Flashback bygger pepparkakshus!
  • 4
  • 5
2013-01-26, 00:30
Medlem
Maxipower1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av molliesmille
Den mest försynta grå tant med kofta och handväska du kan tänka dig hittades död i sin bostad - hon lär ha stuckit en kniv i bröstet.... Extremt tyckte nog många av oss omkring henne.

Ursäkta men jag förstår inte ett dugg av din text kan du utveckla ngt?
Citera
2013-01-26, 01:50
Medlem
Maxipower1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klimatis
Kvarteren kring Bråddgatan är har lite "lågstatus". Mycket utlänningar och bidragsfolk. Låter inte så PK att skriva så, men...

Det finns även en "fritidsgård" för missbrukare i området, RIA.

RSMH har även en lokal i området. En förening för personer med psykisk ohälsa.(Riksförbundet för mental hälsa)

http://www.helamanniskannorrkoping.s...ter/ria-center

Detta säger kanske inget om brottet, men mer om området.

Alltid är det ngn som ska tala om för alla hur dåligt ett område är.

Mig vetligt så har har detta område aldrig varit ngt lågstatusområde möjligtvis på 70 talet då det var en del rivningskåkar i kvarteren.
Jag bor numera inte i norrköping men det känns konstigt att det skulle ha ändrats under 30 år
Citera
2013-01-26, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maxipower1
Ursäkta men jag förstår inte ett dugg av din text kan du utveckla ngt?

Försökte förmedla något utan att lämna ut en f d kollega, men okej, menade att jag tyvärr vet att det förekommer att kvinnor tar till kniv för att döda sig själva. Sjukhusprästen som vår chef bjudit in för minnesstunden på jobbet berättade detta, varför skulle hen ha ljugit?

Fallet i N-kpg vet jag inget om.
Citera
2013-01-26, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sakletare
"Förundersökning om mord nedlagd"
http://nt.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=8266880

Rubriken kanske bör ändras? Och jag undrar om tråden hör hemma i "Aktuella brott...." längre.
Citera
2013-01-27, 12:03
Medlem
klimatiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maxipower1
Alltid är det ngn som ska tala om för alla hur dåligt ett område är.

Mig vetligt så har har detta område aldrig varit ngt lågstatusområde möjligtvis på 70 talet då det var en del rivningskåkar i kvarteren.
Jag bor numera inte i norrköping men det känns konstigt att det skulle ha ändrats under 30 år

Dåligt och dåligt. Det beror på vilka värderingar du lägger i mitt inlägg. Att invandrare är överrepresenterande vad det gäller att få ett statligt bidrag är en samhällsfråga. Att dessa människor dessutom placeras i mindre attraktiva områden är en kommunal fråga.

Syftet med min beskrivning var att ge en bild av den aktuella brottsplatsen. Nu visade det sig att det inte var något brott, men det visste jag inte då.

Jag skrev att området har ett högt invandrarantal och är bidragstagande. Jag hade rätt i att kvinnan var utlänning. Och med största sannolikhet bidragstagande eftersom hon vistats i Sverige under relativt kort tag.

Ett område med låg socioekonomisk status tenderar att falla under en högre brottsstatisktik.

Jag vill fortfarande hävda att Bråddgatan med omnejd, såsom Luntgatan, Smedjegatan, Plankgatan har lägre status än till exempel Oxelbergen, Söderstaden eller ytterområdena som Lindö, Kättsätter eller Ensjönområdet, där dem sistnämnda består till största delen av vit medel/överklass. Detta är inget som jag sitter och hittar på, utan det är så som verkligheten ser ut.

Om vi släpper områdets yttre karaktär och istället inriktar oss på vad kvinnan har råkat ut för. Vet någon någonting om händelseförloppet?

Citera
2013-01-27, 12:30
Medlem
Schlaktarnns avatar
Kan det möjligtvis handla om ett otrohetsdrama?
Citera
2013-01-28, 02:39
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azphyxia
Ok. Aja, Norrköping är den ända staden där något sådant här kan hända utan att en tråd är aktiv direkt, ha.

Tyckte han såg lite farlig ut och så har han olika tröjor med text som är skriven med sådan där stil som nazister och annat brukar ha på sina tröjor samt vapensköldar, så tänkte att han kanske är gammal militär eller något sådant.

Nazister brukar ha text skriven med kyrilliska bokstäver? Njaäee...det är väl knappast sant, eller hur? Möjligtvis ryska nynazister, men annars...? Dessutom är symbolen väldigt typiskt serbiskt.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kyrilliska_alfabetet

http://sv.wikipedia.org/wiki/Serbiska_alfabetet

Jag antar att vad du tänker på är helt enkelt vanlig gotisk teckensnitt (kanske speciellt den tyska varianten). I vilket fall är det slående hur svenskarna har blivit hjärntvättade att tro att det mesta som är historiskt europeiskt förmodligen är "nazistiskt". Jag brukar ibland använda det finska Frihetskorset (eller Mannerheimkorset), för att se om de historielösa och hjärntvättade svenskarna skall börja gnälla över det hakkors som finns i den. Jag vet dock inte om ingen har gjort det för att de känner mig (och vet att jag inte är "nazist"), eller om de helt enkelt missar hakkorset.

Till viss del är så klart många finska symboler inte PK i Sverige, som t.ex. alla som innehåller ett rakt och ett böjt svärd. Det raka svärdet symboliserar så klart finnarna (och andra européer), medan kroksabeln så klart symboliserar Österns horder som måste slås tillbaka.

http://en.wikipedia.org/wiki/Order_o...oss_of_Liberty

Edit: Lite fler finska kors från finska wiki: http://fi.wikipedia.org/wiki/Vapaudenristin_ritarikunta
Senast redigerad av Europe 2013-01-28 kl. 02:50. Anledning: Stavfel och edit
Citera
2013-01-28, 13:56
Medlem
Mr-lalas avatar
Jag vet inte om det är just den lägenheten men jag har kört en snubbe som är missbrukare till och från den porten flera gånger och vad jag förstått så har det varit mycket bråk och missbruk där.

Som sagt kan jag inte veta till 100% om det är dessa det handlar om men det skulle absolut inte förvåna mig. Även om det inte är dom så skulle det heller inte förvåna mig om jag vet vilka det är i slutet på dagen genom en gammal vän som bor i närheten och känner många på den gatan.

Detta är alltså grundat på om det är missbrukare eller liknande slödder det handlar om. Om det är ett vanligt par som råkat ut för en tragisk "olycka" så är chansen dock mindre.
Citera
2013-01-29, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klimatis
Dåligt och dåligt. Det beror på vilka värderingar du lägger i mitt inlägg. Att invandrare är överrepresenterande vad det gäller att få ett statligt bidrag är en samhällsfråga. Att dessa människor dessutom placeras i mindre attraktiva områden är en kommunal fråga.

Syftet med min beskrivning var att ge en bild av den aktuella brottsplatsen. Nu visade det sig att det inte var något brott, men det visste jag inte då.

Jag skrev att området har ett högt invandrarantal och är bidragstagande. Jag hade rätt i att kvinnan var utlänning. Och med största sannolikhet bidragstagande eftersom hon vistats i Sverige under relativt kort tag.

Ett område med låg socioekonomisk status tenderar att falla under en högre brottsstatisktik.

Jag vill fortfarande hävda att Bråddgatan med omnejd, såsom Luntgatan, Smedjegatan, Plankgatan har lägre status än till exempel Oxelbergen, Söderstaden eller ytterområdena som Lindö, Kättsätter eller Ensjönområdet, där dem sistnämnda består till största delen av vit medel/överklass. Detta är inget som jag sitter och hittar på, utan det är så som verkligheten ser ut.

Om vi släpper områdets yttre karaktär och istället inriktar oss på vad kvinnan har råkat ut för. Vet någon någonting om händelseförloppet?

Kan ju vara värt att dessa gator är relativt långa och täcker drygt en fjärdedel av vad som är inom promenaden. Det finns flera hyreshus som faller under vad du kallar en låg socioekonomisk status, men även bättre delområden såsom bostadsrättsföreningar inom samma område, som faller under en högre status. Kanske inte ekvivalent med vad en villa kostar på Lindö.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in