2013-01-24, 00:03
Medlem
Nu ska jag ställa en fråga som mest sannolikt kommer få mig dumförklarad.

Det är så att jag skulle hjälpa en polare för någon dag sen att starta bilen med startkablar, och vi hade inte en tanke på att eventuellt dra ut motorvärmarsladden innan. Sen när vi kopplade på och körde igång så small det till nere någonstans vid motorvärmaruttaget och både motorvärmare och kupevärmare gick till de sälla vidderna och ville inte fungera längre.

Min fråga är: Kan det ha något att göra med att vi körde startkablar samtidigt, eller var det bara ett dumt sammanträffande? Och hur det än är, vad tror ni det är som kan ha gått? Är det bara någon säkring som går att byta, eller måste hela motorvärmaren och kupevärmaren bytas ut?

Edit: Jag glömde skriva att det är en Golf 3 vi talar om!
Senast redigerad av Murgensthaler 2013-01-24 kl. 00:05.
Citera
2013-01-24, 00:11
Medlem
walklikeacats avatar
Det låter märkligt, det ska inte ha någonting med varandra att göra. På kupévärmaren har du eventuellt och förmodligen en smältsäkring som har löst ut. Hur vet du att motorvärmaren är felande? Blev kablaget bränt och i så fall vart?
Citera
2013-01-24, 01:56
Medlem
provocative77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av walklikeacat
Det låter märkligt, det ska inte ha någonting med varandra att göra. På kupévärmaren har du eventuellt och förmodligen en smältsäkring som har löst ut. Hur vet du att motorvärmaren är felande? Blev kablaget bränt och i så fall vart?
Som jag fattade det så var motorvärmarkabeln isatt i bilen. Då har de fixat en kortslutning med det statliga elnätet.
Hade för mig att motorvärmaruttaget även laddade batteriet. Men det kanske är olika från bil till bil.

Aja. Med tur så räcker det med säkring på både värmare o stolpe.
Citera
2013-01-24, 09:14
Medlem
walklikeacats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av provocative77
Som jag fattade det så var motorvärmarkabeln isatt i bilen. Då har de fixat en kortslutning med det statliga elnätet.
Hade för mig att motorvärmaruttaget även laddade batteriet. Men det kanske är olika från bil till bil.

Aja. Med tur så räcker det med säkring på både värmare o stolpe.

Jag satt och tänkte i samma banor, att underhållsladdningen för batteriet är integrerad med motorvärmaren. Då kan man ju tänka sig säkringarna har gått när du har gett startström.
Citera
2013-01-24, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av walklikeacat

Det var så jag tyckte också. Har inte sett att något kablage har gått åt helvete, bara att när vi prövar koppla in motorvärmaren nu så går varken den och kupevärmaren längre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in