2013-01-24, 09:00
Medlem
Ibland blir jag faktiskt häpen av hur kultur betraktas av många kulturskribenter. För mig är opera, balett, bio, teater och någon trubadur på en södermalmskrog bara en liten, liten obetydlig del av det som jag som anser vara kultur.

Nu i SvD skriver en jänta om hur hon erbjuder sig att byta ut sitt eget namn, Erika, mot Mohammed i den svenska almanackan. Jag förstår hennes tankegång. Vi är på väg mot ett mångkulturellt samhälle och då ska givetvis också Mohammed in i den svenska almanackan. Vi ska vara snälla mot muslimerna och därmed ska de också få plats i vår svenska almanacka. Jag konstaterar att i det här fallet urartar det hela till att bli en kulturell björntjänst.

"Nästan lika många, 30820 svenskar, har namnet Mohammed. Det känns som att det är läge att pilla lite i den där namnlängden snart igen. Och som av en slump faller det sig inte bättre än att det idag är min dag. I namnsdagspresent till mig och alla Mohammedar out där ger jag härmed bort Erikadagen och flyttar ihop med Erik 18 maj."

http://www.svd.se/kultur/mohammed-du-far-min-dag_7852834.svd

................................

Här lyser just okunnigheten om realkultur igenom. Har SvD:s jänta tillfrågat muslimerna vad de anser om att profetens namn ska in i den svenska almanackan? Jag tror knappast det. Mohammeds namn får överhuvudtaget inte missbrukas och absolut inte placeras i en almanacka för ickemuslimer. Bara ett exempel, visserligen födelsedagar men namnsdagar följer givetvis samma princip:

"The evidence in the Qur’aan and Sunnah indicates that celebrating birthdays is a kind of bid’ah or innovation in religion, which has no basis in the pure sharee’ah."

http://www.islam-qa.com/en/ref/1027/birthday

"Celebrating the birthday of the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) is an innovation (bid’ah) which goes against the guidance of the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) and of the Rightly Guided Khaleefahs (al-khulafaa’ al-raashidoon) and the Sahaabah, may Allaah be pleased with them."

http://www.islam-qa.com/en/ref/1196/birthday

http://www.islam-qa.com/en/search/birthday/AllWords/t,q,a&page=0

För att förstå islamisk kultur bör man lämpligen börja med att läsa alla dessa tusentals fatwor. Det tillkommer nya fatwor varje dag.

http://www.islam-qa.com/en
Citera
2013-01-24, 09:34
Medlem
Jag anser att det är bra för samhället, du har nog mixat ihop det lite. Tanken är ju inte att vi ska fira profeten Mohammed...

Då kan du lika gärna förbjuda alla profeternas namn...likaså Elias i så fall...

För övrigt är det en påminnelse att Mohammed funnits för alla!
Citera
2013-01-24, 09:37
Medlem
usb3s avatar
Finns det någon statlig myndighet som bestämmer över de officiella namnsdagarna eller?

Annars tycker jag att det ska vara upp till almanacksförlagen vilka namn som ska finnas med. De som vill köpa en almanacka med Muhammeds namnsdag får göra det och de som vill ha det traditionellt köper det. Sedan tror jag inte Muhammed bryr sig så mycket om han har namnsdag eller inte...
Citera
2013-01-24, 10:05
Medlem
Hon har definitivt inte frågat alla landets Erikor om de vill ge bort sin namnsdag till förmån för Muhammed...
Citera
2013-01-24, 10:06
Medlem
Bullens avatar
Kulturfröken, jänta. Vad är det för försök till härskarteknik? Erika är ändå 38 år och nöjeschef på SvD.

Vad är det som gör att man upprörs över en krönika att man måste starta en tråd om det varje gång?
Är det att det är en kvinna som skriver? Att namnet Mohammed är angivet. Eller är det rent av en kombination av bägge? Man undrar ju.

Nu handlar det väl inte så mycket om just Mohammed utan att man kanske ska anpassa namnsdagarna till verkligheten. Namn går i vågor och nya tillkommer gamla försvinner och att man skulle kunna revidera den lite oftare.

Jag tycker Bollibompa gör det bra genom att ha bollibompa-namnsdagar.

Man kan aldrig vara säker men jag tror inte någon av dom 7 som har Tiburtius som förstanamn tar illa upp om det skulle ändras.
Själv har jag noll koll på vilka som har namnsdagar och helt uppriktigt skiter jag i det.
Citera
2013-01-24, 10:08
Medlem
Är det ingen som tycker att det är skumt att blanda in islam i en kristen tradition? Muslimer har inte namnsdagar, därav skall de inte inkluderas i det, det är ju inte som om de bryr sig!
Om de mot förmodan gör det, så får de konvertera, för att det är fortfarande i grunden en kristen tradition!
Citera
2013-01-24, 10:13
Medlem
Bullens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffersonRailcar
Är det ingen som tycker att det är skumt att blanda in islam i en kristen tradition? Muslimer har inte namnsdagar, därav skall de inte inkluderas i det, det är ju inte som om de bryr sig!
Om de mot förmodan gör det, så får de konvertera, för att det är fortfarande i grunden en kristen tradition!

Är inte Abraham ett hebreiskt namn?
Citera
2013-01-24, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bullen
Är inte Abraham ett hebreiskt namn?

Fortfarande ett bibliskt namn.
Citera
2013-01-24, 10:25
Medlem
Bullens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffersonRailcar
Fortfarande ett bibliskt namn.

Ja det är kanske. Min kristenhet är tämligen liten.
Men jag respekterar att det för er som har en djupare kristen tro, är viktigt att namnsdagarna blir rätt.
Citera
2013-01-24, 10:26
Medlem
Kan hon inte byta namn till Mohammed istället det vore kul att se reaktionerna från den muslimska delen av samhället. Känns sådär allmänt hbtq-rätt så de skulle säkert vara väldigt uppskattande.
Citera
2013-01-24, 13:01
Medlem
sverker11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bullen
Ja det är kanske. Min kristenhet är tämligen liten.
.
Det handlar inte om kristenhet utan om allmänbildning.
Citera
2013-01-24, 13:03
Medlem
"Positiv till mångkultur" kräver inte att man respekterar kulturer eller vet något om dem. Det räcker att säga nåt dumt som låter snällt, framför allt trendkänsligt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in