2013-01-24, 09:39
Medlem
Bara en undran. Vad har ni i bakhuvudet när ni står och väljer mat och godis för fredagskvällen? Låt oss säga att du ska ha kyckling till middag och en chokladkaka (Marabou etc.) till efterrätt. Står du och letar efter nyckelhålsmärkta kycklingar/EKO-kyckling osv? Eller letar du efter den billigaste kycklingen i butiken som kanske ICAs egna och medför då risken att kycklingen inte är så god eller ännu värre, dåligt tillagad. Eller googlar du upp var den bästa uppfödningen av kycklingar varit någonstans och var de går att köpa eftersom du får sämre hälsa om kycklingarna var stressade och så vidare.

Let me know.
Citera
2013-01-24, 10:47
Medlem
Maledictuss avatar
Eftersom jag i princip alltid köper ekologisk mat så är skillnaden inte särskilt stor mellan en vardag och en fredagskväll. Just kyckling är lite svårt att hitta om man vill ha någonting annat än en hel kyckling. Av den anledningen äter vi ofta hel kyckling och inte kycklingfilé.
Citera
2013-01-24, 11:31
Medlem
flummares avatar
Kyckling är svårt i vanliga livsmedelsbutiker tycker jag. Man får inte ens reda på vilken ras det är.

Jag försöker alltid sikta in mig på så hälsosam mat som möjligt och det betyder oftast också ekologisk. Men jag tycker inte ekologiskt är tillräckligt bra för kött, de ska även äta sin naturliga föda och vara frigående med tillräcklig yta. Kraftfoder som är ekologiskt odlat ger ekologisk kyckling men kraftfoder ger inte hälsosamt kött.

Hälsa > miljövänligt > billigt, om jag inte har dåligt med pengar för tillfället då måste det bli billigt.
Citera
2013-01-24, 18:11
Medlem
SvenEricTheGambles avatar
Själv köper jag det dyraste om jag så bara ska göra en buljong (självklart ekologiskt, frigående bla bla).
Nu i diettider (och väldigt höga matkostnader) så blir det billiga kycklingfiléer, dock färska.
Fryst kyckling slutade jag köpa som 18 åring.
Citera
2013-01-24, 21:22
Medlem
christerys avatar
Ska man bara ha nåt att stoppa i kakhålet så väljer jag stinas. Bara att trycka in i ugnen. Klart. Trist att laga mat åt en. Jag är inte nån ekofascist. Har dom nu dött - så kan jag se till att det inte var förgäves.

Nu har vi inte kyckling (provat höns, men dom tar tid av semestern) så offt:

Om jag däremot skall laga åt flera så tar jag gärna nåt jag "gjort" själv. Får (köpta som små och mumsat på våra ägor tills... ) och kål (kålen är köpt) med egenplockade lingon. Alla gillar inte får, men ingen har vågat klaga då jag har geväret i rummet intill.

Älg (tråkigt djur att jaga... ) är jag så less på så det tycker jag är en förolämpning, men återigen med kål så går den (älgfärsen) att använda till nikkaluoktasoppa. jag tycker det passar på vintern. Man får krydda och gulla med den lite men fasiken så mager den blir.

Låter dom hellre bjuda mig på mat, enklare så.
Senast redigerad av christery 2013-01-24 kl. 21:28.
Citera
2013-01-24, 22:24
Medlem
idylls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenEricTheGamble
Själv köper jag det dyraste om jag så bara ska göra en buljong (självklart ekologiskt, frigående bla bla).
Nu i diettider (och väldigt höga matkostnader) så blir det billiga kycklingfiléer, dock färska.
Fryst kyckling slutade jag köpa som 18 åring.

Av vilken/vilka anledningar då?
Citera
2013-01-25, 00:43
Medlem
SvenEricTheGambles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idyll
Av vilken/vilka anledningar då?

Fullt med vatten i samt att jag helt enkelt föredrar färsk mat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in