2013-01-24, 20:29
Medlem
fullmetalarmour1s avatar
Finns operativsystemet kvar? Är det någon här som har testat det? Hur ser det ut? liknar det mera Windows eller Linux? Är det gratis? kan man köra det på en pc eller är det en separat dator som mac? finns det program till det?
Citera
2013-01-24, 21:42
Medlem
hashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fullmetalarmour1
Finns operativsystemet kvar? Är det någon här som har testat det? Hur ser det ut? liknar det mera Windows eller Linux? Är det gratis? kan man köra det på en pc eller är det en separat dator som mac? finns det program till det?

Tja,

Jag jobbade mycket med Solaris på 90-talet och början av 2000-talet.
Då var det mycket vanligt inom mobilnäten i alla fall.
Sist jag sprang på Solaris var på Volvo IT för ca 2 år sen, då användes det som operativsystem på deras EDI-plattformar, idag är det Linux.

Solaris är inte särskilt användarvänligt om du jämför med Windows, det liknar mer linux än windows iaf.
Det finns solaris för pc-arkitekturen, men den är ganska buggig sist jag testade, annars gäller deras egna sparc-hårdvara.

Som jag har förstått det så finns inga Solaris klienter längre att köpa, men det tycks finnas för server (jag har ej kontrollerat detta).

Din fråga om det finns program för Solaris, den frågan är något diffus....klart det finns program till Solaris fast det är nog oftast program som du inte som privatperson har någon användning av.

Om jag minns rätt så finns både Gnome, KDE och en java-baserad variant av Gnome som SUN själva har utvecklat.
Sen finns självklart olika skal, men standard förr var iaf tsch eller csh, bash får du installera själv.
Citera
2013-01-24, 22:08
Medlem
Det lever i högsta grad. Sun köptes av Oracle och numera heter operativsystemet Oracle Solaris. Senaste versionen är 11.1 och kan hämtas och köras gratis om man lovar att inte använda det i produktion. Men får heller inga uppdateringar mellan versionerna.

Solaris använder numera Gnome som fönstermiljö så det känns en hel del som Linux, fast det då är ett "äkta" Unix[tm]
Citera
2013-01-25, 08:48
Medlem
Sverige2025s avatar
Fanns en tag en öppen version av Solaris, men Oracle har som vanligt gå emot en stängd värld. Så Linux och FreeBSD har tagit över..
Citera
2013-01-25, 10:16
Medlem
Sunners avatar
Det finns enorma mängder Solaris-installationer ute i världen, dock är en överväldigande majoritet av dessa serverinstalltioner så ett inte allt för felaktigt svar på hur det "ser ut" är att det ser ut som vilket command line baserat OS som helst.
Solaris för x86_64 lever och har hälsan, de stora OEM'erna stödjer det på många av sina servrar, t.ex HP ProLiant, IBM x osov och det brukar gå att peta in även på ocertad hårdvara så länge du inte har några udda saker i maskinen.

Jag har alltid haft lite förkärlek för SPARC/Solaris kombon, tyvärr så har den avtagit kraftigt sedan Oracle köpte upp Sun då Oracle är ett särledes vidrigt företag.
Citera
2013-01-25, 15:50
Medlem
fullmetalarmour1s avatar
Ok tack för svaren datorspel kan man nog glömma vad jag har förstått det
Citera
2013-01-25, 20:44
Medlem
Saolas avatar
Citat:
Ok tack för svaren datorspel kan man nog glömma vad jag har förstått det

Duger INTE till spel men en liten hemserver , så är det helt ok , men se upp för dyra prylar till din server då , har fått min Sun Spark 20 tror jag komplett o gratis.
Citera
2013-01-25, 22:12
Medlem
Sunners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saola
Duger INTE till spel men en liten hemserver , så är det helt ok , men se upp för dyra prylar till din server då , har fått min Sun Spark 20 tror jag komplett o gratis.

En SPARC-20 är är snarast värdefull som museiföremål, de gamla pizzakartongerna är ju kult.

Men ja spel kan du i stort sett glömma, visst finns det en del spel som fungerar, mestadels gamla hederliga open source kultspel såsom Hack/Nethack och liknande, men om du är ute efter Crysis...not so much. Vill du däremot bara leka med Solaris lite så kan du som sagt installera det på någon x86 med någotsånär vanlig hårdvara så borde det lira. Eller vara lite extra nördig och skaffa någon gammal SPARC, det brukar inte vara särskilt svårt att hitta i stort sett gratis.
Citera
2013-02-03, 21:33
Medlem
Rursuss avatar
Citat:

Kompakta svaret: Nja, inte jag, som Linux, som Linux, Nja, Ja och ja, kanske.

OpenSolaris var OpenSource men är nedlagt -- en kommersiell Solaris finns fortfarande, senaste version 11.1 härrör från oktober 2012. 2010 bröt sig ett gäng opensåsare ut från OpenSolaris och bildade OpenIndiana som också uppdaterades senast i oktober 2012. Den största kritiken mot OpenIndiana etc. är att "varför köra Solaris när det finns Linux?" Interface och allt annat gör ju att den mestadels liknar en Linux eller en av BSD:erna. Jag har inte kört det, även om jag brukar testinstallera litet olika operativ i virtuell maskin. Jag har svårt att tro att Solaris är så stabil som en BSD eller som Linux. När jag jobbade med både Solaris och HP/UX, bägge mycket "stabila" unixar, så hade jag inga problem med att då och då hänga dem, något som är väsentligt svårare med Linux -- fast jag har nog allt fått några kernel panics på min bärbara, måste jag skryta.
Citera
2013-02-03, 22:42
Medlem
Rursuss avatar
Citat:
Är det någon här som har testat det? Hur ser det ut? liknar det mera Windows eller Linux?

Nu har jag testat det. Det tar så ini helvete lång tid att boota! Den kör gnome2. Det verkar knappt finnas några spel alls på OpenIndianas paketsajt, bara gnome-games och nethack. Det här är ett serveroperativsystem: ingen normalanvändare skulle använda ett litet åldrigt Linux-likt operativsystem med ett glest urval standardpaket, som dessutom tar urbota lång tid att boota. De som absolut vill ha ett BSD-operativ (System V som Solaris) bör i första hand pröva FreeBSD eller OpenBSD.
Citera
2013-02-04, 23:45
Medlem
Solaris används ju ganska flitigt för shared storage över t.ex. NFS, åtminstone om man kör ZFS. Finns ju ingen vettig anledning att köra nåt annat än Solaris då, man vill ju ha senaste versionen av ZFS. Och ZFS är ju ren kärlek.
Citera
2013-02-09, 12:31
Avstängd
konstapels avatar
ZFS är fett, det erkännes men skalningsfördelarna börjar visa sig från 2 TB och uppåt om jag minns rätt. Dock är x86 versionen av Solaris ren skit. Dåligt hårdvarustöd och ej supportad.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in