2013-01-24, 18:02
Medlem
ankan666s avatar
hej, har absolut ingen aning om var jag ska ställa min fråga, men jag har en jäkla massa mp3 låtar i burken, och nu vill jag ha några på cd för att spela i bilen med, (stereon stöder inte mp3)
så jag undrar villket pogram som är bra och enkelt och gratis för att ändra format.

vet nån ifall det går att bränna dessa ljudfiler till dvdskiva och om en vanlig stereo skulle kunna läsa dessa??

i annat fall så bränner jag dom till en vanlig 700mb skiva.

tips på brännpogram skulle med vara bra, eftersom en gång för längesedan när jag brände musik så vill jag minnas att brännpogrammet självt gjorde filerna till mp3 och det var ju inte bra...
Citera
2013-01-24, 18:11
Medlem
ThingThings avatar
iTunes är självklart inte det bästa som finns, men jag använder det ändå eftersom att det fungerar.
Där kan du enkelt skapa en fin spellista som är upp till 80 minuter (standard för 700MB-CD), högerklicka på spellistan och bränna den till en tom CD-/+R(W) som ska gå att spela upp i en vanlig CD-spelare.
Tycker jag fungerar.
Citera
2013-01-24, 18:15
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Tråd -> ÖDIT

//Mod
Citera
2013-01-24, 18:44
Medlem
blyg08s avatar
Jag har använt K3B
http://www.k3b.org
Det var dock länge sen för nu har jag en bilstereo som tar mp3
Citera
2013-01-24, 21:27
Medlem
ankan666s avatar
okej, vad kallas formatet på en ljudfil som inte är mp3??
en ljudfil som funkar i stereon då alltså
Citera
2013-01-24, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ankan666

Du ska bränna skivan som audio-cd... ett bra brännarprogram bör klara av att konvertera filerna automatiskt. Tänk då på att filerna blir i WAV-format vilket blir ruskigt stort... mao så kommer du inte få plats med 700MiB mp3 på en 700MiB ljudskiva...
Citera
2013-01-25, 20:50
Medlem
blyg08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ankan666

Jag tror att det var wav eller flac som går att använda men i programmet behöver man inte bry sig om det utan den
konverterar direkt. Det fungerade inte att bränna på vanliga Data-CD , det går att spela men det lät illa.
Jag köpte media för Audio som kostade lite mer.

Jag har tröttnat på hembränningen och köpte en stereo som det går att stoppa en usb-sticka i och sen skaffade
jag också en FM-sändare ( på Kjell ) som kopplas till hörlursutgången på mobilen eller mp3-spelaren.
Då sätter man på bilradion och den tar upp signalen från spelaren via antennen. Bra för då kan man få med sig
musiken i vilken bil som helst.

Vilket OS kör du? Jag har för mig att nya Windows har någon brännare med.
Och på Linux går det att köra K3b , men jag lade till Medibuntu i software sources för att få med allt med ljud
så det skulle gå att rippa från skivor och Youtube-clip.
Lycka till
Citera
2013-01-26, 05:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThingThing
iTunes är självklart inte det bästa som finns, men jag använder det ändå eftersom att det fungerar.
Där kan du enkelt skapa en fin spellista som är upp till 80 minuter (standard för 700MB-CD), högerklicka på spellistan och bränna den till en tom CD-/+R(W) som ska gå att spela upp i en vanlig CD-spelare.
Tycker jag fungerar.

Alla CD-spelare för musik kan inte läsa CD-RW (återskrivningsbar), så köp CD-R (icke-återskrivningsbar) istället. Winamp kan bränna mp3:or som wav, liksom de flesta stora brännprogrammen. Det går in 74/80 minuter på en CD i det vanliga ljud-formatet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in