2013-01-24, 14:44
Medlem
novus.s avatar
Fick tag i en riktigt fin bit färskfångad tonfisk igår. Undrar hur jag bäst gör för att tillaga den? Har tidigare lagat tonfisk, stekte den då väldigt lätt på båda sidorna och kryddade med salt och peppar. Men nu ska jag bjuda tjejen på mat och vill då göra det till en måltid... Jag har en påse champinjoner och så köpte jag en massa körvel igår också (var lite full). Testade att steka champinjonerna i smör och körvel imorse, det var väldigt gott men hur kan jag göra detta till en sås? Eller borde man kanske strunta i såsen och köra med stekta champinjoner och stekt (istället för kokt) potatis, tillsammans med nån sallad..?

Vill inte slösa denna ovanligt fina bit tonfisk! All hjälp uppskattas!
Citera
2013-01-24, 14:58
Medlem
novus.s avatar
Behöver hjälp snabbt, jag ska gå och klippa mig nu men sen måste jag sätta igång med maten! Om ni vet något så säg det hemskt gärna i så fall!
Citera
2013-01-24, 15:03
Medlem
rushmirs avatar
om du inte har bestämt dig så kan jag rekommendera Tonfiskfilé, saffransrisotto och mango chilisallad.

skulle dock hålla mig borta från att göra såsen, det känns som nått som passar bättre till vilt?
lime och citrusfrukt/ såser är mina favoriter till färsk tonfisk annars.
Citera
2013-01-24, 15:08
Medlem
dePauls avatar
Tonfiskfilé Wellington kan vara lite annorlunda .

~Paul~
Citera
2013-01-24, 15:11
Medlem
novus.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rushmir
om du inte har bestämt dig så kan jag rekommendera Tonfiskfilé, saffransrisotto och mango chilisallad.

skulle dock hålla mig borta från att göra såsen, det känns som nått som passar bättre till vilt?
lime och citrusfrukt/ såser är mina favoriter till färsk tonfisk annars.

Tack för svaret!

Jag tänkte faktiskt likadant, att svampsås nog gör sig bättre till biff/vilt/lamm... Men å andra sidan är en rätt tillagad tonfiskstek väldigt lik just biff i konsistensen, ja, riktigt fin oxfilé då. Körvel passar till fisk och svamp är gott. Risotto vågar jag mig inte på, har aldrig lagat det förut och jag har hört att det är notoriskt svårt... :/

Lime och citrusfrukt... Vad tror du om stekt potatis och en gräddfilsdip med citronskal och körvel..? Istället för sås, alltså.

Mango låter också gott, men jag kommer nog inte kunna få tag på det eftersom jag inom denna tidsfrist bara har tillgång till min närbutik (det är alltså bara basvaror som finns tillgängliga).
Citera
2013-01-24, 15:12
Medlem
novus.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Tonfiskfilé Wellington kan vara lite annorlunda .

~Paul~

Det låter coolt! Men hur? Har du testat detta förut?
Citera
2013-01-24, 16:27
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av novus.
Det låter coolt! Men hur? Har du testat detta förut?
Jag har inte testat men i princip borde det inte vara svårare än i samband med traditionell oxfilé.

Om du letar efter oxfilé Wellington så bör du hitta hundratals recept. Mitt råd är att anpassa kryddningen och kanske inte gå på samma kryddning som i samband med kött. Lägg gärna en fuktbarriär mellan tonfisken och degen så att den inte blir helt upplöst.

Självklart ger du köttet en fin yta först innan du slår in det i deg.

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in