar, idag är det Linux.
Solaris är inte särskilt användarvänligt om du jämför med Windows, det liknar mer linux än windows iaf.
Det finns solaris för pc-arkitekturen, men den är ganska buggig sist jag testade, annars gäller deras egna sparc-hårdvara.
Som jag har förstått det så finns inga Solaris klienter längre att köpa, men det tycks finnas för server (jag har ej kontrollerat detta).
Din fråga om det finns program för Solaris, den frågan är något diffus....klart det finns program till Solaris fast det är nog oftast program som du inte som privatperson har någon användning av.
Om jag minns rätt så finns både Gnome, KDE och en java-baserad variant av Gnome som SUN själva har utvecklat.
Sen finns självklart olika skal, men standard förr var iaf tsch eller csh, bash får du installera själv.