2013-01-24, 13:21
Medlem
Hej,

En liten diskussion startade här på jobbet när det kom fram att Carola ställer upp i årets melodifestival. En kollega sa "Undrar hur många miljoner hon får betalt av melodifestivalen?". Jag sa då att jag inte trodde att artisterna fick betalt av själva programmet/företaget utan fick betalt det låten senare drar in.

Frågan lyder: Hur får artisterna betalt för sin insatts i melodifestivalen?

Skicka gärna med källa på era påståenden så jag kan smälla upp dom som bevis.
Citera
2013-01-24, 13:26
Medlem
wonderlands avatar
Ska Carola ställa upp med ett bidrag eller bara vara gästartist?

Vad gäller bidrag får alla samma summa oavsett hur kända de är, tror det är 30k, av SVT som ska gå till kläder, scenografi etc. Resten får skivbolaget/artisterna själva stå för.
Citera
2013-01-24, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wonderland
Ska Carola ställa upp med ett bidrag eller bara vara gästartist?

Vad gäller bidrag får alla samma summa oavsett hur kända de är, tror det är 30k, av SVT som ska gå till kläder, scenografi etc. Resten får skivbolaget/artisterna själva stå för.

Som artist med ett bidrag: http://www.expressen.se/noje/melodifestivalen/carola-klar-for-melodifestivalen/

Hur säker är du på det? Jag tycker det låter rimligt men jag skulle vilja ha någon sorts källa på det.
Citera
2013-01-24, 13:36
Medlem
wonderlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av member-of
Som artist med ett bidrag: http://www.expressen.se/noje/melodifestivalen/carola-klar-for-melodifestivalen/

Hur säker är du på det? Jag tycker det låter rimligt men jag skulle vilja ha någon sorts källa på det.

Christer Björkman har berättat det i en radiointervju jag lyssnade på, går säkert att googla fram.

Läste nu att Carola ska vara med i pausen som artist. Så vad gäller uppträdanden så borde hon få betalt/ersättning, hon drar ju tittarsiffror. Sen säkert inga ofantliga summor eftersom det också är PR för henne. Men har ingen källa på det, bara spekulerar. Vad jag läst däremot är att Melodifestivalen håller sådana summor hemligt, typ vad programledarna och pausartisterna får betalt.
Citera
2013-01-24, 13:39
Medlem
Citat:
Christer Björkman har berättat det i en radiointervju jag lyssnade på, går säkert att googla fram.

Läste nu att Carola ska vara med i pausen som artist. Så vad gäller uppträdanden så borde hon få betalt/ersättning, hon drar ju tittarsiffror. Sen säkert inga ofantliga summor eftersom det också är PR för henne. Men har ingen källa på det, bara spekulerar. Vad jag läst däremot är att Melodifestivalen håller sådana summor hemligt, typ vad programledarna och pausartisterna får betalt.

Okej, då läste jag inte tillräckligt noga, jag trodde hon skulle ställa upp med ett bidrag. Men frågeställningen gällde artisterna som ställer upp med ett bidrag. Skulle t.ex en mindre känd artist få mindre betalt än en känd artist som ställer upp med ett bidrag?
Citera
2013-01-24, 13:54
Medlem
wonderlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av member-of
Okej, då läste jag inte tillräckligt noga, jag trodde hon skulle ställa upp med ett bidrag. Men frågeställningen gällde artisterna som ställer upp med ett bidrag. Skulle t.ex en mindre känd artist få mindre betalt än en känd artist som ställer upp med ett bidrag?

Nej enligt Björkman får alla samma pott. Här är en källa då jag snabbgooglade.

Citat:
Oavsett hur mycket kläderna kostar så drabbar det inte licensbetalarna.
– Scenkläderna betalar alla artister själva. Så länge de inte är stötande finns inga gränser för hur de får se ut, säger Christer Björkman, producent för Melodifestivalen.

Däremot får alla artister en viss summa att lägga på sina scennummer, allt för att det ska se spektalulärt ut i rutan, och i arenan.
– Vi har en fast summa, hur stor den är vill vi inte förmedla, så alla nummer kan göra något utan att betala själva. Man ska inte ha sämre förutsättningar för att man inte har några pengar. Alla ska kunna ha någon specialeffekt.

http://www.skanskan.se/article/20120224/MELODIFESTIVALEN/120229896/-/kladerna-gor-schlagerartisten
Citera
2013-01-24, 14:03
Medlem
Citat:
Nej enligt Björkman får alla samma pott. Här är en källa då jag snabbgooglade.

http://www.skanskan.se/article/20120224/MELODIFESTIVALEN/120229896/-/kladerna-gor-schlagerartisten

Stort tack!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in